Ro på: Tilbagekaldelse af Himalayan - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ro på: Tilbagekaldelse af Himalayan

Royal Enfield indkalder modeller fra 2017-2021 til et bremsetjek, men Danmark er på forkant.
Nicolaus Johansen
12/03-2023 kl. 08:19

Det indiske mærke er måske ikke ligefrem kendt for topfart og voldsomme accelerationer, men på mange andre måder er der dog fart på hos producenten.
Der langes motorcykler over disken i en lind strøm hos Royal Enfield, der i Danmark nu er endnu mere tilgængelig – faktisk næsten 75.000 stk. blev skubbet over disken i januar 2023.
Og mærket, som er kendt for traditionelt udformede maskiner, har også sat fart på kursen mod fremtiden ved at investere massivt i strøm.

Med andre ord har det indiske mærke ikke øjnene rettet mod bremsegrebet, men holder gassen i bund. Men som indehaver af en Royal Enfield, er det nu også rart at kunne bremse hurtigt og bekymringsfrit, selvom du måske ikke har den hurtigste maskine på havnen.
Og som du måske har opsnappet på sociale medier, så har nogle ejere af modellen Royal Enfield Himalayan haft problemer med netop dette.

Det har ført til tilbagekaldelser over hele verden, men efter en samtale med den danske importør af Royal Enfield kan vi berette, at danskere i denne ombæring heldigvis ikke skal bekymre sig over semi-defekte bremser på Himalayan.

Mere om det, og hvordan importøren tager hånd om situationen, længere nede.

USA og England
Senest har man i USA påbegyndt tilbagekaldelse af næsten 5.000 maskiner fra produktionsårene 2017 til 2021, selvom der ikke har været rapporteret tilfælde af problemer i USA indtil nu.

Problemet med bremserne blev i første omgang opdaget noget tættere på vores lille andedam, nemlig i England, hvor en kunde henvendte sig til Royal Enfield, fordi hans 411-kubiks adventurecykel ikke bremsede ordentligt.

Modsat eksempler som Apple’s “antenne-gate”-misere med iPhone 4, hvor kunderne fik skylden for problemerne, fordi de angiveligt holdt forkert på telefonen, blev den engelske Himalayan-ejer taget alvorligt, og årsagen til den manglende bremsekraft blev identificeret.

Hvad er problemet
Efter nærmere undersøgelser har det vist sig, at stemplerne i bremsekalibrene kan have svært ved at bevæge sig tilstrækkeligt ind og ud grundet rustdannelse, og det har desværre vist sig ikke blot at være et enkeltstående tilfælde, men noget flere ejere har oplevet.

Royal Enfield har fundet ud at, at særligt motorcykler som har kørt meget på veje, hvor der ofte er blevet saltet, hvilket er et fænomen vi kender alt for godt til herhjemme, kan være særligt udsatte.
Himalayan ejere skal derfor være opmærksomme på bremser der enten hænger eller bare støjer meget.

Mærkelig eller decideret brændt lugt fra kalibrene, kan også være et dårligt tegn. Ligeledes hvis motorcyklen er tung at skubbe rundt med, eller den føles træg under acceleration, skal man være opmærksom.

For meget salt har vist sig at være kilden til problemet

Dansk importør allerede foran
MagaCin tog som sagt fat på Royal Enfields danske importør, ProATV i Sæby for at høre, om der er planer om tilbagekaldelse på danske Royal Enfield modeller fra de berørte produktionsår. Og her kunne ProATV berette, at processen med modeller i Danmark allerede skulle være i mål, da man fra den danske importørs side, hurtigt iværksatte tilbagekaldelsen for de måske berørte ejere.

Danske indehavere af Royal Enfield Himalayan skulle således allerede være blevet kontaktet direkte via det danske forhandlernetværk, hvorefter hver enkel motorcykel er blevet inspiceret. Og den hurtige reaktion skyldes ikke blot almindelig ordentlighed og rettidig omhu, men også et ønske både fra importørens egen side, men også selve fabrikken om, at Royal Enfield kan og skal opfattes som en seriøs spiller, hvor kvalitet og pålidelighed er en selvfølge.

Som du måske husker fra videoen i nedenstående test, så går Royal Enfield meget op i kvalitet på det europæiske marked, hvor man eksempelvis til modellerne Interceptor 650 og Continental 650 oprettede særskilte produktionslinjer med optimeret kvalitetskontrol til de eksemplarer, der skulle rulles ud i til europæiske kunder.

Sidder der danske Royal Enfield ejere derude, som mod forventning ikke har været indkaldt til tjek af bremserne, men mener at det er på sin plads, skal man blot kontakte sin forhandler eller importøren direkte, som vil tage affære.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start