Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Damon tager det første spadestik

Et stort skridt i den rigtige retning for fremtidens motorcykel

Steffen F. Olesen
04/11-2021 kl. 11:01

Har du fulgt lidt med her på siden, så er du måske stødt på historier om en ret interessant canadisk spiller på det elektriske marked.
Damon Motorcycles har, siden virksomheden første gang dukkede op i 2019, smidt en stribe videoer og billeder afsted af deres bud på morgendagens motorcykel, og fra vi første gang hørte om motorcyklen som selv ændrer førerergonomi, har vi altså været ret hooked på konceptet.

Åben for bestilling
Mange gange går det sådan med koncepter og idéer, at de ikke rigtig bliver til noget, men canadiske Damon Motorcycles er altså ret overbeviste om, at de kan få succes med den højteknologiske superbike. Derfor blev der relativt kort tid efter vi første gang hørte om modellen, åbnet op for forudbestilling af modellen ved navn Hypersport HS.

Hypersport HS yder ifølge producenten svimlende 200 hestekræfter, skynder sig fra 0-100 km/t på under tre sekunder, og har en topfart på over 320 km/t.
Nu synes du måske at “svimlende” er et ret voldsomt ord at bruge i sammenhæng med en motorcykel som “kun” smider 200 hypper, men har du selv prøvet en elektrisk drevet motorcykel ved du også, at der altså er smæk for skillingen når man vrider sådan en i øret.

Folk ude i verden er tydeligvis ikke lige så skeptiske over for en elektrisk fremtid som vi er herhjemme, for allerede efter fire dage måtte producenten melde udsolgt af Hypersport HS.
Indledningsvis ville man kun producere 25 eksemplarer, og det var altså de som blev udsolgt allerede inden produktionen gik i gang. Men den store interesse for den futuristiske tidsmaskine gjorde, at virksomheden fik blod på tanden og besluttede sig for, at investere pengene i masseproduktion.

Ny fabrik
I artiklen der er linket til herover kan du læse, at man, grundet den store interesse for modellen, ville opskalere kapaciteten til 1.500 enheder på årsbasis, samt øge medarbejderstaben fra 50 til 100 ansatte.
Her fik vi også at vide, at produktionen ville foregå i virksomhedens faciliteter i Vancouver, og senere at der blev indgået et samarbejde med en colombiansk baseret distributør af mærker som Kawasaki og KTM, som skulle rulle den elektriske motorcykel ud på det latinamerikanske marked.
Men nu er blodet på Damon’s tand altså begyndt at dryppe yderligere.

Efterhånden har virksomheden samlet millioner af dollars ind fra investorer, og nu er det angiveligt tid til at tage skridtet videre.
Det gør man ved at opføre produktionsfaciliteter på cirka 10.000 kvadratmeter i Surrey, hvor man vil gå all-in på fremstilling af Hypersport HS, såvel som research og udvikling af nye modeller.

Fabrikken skulle efter planen stå klar i slutningen af 2022, og virksomheden fortæller, at man har en vision om at have flere hundrede ansatte i Surrey når vi rammer 2025.
Det er hvad vi på godt nordjysk kalder for en god sjat, og det foranlediger til at tro, at produktionskapaciteten også vil stige i nær fremtid.

Hvordan er det relevant for os?
Det er det måske heller ikke lige i øjeblikket, for infrastrukturen herhjemme er endnu ikke god nok til at danskerne tør satse stort på denne type motorcykel, og det samme gælder forhandlerne… Vi har jo heller ikke set den super fede Energica EGO eller Kymco RevoNEX på det danske marked endnu.
Men vi har sagt det før, og vi siger det igen; Fremtiden er elektrisk, og vi kommer ikke uden om det.

Til den nærtforestående motorcykeludstilling i Milano regner da vi også med, at få en spandfuld elektriske nyheder med hjem fra flere producenter. Eksempelvis fra Kawasaki som har planer om at lancere 10 nye elektriske (eller hybrid) motorcykler inden 2025.

Så det ser altså ud til, at der går et par år endnu, før vi for alvor kommer til at se en flåde af elektriske motorcykler i Danmark, og til den tid kan vi kun håbe på, at rækkevidde såvel som muligheder for opladning er forbedret markant.

Følg nu med!
Den 22. november rejser MagaCin’s samlede stab til Italien for at få et nærmere indblik i det kommende års modeller, og vil du gerne være lidt på forkant med nyheder, koncepter og skøre tiltag i branchen, så kan du med fordel følge med på MagaCin’s Instagram profil, hvor vi vil smide en stribe billeder og video op fra verdens største motorcykeludstilling.

Skriv et svar