Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Yamaha F-155 er scooteren fra en anden dimension

Tjek lige det vilde scooter koncept fra Yamaha

Mikkel Sølvkjær
15/01-2021 kl. 06:00

Normalt er det ikke scootere og knallerter, der løber afsted med vores opmærksomhed, men indimellem må vi gøre en undtagelse – specielt når der er tale om noget ekstraordinært.

Lidt som i tilfældet med denne gennemførte forestilling af en Ducati Panigale V2 i scooterversion ligger Yamaha F-155 i den kategori, hvor vi må stoppe op os sige, “Hov, hvad var det?”.
I modsætning til den rejsevenlige Motocompacto fra Honda, er F-155’eren svaret på en hypersport motorcykel i teenagevenlig version.

Den skarpe Yamaha blev præsenteret i sidste uge af mærkets underafdeling i Vietnam, og indtil videre er det en prototype.
Japanerne har smidt 700.000 kroner efter udviklingen af maskinen, og selvom tallet ikke lyder voldsomt højt, er det meget for en prototype af en knallert.

Og med den skarpe og aggressive styling er der tale om en specialitet. Forenden minder om underdelen af søsterscooteren Exciter, men har klare træk fra supersport-legenden Yamaha R6, der desværre takker af som gademotorcykel, og her ovenikøbet winglets på siderne.

Er det winglets på en scooter? Ja minsandten

Winglets er blevet det store hit blandt superbikes, men det er ikke det eneste sted, F-155 vil lege med træk fra Ducati Panigale V4R, BMW M1000RR og Honda CBR1000RR-R, for under scooteren er udstødningen gemt væk i moderne stil.

Overalt på maskinen er der små spoilere og lufthuller for at fremhæve de sportslige træk, og der er ikke sparet på detaljerne.

Lækker bagsvinger og en udstødning, der kigger ud forneden

Det smalle sæde og den trimmede bagende med luftgennemstrømning er tydeligt inspireret af Yamahas topracer R1.
Hjulene er heller ikke specielt typiske for en scooter. De består af lette sportslige aluminiumsfælge monteret med slicks til racerbanen – ikke nødvendigvis praktisk, men det er fedt at se på.

Moderne træk på bagenden

Hilsner til andre modeller stopper ikke ved designet, for lakeringen er også i tråd med Yamahas seneste trend. En grå basefarve med skrigende orange detaljer, præcis som vi har set det på linjen af MT-modeller.

Hvilken teenager vil ikke have sådan én stående i mor og fars garage

Stellet er af Delta-box-typen, og både affjedring og bremser ser ud til at være af god kvalitet.
Motoren er vandkølet og har en volumen på 155 kubik, desværre for stort til at være en knallert i Danmark, men nok til, at pendlere med A1-kørekort ville blive konger af trafikken i storbyen.

Minimalistisk og sportsligt styr

Vi ved ikke, om Yamaha F-155 kommer i produktion, og i så fald til hvilket marked, da billedet nedenunder tydeligt viser, at der er tale om en prototype.
Vi kan bare ikke lade være med at dele det vanvittigt sprøde design af en scooter i håb om, at den måske finder vej til vores himmelstrøg.

Måske bliver konceptet til virkelighed

Med den mængde penge Yamaha har skudt i en enkelt scooter model, kan vi ikke forestille os, at der ikke kommer noget lignende i fremtiden – måske med elmotor i stedet for en benzinbrændende en-stamper.

Skriv et svar