Otte år – så længe er det siden, at KTM sendte den første udgave af den elektriske offroader, KTM Freeride E-XC, på gaden. I 2017 fik batteriet en opgradering, til 2020 fik affjedringen en overhaling, og til i år var det bremsernes tur til at få noget opmærksomhed. Det er alt sammen fint og godt, men spørgsmålet er, hvordan summen af alle delene fungerer på KTM Freeride E-XC anno 2022.
Hjælp til at teste Du vil måske vide, at undertegnede selv har investeret i et eksemplar af KTM Freeride E-XC. Det betyder i sagens natur, at jeg er ret begejstret for maskinen. Derfor blev det besluttet, at der var brug for en gæstetester til at hjælpe med at vurdere den elektrondrevne maskine.
Derfor tog jeg fat på Pia Steen Petersen som til daglig ernærer sig som motorcykelmekaniker hos Ry MC, men som når lyset i værkstedet er slukket, bruger sin tid på at lære folk at køre motorcykel udenfor asfalten på MC Safari Offroad-skole. Hvis hun da ikke selv øver sig sammen med sin makker i Danish Rally Cats, eller har gang i tusind andre interessante motorcykelprojekter – Pia er med andre ord en rigtig offroad hund.
Ad to omgange i december og januar, ikke de mest MC-venlige måneder, lånte Pia Freeride’en, og testede den i mudder, snevejr og hvad der ellers bød sig til. Efter testperioden satte vi os ned og fik en snak om, hvad den østrigske elmotorcykel kan og ikke kan. Hvad vi kom frem til, i vores meningsudveksling om KTM’en, kan du læse mere om i teksten herunder, eller se videoen nederst i artiklen.
Høj og alligevel lille 910 millimeter – så langt er der fra toppen af sædet på KTM Freeride E-XC og ned til den faste jord under støvlen. Det lyder voldsomt, og høje adventuremaskiner som Ducati Multistrada V4S, der er dansk politis nye værktøj til at jagte tunede knallerter, og KTM 890 Adeventure R, har da også sæder der sidder fem – syv centimeter lavere.
To view the full article you must subscribe or buy access to this article