Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

KTM tager røven på folket: 890 Adventure afsløret

KTM har uden varsel afsløret to nye adventure modeller til 2021.

Steffen F. Olesen
07/10-2020 kl. 11:46

Jo, jo.. Vi havde da hørt rygter, men at KTM ud af det blå, helt uden hype og teasere, i går d. 6/10 offentliggjorde to yderst interessante nyheder til 2021, havde vi ikke set komme.

Sig goddag til KTM 890 Adventure R og Adventure R Rally
De nyeste skud på stammen drives af en let modificeret version af motoren i Duke 890, og producerer i ADV form 105 heste, modsat Dukens 119 hypper. Det betyder altså, at motoren her er indehaver af 10 heste mere end lillebroderen KTM 790 Adventure, og med 20% mere rotationsmasse på krumtappen, lover KTM, at den overordnede effekt er langt mere stabil end før, og giver en mere “smooth” effektlevering; især ved lave omdrejninger.
Den øgede masse betyder også, at modellerne her er mere retningsstabile, hvilket er en kæmpe fordel ved lange køreture.

Den trimmede motor er hængt op i en stålramme, som danner fæstepunkt for bagstel og kronrørsaksel i aluminium.
Modellerne skulle angiveligt have smidt et par kilo, men detaljerede specifikationer er endnu ikke offentliggjort.

De nye 890’ere er også udstyret med en forstærket “anti-hopping” kobling, som arbejder sammen med en sekstrins gearkasse, der kan betjenes med quickshifter.
Hertil kan nævnes hjælpesystemer som corner- og offroad ABS, riding modes, fartpilot og naturligvis KTM’s Motorcycle Traction Control (MTC).
Sidstnævnte er et system som justerer cyklens greb i underlaget ved enhver given situation, ud fra hjulspins- og nedlægningsparametre; og det virker!
Det oplevede vi på egen hånd, da vi i sommers tog KTM 390 Adventure med en tur i skoven.

Hele herligheden understøttes af en fuld justerbar 48mm WP XPLOR forgaffel, og en WP XACT PDS mono-shock dæmper under sædet, frem for Apex-komponenterne vi kender fra eksempelvis 390 Adventure og 690 SMC.
Længst nede mod jorden er de henholdsvis 21 og 19 tommer store annoiserede fælge, parret sammen med et sæt Metzler Karoo 3 dæk, og stopkraften leveres af to 320mm skiver med 4-stemplede kalibre i front, og en dobbeltstemplet bagi, som napper om en 260mm skive.

Ovenstående er langt fra det eneste der er sket med KTM’s eventyrer, men i stedet for at pensle det hele ud på skrift, synes vi at du skal nappe en kop, læne dig tilbage, og se præsentationen med dine egne øje:

 

Skriv et svar