Vi har fulgt M'et til et nyt europæisk MC-mærke - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Vi har fulgt M’et til et nyt europæisk MC-mærke

Efter fire teaser-afsnit med syrede drømme og pinlige hændelser er mysteriet løst
Mikkel Sølvkjær
19/02-2021 kl. 08:00

Østrigske KSR Group huser en del interessante motorcykelbrands med primært fokus på små motorcykler og scootere til førstegangskøbere og knallert-entusiaster.
Da firmaet for nylig lancerede første afsnit af en teaser serie på Follow-the-M.com, gjorde vi os en masse tanker om de forskellige mærker, og om hvilke nyheder, vi monstro fik sat i udsigt til d. 16. februar:

Gennem fire spøjse episoder følger vi hovedpersonen Max Deeps, der kæmper lidt med indelukningen under corona-restriktionerne.
Hans drømme udvikler sig gradvist til noget mere og mere mystisk, og hver gang handler drømmen om et gult M, som følges af en lettere sensuel kvindestemme, der hvisker: “Follow the M”.

D. 16. februar kom sidste episode så til verden, og til vores store overraskelse var afsløringen ikke af en ny Malaguti model, men derimod var det en præsentation af et helt nyt MC-mærke ved navn Motron, som dukkede op.

MOTRON
Selvom navnet Motron kunne lyde som en motoriseret superskurk fra en Marvel film, ligner det faktisk et relativt konventionelt projekt fra KSR’s side.
I slutningen af videoen ovenfor drøner Deeps rundt på en veludstyret adventure motorcykel, der ved første øjekast ser stor og “voksen” ud, men billederne afslører små dækstørrelser og et lille mærke med teksten 125 – der er altså tale om en motorcykel rettet mod A1-kørere.

Motron X-Nord – rimelig cool eventyrer på 125 kubik

X-Nord-modellen koster 2.999 Euro svarende til 22.300 danske kroner (u. afgift), og den findes også med komplet taskesæt.
Den lille eventyrer er stjernen i KSR-gruppens teaser serie og skriver sig ind i trenden med motorcykler, der skal få de unge op af sofaen og ud i verden.
Men Motron består faktisk allerede nu af flere modeller med benzin- og elmotorer.

I kategorien med fremdrift gennem forbrændning findes tre forskellige modeller; X-Nord 125, Revolver 125 og Warrior 400.
Revolver er bygget på samme platform som X-Nord og er rettet direkte mod Scrambler-fans, mens vi ikke rigtig ved noget om Warrior 400 endnu, men navnet antyder, at der er tale om en lidt større motorcykel.
Motrons modelrække med benzinmotorer tæller også fire forskellige scootere – to på 50cc og to på 125cc.

Motron Warrior 400

I den elektriske afdeling findes to moderne udseende scootere med navnene Whizz og Volts, mens Cubertino ligner en pæn elektrisk fortolkning af en motorcykel, vi ka’ li’ her på MagaCin.
Den sjoveste elektriske maskine på Motrons program er den lille Vizion, som trækker kraftig inspiration fra Honda MSX blandt andet med trellisramme og moderne naked bike-linjer i miniformat.

Motron Vizion – lille og kæk eldrevet maskine

Små motorcykler i Danmark
Forhandlernetværket af Motron ser indtil videre ud til at strække sig til den tyske grænse. De fleste lande i det sydlige og også i Storbritannien har allerede udsigt til at kunne boltre sig i de nye motorcykler og scootere fra KSR-gruppen, mens Skandinavien endnu ikke er på listen.

Det er usikkert, om vi kommer til at se de spændende maskiner i DK, men særligt tre ting gør vilkårene for små motorcykler svære herhjemme:

For det første er incitamentet for nye motorcyklister ikke specielt stort, da vi ganske enkelt starter med at køre på for små motorcykler – tænk, hvis Motron X-Nord ligesom i udlandet kunne bestiges af en 16-årig og køres ud på eventyr i det blå.
De lettere mystiske kørekortregler gør desværre den tanke umulig, og derfor venter mange alligevel i flere år med at tage kørekortet.

For det andet er vi ramt af afgiftsregler, der gør prisforskellen på en 125’er alt for lille i forhold til en større maskine. Og det er kun de mest dedikerede, der køber en ny motorcykel fra start af – det reflekterer vi yderligere over i podcasten herunder:

For det tredje er små motorcykler ikke helt så cool i Danmark, som de er andre steder. Måske hænger det sammen med punkt 1 og 2, men faktum er, at vi godt kan lide at vise mange kubik og hestekræfter frem, selvom glæderne ved to hjul er meget mere end det.

Vi håber virkelig, at flere vil kræve nye boller på suppen, når det kommer til intro-modellerne, de er nemlig både sjove og flotte, økonomiske og miljøvenlige og ikke mindst med til at brede budskabet om fed motorcyklisme ud blandt folket.

Del med en ven

En person snakker om “Vi har fulgt M’et til et nyt europæisk MC-mærke

Skriv et svar

Giver børn en ny start