Hopper Yamaha med på retro bølgen? - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Hopper Yamaha med på retro bølgen?

Et Japansk medie har smidt et yderst interessant billede på forsiden af sit seneste magasin.
Steffen F. Olesen
30/08-2022 kl. 10:53

Det hele startede med Café Racerens indtog i motorcykelkulturen på verdensplan for relativt få år siden. Super skarpe kåbecykler og matchende læder blev skubbet til side, og med voldsom hast blev det enormt populært, at restaurere og ombygge aldrende motorcykler.

Det tog et par år, men efterhånden besluttede flere producenter at vende blikket mod det stødt voksende segment, og så skulle der rulles såkaldte “nyklassikere” af samlebåndet. Og det viste sig, at være en god idé; for er der noget som rører dybt inde i passionerede motorcyklister, så er det modeller der ser ud som dengang far var dreng.
Og så gør det da slet ikke noget, at disse nyfortolkninger kører meget bedre end sit ophav.

Honda
Senest blev vi præsenteret for Hondas bud på en retroinspireret fremtid, som angiveligt er baseret på den samme platform som er brugt i Africa Twin, CMX Rebel og NT 1100.

Desværre ser det ud til, at den topmoderne Honda Hawk med retroinspireret styrkåbe i første omgang ikke finder vej til Europa, men vi krydser fingre for, at det sker hurtigst muligt.
Imidlertid kan du hoppe ind på linket ovenfor, og få opfrisket dit japanske gennem en stribe videoer, hvor en heldig kartoffel allerede er begyndt at prøvekøre modellen forud for den officielle lancering 29. september.

Triumph
Englænderne er også hoppet med på bølgen, hvor de for lige knap et år siden officielt præsenterede Triumph Speed Triple 1200 RR under sloganet, Pure Elegance, Performance and Attitude.

I artiklen der er linket til under dette afsnit kan du se, eller gense, den officielle præsentation af Triumph Speed Triple 1200 RR, som er baseret på Triumph Speed Triple 1200 RS, men tilføjet semi-aktiv elektronisk reguleret SMART EC 2.0 affjedring fra Öhlins, styrkåbe, fuld LED lygteføring, clip-on styr hvor håndtagene sidder 135mm lavere og 50mm længere fremme end på den nøgne Speed Triple 1200 RS, skræddersyet fodhvilerposition men med samme sædehøjde på 830 mm, quickshifter op og ned, fem forskellige køremodes, fartpilot og alt i de nyeste elektroniske features og assistentsystemer.

Yamaha
sidste års EICMA blev vi præsenteret for Yamahas bud på en model, som skulle appellere til samme kundegruppe.
Men nu antyder Japanske Young Machine – der ofte har ret godt fat i de asiatiske nyheder før de lister sig til Europa – at Yamaha XSR 900 muligvis får en opgradering, så den kan konkurrere side om side med både Honda og Triumph.

Billede: Young Machine

Som du kan se på billedet herover, portrætterer den japanske medie på forsiden af deres seneste magasin, en model fra Yamaha, der med det ikoniske Speed Block design, efternavnet GP og retroinspirerede styrkåbe får det til at kilde de helt rigtige steder hos folk, som godt kan lide de modeller far kalder for “en rigtig motorcykel”.

Da modellen efter sigende skulle være en Grand Prix udgave af XSR 900 forventer vi naturligvis, at producenten har opgraderet andet end blot modellens visuelle udstråling, på samme måde som Triumph gjorde det med Speed Triple 1200 RR.
Men da den genfødte legende, Yamaha XSR 900, allerede er udstyret med Traction Control, Slide Control, Brake Control, Lift Control, letvægtsfælge og stel, Brembo bremser, fuld justerbar KYB affjedring og meget mere, bliver det svært, at række op på en endnu højere hylde efter stumper.

Hvor og hvornår?
Vor japanske kollegaer plejer som sagt at være ret langt fremme i skoene når det kommer til nyheder fra The Big Four, men på dette stadie er det endnu for tidligt at spå, hvornår modellen bliver til noget.
Men med Yamahas ansøgning om rettighed til navnet XSR GP fra maj er det meget sandsynligt, at vi får Yamaha XSR GP at se på EICMA til november.
Og i så fald kommer du, kære læser, også til at høre meget mere om den.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start