Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

BMW udvikler forudseende traction control

Udviklingen af teknik flytter sig konstant

Mikkel Sølvkjær
01/10-2020 kl. 06:00

Nyheder fra BMW er der bestemt nok af for tiden. Vi er blevet præsenteret for den exceptionelle bokser R18 og en dedikeret racer i form af M1000RR hvorefter vi tørt kan konstatere, at de bayerske medarbejdere snart må have brug for en pause – medmindre de selvfølgelig nyder udviklingen og omtalen, som følge af mange måneders hårdt arbejde.

På teknologisiden sker der også ting og sager, og den seneste tids patenter vidner om travlhed i kulissen; aktiv aerodynamik i form af winglets, motorcykler med strøm som drivmiddel og integration af bagsvinger i stellet, og så en nyhed om at 2021 byder på adaptiv fartpilot.
Det er lige før vi taber pusten…

Men så snart folkene hos BMW har fejet bordet rent, kaster de sig over et nyt projekt, og denne gang er det traction control (TC), der står for skud.

En motorcykel der kan se vejens overflade

De fleste moderne TC systemer fungerer ganske fabelagtigt, nærmest som en slags trolddom, men de deler dog alle den ulempe, at de reagerer i stedet for at forudse.
I stedet for at udelukkende at justere ABS og TC i forhold til omdrejninger, hastighed, hældningsgrad og greb, så arbejder BMW nu målrettet på at have vejens beskaffenhed med i kalkulationen.

Patentansøgningen består desværre kun af ovenstående billede, men det giver os en klar idé om konceptet.
En klynge af kameraer på fronten samt ét ved hvert hjul skal danne et flerdimensionelt billede af vejen og analysere overfladen, inden lakridserne kører over det næste stykke asfalt.

Hvis ikke det lyder imponerende nok i sig selv, så toppes det af, at systemet er selvlærende. Det opbygger ganske enkelt en række præferencer baseret på tidligere dataindsamlinger og justeringer.
Og det er ikke kun visuelle erfaringer den intelligente TC kan trække på, for der er også monteret mikrofoner ved hjulene, der gennem tonehøjde, fylde og dynamik kan lytte sig frem til underlagets grovhed.

Det er tvivlsomt, at systemet kommer indenfor de næste par år, da samspillet mellem då mange elektroniske komponenter ganske givet er voldsomt avanceret.
Og selvom vi synes, at udviklingen af moderne motorcykel gadgets er nået ret langt, så viser dette patent, at der sagtens kan fyldes flere lag på teknikkerne.

 

Skriv et svar