Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Podcast: Alt det, vi glæder os til i 2021

I sidste podcast så vi tilbage på året der gik, denne gang ser vi på året som kommer.

Nicolaus Johansen
17/01-2021 kl. 06:00

Dagens gæst
Til denne episode får vi besøg af MagaCins redaktør, Steffen Olesen, der ligesom vi andre, er bidt af en gal motorcykel. Steffen er mere eller mindre vokset op på en racerbane og har, næsten siden han kunnet gå, været fascineret af motorcyklernes forunderlige verden.

Oplevelser
Når vi tager de fremadskuende briller på, er det ganske naturligt at komme til at tænke på alle de sjove, fede og vanvittigt spændende modeller, der venter lige om hjørnet. Inden vi tager hul på den snak, vender vi de begivenheder, vi og alle jer har måttet undvære, og som vi inderligt håber bliver til noget i det kommende år. Alt fra de mange træf, som blev aflyst sidste år, men som forhåbentligt bliver til noget i år, til ture på TET’en er noget, vi glæder os til i 2021.

Vi kommer også ind på, hvor privilegerede vi trods alt har været i Danmark under Corona-pandemien. I nogle lande har det ganske enkelt været forbudt at trille en tur på sin motorcykel, og man har måttet være opfindsom med MC kørsel under totalt lockdown.

Vi glæder os til EICMA ’21

Som journalister savner vi også de traditionelle MC-messer som EICMA, der er et veritabelt skatkammer af indhold, som vi kan bringe hjem til jer læsere. Messen er nu ikke kun for fagfolk og presse, men bestemt også for almindeligt MC-interesserede mennesker.
Vi krydser fingre for, at den bliver gennemført i år.

Nye modeller og hængepartier
Noget af det, vi glæder os rigtig meget til at se, er den elektriske motorcykel fra finske Verge. Vi har fulgt den navnløse maskine længe, og 2021 skulle gerne blive året, vi kommer til at prøve den. Mon ikke de kommende 12 måneder bringer flere nyheder om elektriske motorcykler.

Forhåbentlig kommer vi til at pille ved en RMK i løbet af året

I den benzindrevne del af spektret er der enighed om, at det bliver vildt spændende at prøve den nye Triumph Trident, men bestemt også de nye mellemklassemaskiner fra Aprilia; RS660, Tuono 660 og Tuareg.

890 Duke R, KTM’s super skarpe skalpel, landede faktisk i Danmark sidst i ’20. Det blev dog til en kort tur, så i den kommende sæson regner vi med at bringe en dybdegående test af den karakterfulde maskine.

Samme motor finder vi også i to andre motorcykler, som vi glæder os til at pille ved i løbet af de næste 12 måneder; nemlig KTM 890 Adeventure, som blev lanceret ud af det blå, men ikke mindst Husqvarna Norden 901, som ifølge rygterne skulle ramme markedet sidst i ’21.

Nu vil vi snart gerne se Norden 901 i levende live

Både KTM og Husqvarna har ekstensive erfaringer med maskiner til løst underlag. Det samme kan man ikke sige om Harley-Davidson, men det amerikanske mærke lancerer deres første adventuremaskine til februar. Det bliver spændende at se, hvordan det traditionsbundne mærke løser den opgave.

I samme segment smider Triumph en ny spiller på banen i form af Tiger 850 Sport. Den er et stærkt alternativt til de billigste modeller i Tiger 900-serien. Den har godt nok 10 hk mindre, men stadig lækre komponenter som Stylema-kalibre fra Brembo og ikke mindst til en stærk pris på 149.995 kr.

Godt og vel dobbelt så mange penge skal du have op af lommen, hvis du vil have fingrene i den nye Ducati Multistrada V4 – og den kan sagtens blive dyrere. Lyden fra V4’eren har en helt særlig effekt på deltagerne i dagens podcast.

Fra samme producent har vi også et hængeparti i form af V4 Streetfighter. Den nåede vi ikke at teste sidste år, men vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at bringe en test, inden vi skal have champagne og kransekage igen. Hvis sol og måne står rigtigt, kan vi lave en sammenligningstest mod BMW S 1000 R, som netop er blevet opgraderet til 2021.

114 NM ved 9.250 o/m. er mere end rigeligt til sjov og spas

Nyt fra Bologna, men knapt så hidsigt, er den nye Monster. Siden 1993 er naked-biken blevet produceret i mere end 350.000 eksemplarer – den mest solgte maskine fra den italienske producent. Nogle purister er ikke vilde med det nye design og er kommet med deres eget bud på, hvorledes en monster anno 2021 burde se ud.

Et design, som også deler vandene, er udformningen på 2021-versionen af Yamaha MT-09. Ét er, hvordan maskinen ser ud på billeder og video, noget ganske andet er, hvordan den tager sig ud i virkeligheden. Hvis prisen forbliver skarp, er der ingen tvivl om, at MT-09 forbliver en topsællert.

Forenden af er MT-09 ser noget speciel ud

Mens du læser disse linjer og/eller lytter til den tilhørende podcast, har chefredaktøren været en tur forbi den danske Kawazaki-importør, Marck Lauritsen, for at pakke den seneste aftapning af Versys 1000 ud, som i SE-versionen er bestykket med elektronisk Skyhook-affjedring.

Vil du selv stifte bekendtskab med Marck Lauritsen, kan vi anbefale at finde første afsnit af MagaCins podcast, hvor netop Marck var gæst i programmet, hvor vi snakkede om, om du egentlig kører på den rigtige motorcykel.

Ikke blot nye køretøjer
Det er ikke kun alle de interessante maskiner, vi glæder os til at pille ved i det kommende år. For nyligt skrev vi om det svenske firma MO’CYCLE®, som er i færd med at udvikle MC-jeans med indbygget airbag.

Airbag i MC-jeans

Hvis alt flasker sig, får vi lov til at prøve de specielle jeans, inden sæsonen er ovre.

Danmark kan godt være et lidt træls land at være motorcyklist i, hvis du har let ved at fryse. Heldigvis kan du gøre noget ved det, hvis du anskaffer dig tøj med varme i. Den slags beklædning skal vi også have igennem testmøllen i 2021.

Lige nu og her glæder vi os til at se, hvem der ender øverst på podiet i årets Dakar Rally. Når du lytter til denne podcast, skulle vi gerne have fundet løbets vinder anno 2021.

Honda i fin form til årets Dakar Rally

Forventningens glæde er monumental, og vi kan ikke få armene ned over, hvad det kommende år kommer til at byde på.
Hvad glæder du dig til i ’21? Smid gerne en kommentar herunder.

Lyt til podcasten her

Skriv et svar