Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

MC-jeans med airbag

Svenske MO'CYCLE® foregangsmænd med airbag i bukser

CO
02/01-2021 kl. 14:12

Som velorienteret og sikkerhedsbevidst motorcyklist har du garanteret allerede hørt om airbags til motorcykler.
Enten som indbygget enhed på motorcyklen – som på denne Honda Goldwing – en separat vest med airbag eller airbaggen integreret i jakken.
Nu arbejdes der også på en fremtidig produktion af MC-bukser med airbag.
Det kan du læse mere om længere nede, men se først Honda Goldwing med indbygget airbag i videoen nedenunder.

Eller se det noget alternative og ret ekstreme eksempel nedenunder, hvor føreren faktisk pakkes fuldstændig ind i en airbag.

Øget sikkerhed på moderne MC
Lige som med alle livets andre gøremål, er der en vis risiko forbundet med at køre motorcykel.
Det er rigtig svært at planlægge ethvert skridt i livet minutiøst, hvilket også gælder for køreturen på den motoriserede tohjuler.
Og vi har vel alle sammen i det mindste hørt om mindst én motorcyklist, som har foretaget en diplomatisk sagt ‘alternativ parkeringsmanøvre’… eller måske endda selv udført stuntet.
Uagtet Goldwing’en med indbygget airbag måske ikke blev den største succes, så udstyres moderne motorcykler med stadig flere indbyggede sikkerhedsmæssige features som højteknologis kurve ABS, TC og andet, og vi har som en af de seneste innovative tilføjelser set Ducati Multistrada V4 med radar samt BMW R1250 RT med adaptiv fartpilot.

Airbag i beklædning
Motorcyklisternes sikkerhed er ikke blot i fokus hos motorcykelproducenterne, men også i den motorcykelrelaterede industri for udstyr og beklædning.
Og fra den side af motorcykelbranchen så vi for snart tyve år siden de første eksempler på stand-alone airbag-veste.
Dengang udløstes airbaggen typisk af en line fastgjort til motorcyklen, men de mest moderne airbag-veste eller airbags integreret i jakken udløses ofte i dag via sensorer indbygget i airbaggen.
Lige som det er tilfældet med den lækre Dainese Tuono D-Air læderjakke vi indkøbte sidste år.

Airbag i bukser
Jakker eller veste med airbags burde altså ikke være helt ukendte for velinformerede motorcyklister, men det er ikke kun kroppens øverste ekstremiteter, som er udsatte i tilfælde af styrt.
Et mindre styrt ved selv lav hastighed kan også forårsage uhensigtsmæssige skader på benene, og nu arbejder det svenske firma MO’CYCLE® på at udvikle Motorcycle Airbag Jeans.
Altså MC-bukser med indbygget airbag.
Dette amerikanske studie fra U.S. Department of Transportation viser fordelingen af skader på underkroppen ved styrt på motorcykel:
Ben 27%, bækken 18%, knæ 16%, lår 11%, fod 10%, ankel 10%, hofte 4% og andre 4%.
Se videoen nedenunder inden du læser videre.


MO’CYCLE®’s hjemmeside kan du læse, at grundlæggeren Moses Shahrivar som 21-årig designede de første motorcykel jeans i samarbejde med Harley-Davidson i 2005, og at firmaet Airbag Inside Sweden AB er baseret i Göteborg i Sverige.
Det fremgår også af hjemmesiden, at Airbag Inside har samlet et hold fra hele EU i et konsortium, som på hver deres område bidrager med ekspertise indenfor software, hardware og fremstilling af Jeans.
Derudover er hele operationen en del af EU’s smart textile accelerate program “Smart X”. 
I videoen nedenunder fortæller Moses Shahrivar selv om projektet.

På virksomhedens hjemmeside kan du også læse, at de forskellige beklædningsgenstande fremstilles af Ultra-High-Molecular-Weight-Polyethylene fibre som angiveligt “er stærkere end stål”.
Prototypen af firmaets jeans med indbygget airbag er stadig under udvikling, men hvis du tilmelder dig firmaets nyhedsbrev øverst på denne side, så kan du eventuelt blive den heldige vinder af et par MC-bukser med indbygget airbag når produktionen er oppe at køre.
Og produktionen indledes – som du kan høre i videoen herover – når der er registreret ca. 1000 tilmeldinger for firmaets nyhedsbrev.

Er det en god idé?
Du tilhører måske selv gruppen af de mange danske motorcyklister der efterhånden kører med airbag på overkroppen.
Hvad mener du om disse nye svenske jeans med indbygget airbag?
Er det en god idé, eller går de sikkerhedsmæssige tiltag for vidt?

Skriv et svar