Forslag: Ladestationer for hver 60 km - MagaCin
FacebookYoutubeTwitterInstagram
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Forslag: Ladestationer for hver 60 km

Den massive udrulning af elektriske køretøjer kræver gode muligheder for opladning.
Steffen F. Olesen
14/06-2022 kl. 06:45

Strømmen af nye elektriske modeller flyder fortsat, men hvor vi allerede har set batteridrevne køretøjer fra Harley-Davidson, Triumph, Yamaha og KTM – hvoraf sidstnævnte endnu kun tilbyder terrængående modeller – lader andre respektive producenter stadig vente på sig.

Der hersker ikke nogen tvivl om, at samtlige producenter har noget elektrisk på programmet inden længe, for som du nok efterhånden har opdaget, så bliver det i nær fremtid ret besværligt at købe et køretøj med en forbrændingsmotor.
Men selvom den elektriske fremtid er nært forestående, så mangler vi som sagt stadig, at se de Co2-minimerende modeller fra producenter som eksempelvis Kawasaki, hvor vi for flere år siden fik lov at få et smugkig, men endnu ikke er blevet præsenteret for den fulde pakke.

Problemstilling
Her på redaktionen er samtlige medlemmer faktisk ret begejstret for det sus det giver i maven, når man vrider en elektrisk motorcykel i øret; uanset om det er på fast eller løst underlag.
Det er eddermaneme fedt at have så meget moment til rådighed allerede fra startskuddet lyder, men ofte skal der ikke gå ret lang tid førend rækkeviddeangsten tager over. For inspireret kørsel på sådan en elektrisk fætter har sin pris, og batteriteknologien er endnu ikke så god, at den kan erstatte traditionelle tankbesøg én-til-én. Og uanset hvem vi snakker med omkring elektriske køretøjer – både i bil- og mc branchen – så er rækkevidde og ladetid altså de helt store samtaleemner.

Løsning og udfordringer
Hvis du har fulgt lidt med her på siden det seneste års tid, så har du måske bemærket, at vi fra tid til anden langer lidt ud efter politikere, som ikke altid tænker tingene helt til ende.
Især når det kommer til absurd bløde lovgivninger, som efter alt at dømme, kan bøjes og formes i lige nøjagtig den retning som passer bedst til dagen, og derved skaber en masse unødvendige og dumme situationer. Men eksempelvis også, når elektriske motorcykler bliver skåret over samme kam som motorcykler med forbrændingsmotorer.

Alligevel lader det dog til at gutterne og gutinderne i EU, i forbindelse med ønsket om en emissionsfri fremtid, faktisk ser problematikken omkring infrastruktur i øjnene.
Under alle omstændigheder har ladenetværket i hvert fald været oppe at vende ved det store bord, for så massiv en udrulning af elektriske køretøjer man ønsker kræver, at der er rig mulighed for at “tanke”.

Derfor har de europæiske transportministre foreslået, at der skal indføres ladestationer for hver 60 kilometer langs de europæiske motorveje.
Hertil forlyder det også, at hver station skal levere et minimum output på 150kW, så der også er mulighed for at anvende de såkaldte hurtigladere.

Det lyder jo alt sammen meget godt, men historien melder endnu intet om, hvordan det rent praktisk skal kunne lade sig gøre; her tænker vi på, at strømmen skal fragtes ud til stationerne inden forbrugerne kan tappe den.
Hertil mener man også, at det vil kræve en standardisering af ladeportene på de elektriske køretøjer, at få så stort et netværk til at spille 100%, så det bliver spændende at se, hvad man i EU bliver enige om, når men inden længe igen skal sætte sig ned og lægge planer for fremtidens vognpark.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start