Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Indspark i mellemklassen fra Suzuki

Patentansøgning fra Suzuki kan være startskuddet på en ny spændende motorcykel

Mikkel Sølvkjær
28/08-2020 kl. 08:00

Det er længe siden, at ledelsen i Hamamatsu for alvor har rykket ved modelprogrammet i mellemklassen, faktisk kan SV650 dateres helt tilbage til 1999 – og lad os bare være ærlige og konstatere, at på trods af de løbende opdateringer modellen har fået, er tiden ganske enkelt ved at løbe fra V2’eren.

SV650 har 21 år på bagen, og det er derfor let at mistænke Suzuki for at lægge nye planer

SV650 fortjenter sin hæder som en motorcykel, der opfylder rigtigt mange menneskers behov; den leverer fint med kræfter, har gode neutrale køreegenskaber. Den kan både lidt af det sportslige og afslappede, og så er den ikke mindst billig.
Gennem 00’erne solgte Suzuki den mellemstore dansker-mc i spandevis, men det største problem den mødte var Kawasaki ER-6, og som nu hedder Z650, og selvfølgelig den vildt populære Yamaha MT-07, som på mange måder er endt på 1. pladsen i klassen.

De mere livlige konkurrenter er efterhånden ved at have kørt SV’en ud på et sidespor, og derfor bliver vi nysgerrige, når der dukker nyheder op om fremtidsscenarier for Suzuki’s mellemklasse.

Motoren fra ansøgningen er en simpelt opbygget rækketo’er

Patentansøgningerne er egentlig fra sidste år, men er først publiceret for ganske nylig, og noget tyder kraftigt på nye vinde fra de blå japanere.
Tegningerne viser en twin-motor på omkring 700 kubik, der sagtens kunne være erstatningen for den daterede V2’er vi også kender fra DL650 V-strom.

Og hvorfor kunne den så det spørger du måske? Jo, der er en årsag til, at konkurrenterne alle er endt med to cylindere på række, og det handler i store træk om kompromisser mellem fremtid, teknik og økonomi.

Flere og strengere emmissions-krav giver producenterne grå hår, og de må hele tiden finde nye veje mod renere forbrændning, mens omkostningerne ikke skal stige for voldsomt, og på mange måder er en twin mere simpel og effektiv end andre platforme.

Udstødningssystemet er lettere at placere, da forrørrene sidder lige ved siden af hinanden, og der skal kun fremstilles ét topstykke med færre dele i – alt sammen skal med i ligningen.

Læg mærke til den ukomplicerede udstødning – færre dele og materialer er godt for prisen

Motoren på tegningerne er ikke helt fremmed, men de versioner vi har set før, har alle haft en eller anden form for tvangsfodring monteret på indsugningen.
I 2015 afslørede Suzuki den samme twin med turbo ved Tokyo Motorcycle Show i form af et projekt kaldet Recursion, og sidste år poppede en udgave med kompressor op i en anden patentansøgning.

De mange udgaver af motoren kan være en indikator for, at kraftværket kommer i spil på flere modeller i nærmeste fremtid.
Måske den “almindelige” med 70-80 hk på en mellemklasse streetbike, og så en variant med turbo eller kompressor på lidt større modeller.

Recursion motoren fra 2015 med en sød lille turbo på

Jungletrommerne i udlandet peger på, at Suzuki kan klemme 120 hk ud af motoren, og enkelte mener, at det kan lade sig gøre at ramme 150 hk – hvis det er rigtigt, kunne de traditionelle rækkefirer også være på vej mod historiebøgerne.

Spørgsmålet til en million bliver i sidste ende, hvornår vi ser den nye motor komme i spil.
Der er ingen tvivl om, at Euro5 kravene kommer til vende op og ned på flere motorcyklers fremtid, og vi vil både skulle sige farvel til gamle kendinge og goddag til nye spillere – vi holder selvfølgelig skarpt øje med udviklingen.

Skriv et svar