Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Slutningen af en æra: Farvel til Yamaha R6

Yamaha's snerrende supersport ikon takker af efter 21 år, men livet fortsætter på racerbanen

Mikkel Sølvkjær
28/11-2020 kl. 06:00

Den alsidige japanske producent, med afdelinger for alt mellem elektronik, trommesæt og motorcykler, har allerede præsenteret os for en del spændende nyheder til den kommende sæson.
MT modellerne er opdateret på mange væsentlige punkter, og især opboringen af CP3 motoren på Yamaha MT-09 er bemærkelsesværdig.
De populære adventuremaskiner skifter navn til Tracer 7 og Tracer 9, og med Yamaha’s flotte salgstal er det let at se, hvor trenden peger hen for de moderne motorcyklister.

Den nye dystre MT-07 til 2021 overtager med al sandsynlighed førerpositionen fra den tidligere udgave, og selvsamme salgssucces kan måske være medvirkende årsag til, at racermotorcyklerne er sat til tælling. Uanset hvor besværlige de hidsige racere er ved dagligt brug på landevejen, så vil de altid repræsentere noget særligt sportsligt og fascinerende aggressivt blandt motorcykler. Netop derfor er det med en smule vemod, at vi siger farvel til Yamaha R6.

Den første Yamaha R6 var en milepæl

I 1999 blæste Yamaha for alvor konkurrence ind i supersport klassen, da den første R6’er svingede sig ind feltet med knivskarpe køreegenskaber og en svimlende effekt på knap 120 hk – det var ganske uhørt for en motor på 599 kubik dengang.

Siden blev modellen gradvist skarpere på racerbanen og mere avanceret i sin teknik. Mange motorcyklister blev fascineret af den sprælske effektkurve med en slap bund og en fuldstændig hysterisk top, og det gav R6’eren masser af karakter og personlighed.

R6 anno 2018 – fed og aggressiv maskine

Allerede da nyeste version kom i 2017, led den under en lettere kvalt motor, men den var stadig skrigende vanvittig, og knivskarp på en racerbane.
Men det kommer ikke som en stor overraskelse, at Yamaha dropper at lægge energi i opdatering til Euro5 krav, for kunderne kræver altså mere anvendelige motorcykler til gaden.

Vi siger dog ikke helt farvel til R6’eren, for den vil stadig kunne købes i en uhomolegeret version udelukkende til race – både i en standardversion, men også med et GYTR stage 1, hvor hele pakken bliver endnu skrappere.

Sidder du nu og kniber en tåre over tabet af endnu en supersport maskine, så tøv ikke med at kontakte din nærmeste Yamaha forhandler, for importøren melder ikke helt udsolgt af modellen endnu.

Skriv et svar