Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

BMW integrerer bagsvinger i stellet

Stellet med integreret bagsvinger er fremstillet i kulfiber

Steffen Olesen
22/08-2020 kl. 05:00

Alle motorcyklister er bekendt med den mest gængse opbygning af en moderne motorcykel.
Meget firkantet udtrykt anvendes et stel hvor motoren placeres, et påboltet eller integreret bagstel bærer fører og passager, der anvendes en forgaffel med tilhørende affjedring hvor styr og forhjul er monteret, og til sidst har vi en bevægelig affjedret bagsvinger monteret enten i stellet eller bagerst på motoren.
Men den opskrift udfordres nu tilsyneladende af BMW.

Integreret fleksibel carbon bagsvinger
Det fremgår af en lækket tegning, som angiveligt skulle være vedlagt en patentansøgning indsendt af BMW.
På tegningen ses bagsvingeren fuldt integreret med motorcyklens stel i et banebrydende koncept, hvor bagsvingeren i sig selv er bevægelig.
Det er muligt fordi både stel og bagsvinger er fremstillet i superlet kulfiber, som har en række ret smarte egenskaber sammenlignet med eksempelvis aluminium og stål.
Ved at orientere kulfibrene i nøje tilrettelagte retninger, opnås horisontal stivhed og vertikal eftergivenhed, så bagsvingeren groft sagt fungerer lidt lige som bladfjedrene på en ældre bil.
Især de fire retningsbestemte lag hhv. øverst og nederst på bagsvingeren illustreret som #34 på tegningen, skulle angiveligt medvirke til at give bagsvingeren den fornødne fleksibilitet op- og nedad.

Kulfiber kan sagtens fjedre
Det lyder måske lidt vildt, at sådan en Carbon bagsvinger skulle kunne give sig tilstrækkeligt til at fungere som affjedring. For materialet omtales ofte som værende ikke blot mange gange stærkere end både stål og aluminium, men også uhyre stift.
Men de fleste har faktisk allerede set beviser på materialets eftergivende eller fjedrende egenskaber i en helt anden forbindelse.
Du husker måske løberen Oscar Pistorius med kælenavnet Blade Runner, hvor ingen vist kan være i tvivl om, at den sydafrikanske atlets carbon-proteser demonstrerede ganske glimrende affjedring.
Og se lige eksemplet herunder, hvor den konventionelle stålfjeder i en traditionel støddæmper er udskiftet med fjedrende skiver i kulfiber.


Foreløbig er den tilgængelige information vedrørende BMW’s integrerede stel og bagsvinger yderst sparsom, og den lækkede tegning skal nok ikke ses som en stensikker indikation på, at den traditionelt lejrede bagsvinger forsvinder på fremtidens BMW motorcykel.
Men skulle vi se en fremtidig BMW motorcykel med integreret Carbon bagsvinger i stellet, så forventer vi modellen udstyres med en eller anden form for assisterende bagerste støddæmper, hvor fjederen meget tænkeligt kunne være udeladt.


Et spændende koncept
Vel er det et spændende koncept BMW tilsyneladende går og tumler med i hemmelighed, og det er i hvert fald anderledes.
Meeeen… der skulle nok væsentlig mere dokumentation, teknisk indsigt og beroligende samtaler til, inden vi første gang turde kaste os ud i at køre knæet i dørken på en motorcykel med bagsvingeren integreret i stellet.
Og så vil egentlig også gerne se en anden gøre det først.

Skriv et svar