Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Obligatorisk syn af motorcykler rykker nærmere

EU ønsker øget kontrol

Steffen Olesen
03/05-2021 kl. 21:22

Den velorienterede motorcyklist og MagaCin læser ved, at man i Europa-Parlamentet længe har arbejdet benhårdt på, at indføre periodiske obligatorisk syn for motorcykler i samtlige medlemslande fra 1. Januar 2022.
Seneste nyt i den sag kan du læse længere ned i artiklen.

EU og periodisk syn for motorcykler
Er du ikke helt opdateret på situationen, så kan du eksempelvis slå et smut forbi artiklen EU: Periodisk syn for motorcykler, hvor du blandt andet kan læse, at Europa-Parlamentets Committee on Transport and Tourism 25. Februar 2021 anmodede europakommissionen om, at inkludere motorcykler blandt de køretøjer der skal til periodisk syn, og finder link til det centrale direktiv 2014/45/EU.

FEMA stritter stædigt imod
Sagen har vakt en del opmærksomhed blandt europæiske motorcyklister og deres interesseorganisationer, hvor vi blandt andet tidligt på året kunne fortælle, at vores fælles interesseorganisation FEMA i en skrivelse til EU gjorde opmærksom på, at der ikke findes bevis for en sikkerhedsmæssig gevinst ved periodisk syn af motorcykler.
Og at den i bedste fald er yderst marginal.

Synsvirksomheder vil score kassen
FEMA er særdeles årvågne vedrørende emnet, og tidligere på året kunne du læse her på MagaCin, at man i FEMA ikke er specielt imponeret over, at lobbyarbejde fra European Transport Safety Council (ETSC) og synsvirksomheden DEKRA i Januar 2021 pludselig fik en række europaparlamentsmedlemmer til at udvise stor interesse for motorcyklister og knallertejeres sikkerhed.
I artiklen der er linket til nedenunder, finder du udover en masse interessante fakta også et link til finske SMOTO’s vurdering af EU politikernes beslutningsgrundlag.

EU giver ikke op
Det står lysende klart, at ikke alle politikere, lande eller interesseorganisationer er enige i, at periodisk syn for motorcykler er verdens bedste ide.
I artiklen EU: Periodisk syn for motorcykler kan du eksempelvis læse, at lande som Irland, Finland og Holland har benyttet muligheden for at blive undtaget fra direktivet.
Men nu er der nyt i sagen, som kan bringe den undtagelse i fare, og får periodisk syn for motorcykler i Danmark til at rykke nærmere.
Det kan du se i en rapport fra Committee on Transport and Tourism dateret 27. April.

5% “roadside inspections” årligt
For i European Parliament resolution of 27 April 2021 on the implementation report on the road safety aspects of the Roadworthiness Package som du alternativt kan se i pdf format under dette afsnit – kan du nemlig se, at folkene i Europa-Parlamentet stadig arbejder målrettet på indførelse af obligatorisk syn og øget kontrol.
Under punkt 10 informeres vi om, at politikerne også ønsker såkaldte roadside inspections for årligt minimum 5% af de motoriserede to- og trehjulere.
Med en relativt kort mc-sæson i Danmark, bliver det til et rigtig pænt antal motorcykler, der skal vinkes ind til siden hver eneste dag.
Se den fulde rapport fra 27. April nedenunder.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Tilføjelser i stedet for undtagelser
Og under punkt 11 kan du videre læse, at politikerne gerne vil have sat en stopper for det pjat med, at nogle to- og trehjulere er undtaget fra direktivet.
Får det mon også den betydning, at lande som Finland og Holland fremover skal klappe hælene sammen, rette ind til højre og indføre periodisk syn af motorcykler og knallerter?
For politikerne anmoder for en god ordens skyld også om den tilføjelse, at lette trailere samt tohjulere med en motorstørrelse under 125cc fremover skal til periodisk syn.

Nogle undrer sig
Har du har læst de tre artikler der er linket til længere oppe, så hører du måske lige som FEMA blandt dem der undrer sig over, hvorfor der arbejdes så indædt på indførelse af obligatorisk syn for motorcykler.
Og måske er du ligefrem en af dem der undrer sig over, at væsentligt baggrundsmateriale for EU-politikernes beslutningsgrundlag er udfærdiget af virksomheder, hvis indtægt stammer fra syn af køretøjer.
Eller man burde måske slet ikke undre sig??


En person snakker om “Obligatorisk syn af motorcykler rykker nærmere

  1. Vi skal ud af det skidt EU, kontrol er det ikke det vores “frie” verden skulle undgå, ellers kal vi bare lade os inlemme i Sovjet så skal I sq få kontrol, EU nærmer sig.

Skriv et svar