Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

2021 Ducati Monster

Alt hvad du behøver for at have det sjovt hver dag

CO
02/12-2020 kl. 21:57

Onsdag i sidste uge blev vi introduceret for Ducati 1260 Lamborghini, som optrådte i det næstsidste afsnit i web-serien Ducati World Première 2021.
Det er igen blevet onsdag, og præcis klokken 19.00 blev det tid til det femte og sidste afsnit i føljetonen.
Dagens video handler om Ducati Monster, der siden introduktionen af den første Ducati Monster i 1993 er produceret i næsten 350.000 eksemplarer, og derfor er den italienske producents mest solgt model gennem tiden.

Alt hvad du behøver for at have det sjovt
Det fortæller Ducatis CEO Claudio Domenicali blandt andet om i starten af dagens video, inden Ducati Product Marketing Director Giulio Malagoli tager over og fortæller lidt om hvilken betydning en kop kaffe har for italienerne, og hvilken indflydelse det har på udviklingen af en ny motorcykel.
Det er optakten til præsentationen af 2021 Ducati Monster : “En let, kompakt og essentiel motorcykel. Alt hvad du behøver for at have det sjovt hver dag.”
Se det femte afsnit af Ducati World Première 2021 i videoen nedenunder.

2021 genfortolkningen af Ducati Monster er, som du kunne se i videoen, en model der er udviklet helt fra bunden.
Og det er Ducati tydeligvis sluppet godt fra, for uanset hvad man mener om udseendet, så levner videoen vist næppe nogen tvivl om modellens køreegenskaber.

2021 Ducati Monster kan tydeligvis godt finde vej rundt på racerbane

Ducati Monster’s oprindelige DNA skinner tydeligt igennem i det minimalistiske visuelle udtryk, der omfavner Ducati’s EURO 5 godkendte Testastretta 11° 937 cc L-twin motor, som leverer 111 hk v. 9.250 omdr. og 93 Nm v. 6.500 omdr.
Quick shift op/ned er standard.
Tekniske specifikationer finder du nederst i artiklen.

Fancy elektronik
På den nye Ducati Monster ser vi naturligvis også helt i tidens ånd fuld LED lygteføring med karakteristisk DRL, og hvor blinklysene er såkaldte “løbelys”, der selv slukker når svinget er fuldført.
Den tidssvarende 4,3″ farve TFT-skærm i den Ducati Panigale inspirerede instrumentering kan naturligvis interagere med mobiltelefonen (som kan oplades via USB strømudtag) og uagtet Ducati beskriver modellen som essentiel, er 2021 Ducati Monster udstyret med et væld af tidssvarende åbenbart essentielle elektroniske features som justérbar Cornering ABS, Traction Control, Wheelie Control samt Power Modes, og sågar også Launch Control.
De tre køremodes går under betegnelserne Sport, Urban og Touring.

Ducati Panigale inspireret 4,3″ farve TFT-skærm i instrumenteringen

Seriøs slankekur
Ducati Monster anno 2021 har være på en seriøs diæt, og tørvægten opgives til beskedne 166 kg.
Det er blandt andet opnået ved at udstyre modellen med et Ducati Panigale inspireret aluminiums stel, som er 4.6 kg lettere end det traditionelle trellis stel.
Derudover er motoren lettet for 2,5 kg, vi ser vi et glasfiberforstærket polymer bagstel som reducerer vægten med 1,9 kg, hjulene har løbet 1,7 kg af sig, og der er barberet 1,6 kg af bagsvingeren.
Som du kan se i de tekniske specifikationer nederst på siden, er den køreklare vægt opgivet til 188 kg.

Vælg mellem tre farver
Næ, næ… de tre farver betyder ikke 2021 Ducati Monster kan leveres i en tricolore udgave.
Men så kan du til gengæld vælge mellem farverne Ducati Red med sorte hjul, Dark Stealth ligeledes med sorte hjul og Aviator Grey med røde hjul, og så kan der tilkøbes forskellige sæt klistermærker til personlig dekoration af den nyerhvervede Monster.
Derudover findes der et rigt udvalg af eftermarkedsudstyr i tilbehørskataloget, som eksempelvis de godkendte Termignoni potter.

Hvornår og hvor meget?
Vi har endnu ikke kendskab til prisen på det danske marked, men Ducati fortæller i dagens pressemeddelelse, at modellerne rulles ud til de autoriserede forhandlere i April måned 2021.
En rigtig interessant nyhed fra Ducati, og vi ser frem til at teste den nye Monster straks det bliver muligt.
Vi må nok hellere få booket noget banetid når den tid kommer.

Tak til Ducati for underholdningen og præsentation af en række spændende 2021 nyheder over de sidste 5 uger.
Du kan se eller gense de fire først episoder af Ducati World Première 2021 the web series via disse links.
Episode 1 – Den nye Ducati Multistrada V4
Episode 2 – 2021 Ducati XDiavel og Scrambler
Episode 3 – Ducati Panigale V4 SP og Supersport 950
Episode 4 – Ducati Diavel 1260 Lamborghini

Tekniske specifikationer

MonsterMonster+
ENGINE
TYPETestatretta 11°, V2 – 90°, 4 valves per cylinder, desmodromic valvetrain, liquid cooled Testatretta 11°, V2 – 90°, 4 valves per cylinder, desmodromic valvetrain, liquid cooled 
DISPLACEMENT937 cc (57 cu in)937 cc (57 cu in)
BORE X STROKE94 mm x 67.5 mm94 mm x 67.5 mm
COMPRESSION RATIO13.3:113.3:1
POWER111 hp (82 kW) @ 9,250 rpm111 hp (82 kW) @ 9,250 rpm
TORQUE9.5 kgm (93 Nm, 69 lb ft) @ 6,500 rpm9.5 kgm (93 Nm, 69 lb ft) @ 6,500 rpm
FUEL INJECTION Electronic fuel injection system, Ø 53 mm throttle bodies with Ride-by-Wire systemElectronic fuel injection system, Ø 53 mm throttle bodies with Ride-by-Wire system
EXHAUSTPre-muffler and twin muffler, catalytic converter and 2 lambda probesPre-muffler and twin muffler, catalytic converter and 2 lambda probes
TRANSMISSION
GEARBOX6 speed6 speed
PRIMARY DRIVEStraight cut gears, ratio 1.85:1Straight cut gears, ratio 1.85:1
RATIO1=37/15, 2=30/17, 3=28/20, 4=26/22, 5=24/23, 6=23/241=37/15, 2=30/17, 3=28/20, 4=26/22, 5=24/23, 6=23/24
FINAL DRIVEChain, front sprocket z15, rear sprocket z43Chain, front sprocket z15, rear sprocket z43
CLUTCHSlipper and self-servo multiplate wet clutch with hydraulic controlSlipper and self-servo multiplate wet clutch with hydraulic control
CHASSIS
FRAMEAluminum alloy Front FrameAluminum alloy Front Frame
FRONT SUSPENSIONØ 43 mm usd forkØ 43 mm usd fork
FRONT WHEEL Light alloy cast, 3.5″ x 17″Light alloy cast, 3.5″ x 17″
FRONT TYREPirelli Diablo Rosso III 120/70 ZR17Pirelli Diablo Rosso III 120/70 ZR17
REAR SUSPENSIONProgressive linkage, preload adjustable monoshock, aluminium double-sided swingarmProgressive linkage, preload adjustable monoshock, aluminium double-sided swingarm
REAR WHEELLight alloy cast, 5.5″ x 17″Light alloy cast, 5.5″ x 17″
REAR TYREPirelli Diablo Rosso III 180/55 ZR17Pirelli Diablo Rosso III 180/55 ZR17
WHEEL TRAVEL (FRONT/REAR)130 mm / 140 mm (5.1 in / 5.5 in)130 mm / 140 mm (5.1 in / 5.5 in)
FRONT BRAKE2 x Ø 320 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo M4.32 monobloc 4-piston callipers, radial master cylinder, Cornering ABS2 x Ø 320 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo M4.32 monobloc 4-piston callipers, radial master cylinder, Cornering ABS
REAR BRAKEØ 245 mm disc, Brembo 2-piston floating calliper, Cornering ABSØ 245 mm disc, Brembo 2-piston floating calliper, Cornering ABS
INSTRUMENTATION4.3″ TFT colour display4.3″ TFT colour display
DIMENSIONS AND WEIGHTS
DRY WEIGHT 166 kg (366 lb)166 kg (366 lb)
KERB WEIGHT*188 kg (414 lb)188 kg (414 lb)
SEAT HEIGHT820 mm (32.3 in)
800 mm (31.5 in) (accessory low seat)
775 mm (30.5 in) (accessory low seat + low suspension kit)
820 mm (32.3 in)
800 mm (31.5 in) (accessory low seat)
775 mm (30.5 in) (accessory low seat + low suspension kit)
WHEELBASE1,474 mm (58.0 in)1,474 mm (58.0 in)
RAKE24°24°
TRAIL93 mm (3.7 in)93 mm (3.7 in)
FUEL TANK CAPACITY14 l (3.7 US gal)14 l (3.7 US gal)
NUMBER OF SEATS22
EQUIPMENT
SAFETY EQUIPMENTRiding Modes, Power Modes, Cornering ABS, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Daytime Running LightRiding Modes, Power Modes, Cornering ABS, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Daytime Running Light
STANDARD EQUIPMENTDucati Quick Shift, Ducati Power Launch, 4.3″ TFT colour display, Full LED headlight and lighting system, Dynamic turn indicators, USB power socketDucati Quick Shift, Ducati Power Launch, 4.3″ TFT colour display, Full LED headlight and lighting system, Dynamic turn indicators, USB power socket, Flyscreen, Passenger seat cover
READY FORDucati Multimedia System, Heated gripsDucati Multimedia System, Heated grips
WARRANTY AND MAINTENANCE
WARRANTY24 months, unlimited mileage24 months, unlimited mileage
MAINTENANCE SERVICE INTERVALS15,000 km (9,000 miles) / 12 months15,000 km (9,000 miles) / 12 months
DESMOSERVICE30,000 km (18,000 miles)30,000 km (18,000 miles)
EMISSIONS AND CONSUMPTION (Only for countries where Euro 5 standard applies)
STANDARDEuro 5Euro 5
CO2 EMISSIONSn/an/a
CONSUMPTIONn/an/a

Skriv et svar