Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Periodisk syn af MC rent nonsens

Det fastslår FEMA i et brev til EU

CO
30/01-2021 kl. 13:47

Der findes ikke bevis for, at motorcyklens tekniske tilstand spiller en signifikant rolle ved uheld, men nogle medlemmer af Europa-Parlamentet ønsker alligevel, at indføre obligatorisk periodisk syn for alle motorcykler i Europa, fordi de mener det vil forbedre trafiksikkerheden.
Sådan indledes frit oversat til dansk artiklen Mandatory Motorcycle Inspections Do Not Improve Road Safety fra den europæiske interesseorganisation for motorcyklister FEMA.
Hvad mener du?
Er obligatorisk periodisk syn af MC en rigtig god snusfornuftig idé, eller er det i virkeligheden som FEMA beskriver et unødvendigt bureaukratisk EU tiltag?
Giv endelig din mening til kende i kommentarfeltet under artiklen.

‘Mandatory motorcycle inspections do not improve road safety’ There is no evidence that the technical state of…

Slået op af Federation of European Motorcyclists’ AssociationsTorsdag den 28. januar 2021

Direktiv fylder 30 år
Det skabte nogen røre under hjemlige himmelstrøg, da periodisk syn af biler i sin tid blev indført.
Det skyldtes, at man i EU fik en ide om, at alle medlemmer skulle indføre obligatorisk syn af biler senest 1. januar 1998.
Kravet om indførelse af en periodisk teknisk inspektion af medlemslandenes bilparker er en følge af Europarådets direktiv 91/328/EØF fra 21. juni 1991.
Direktivet er en ændring af EU direktiv 77/143/EØF, der indeholder regler om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om teknisk kontrol med motordrevne køretøjer og påhængsvogne.
Siden indførelsen af obligatorisk periodisk syn for biler, har vi jævnligt hørt sablerne rasle vedrørende et tilsvarende tiltag for motorcykler.
Obligatorisk periodisk syn for motorcykler rykker stadig nærmere for de fleste EU borgere, men FEMA kapitulerer ikke uden sværdslag.

Periodisk syn for MC i 2022
I 2014 trådte Periodic Roadworthiness Tests Directive (2014/45/EU) i kraft.
Som et resultat af FEMA og nogle af organisationens medlemmer samt visse medlemmer af Europa-Parlamentets indsats i 2012-2013, fik motorcykler en særlig status i direktivet indtil 2022.
I 2014 stemte en majoritet i Europa-Parlamentet for direktivet med et kompromis om, at motorcyklerne i Europa generelt kunne friholdes indtil 2022.
I kompromisset indgik også, at medlemslandene alternativt fik mulighed for på egen hånd at etablere nationale løsninger for forbedring af motorcyklisternes sikkerhed.
Nationale løsninger som skulle indrapporteres senest 20. Maj 2017.
Det gjorde Finland, Irland og Holland.

Sagen diskuteret 25. Januar
For en lille uges tid siden – helt nøjagtigt 25. Januar 2021 – diskuterede Transport Committee of the European Parliament en rapport, hvor ovennævnte direktiv indgik.
Mange af parlamentsmedlemmerne var fortalere for en endelig indførelse af PTIPeriodic Technical Inspection – altså på dansk et periodisk syn for motorcykler, selvom FEMA dog også beretter om skeptikere blandt medlemmerne.
MEP Benoît Lutgen der præsenterede rapporten udtrykte i følge FEMA faktisk også selv tvivl om, hvorvidt tvungne periodiske syn for MC ville gavne motorcyklisternes sikkerhed i trafikken.

Benoît Lutgen MEP er fra Belgien og har været Europaparlamentsmedlem siden 2019

Sund fornuft eller pengemaskine?
Holdningerne til obligatorisk periodiske syn af køretøjer er delte, hvor nogle mener, at det er sund fornuft og giver god mening, og andre har den holdning, at myndighedernes regelmæssige tekniske inspektioner af specielt motorcykler fortrinsvis er en ren pengemaskine, samt et unødvendigt besværligt onde.
Nu får sidstnævnte gruppe fornyet opbakning af FEMA, der i sagens natur fokuserer alene på motorcykler.

Mangelfuld og forkert dokumentation.
FEMA har nemlig i en skrivelse til EU gjort opmærksom på, at der ikke findes bevis for en sikkerhedsmæssig gevinst ved periodisk syn af motorcykler, og at den i bedste fald er yderst marginal.
I skrivelsen til EU oplyser FEMA blandt andet, at dokumentationen EU anvender efter FEMA’s opfattelse i bedste fald er mangelfuld og i visse tilfælde helt forkert.

Vi er enige med FEMA
Det er vi i hvert fald så langt, at det ingen mening giver, når EU funderer overvejelserne på en spansk national statistik over tilstanden på nogle 50cc knallerter.
En statistik der ikke kan betragtes som videnskabelig evidens, når den i sagsbehandlingen ekstrapoleres og anvendes som grundlag for ALLE motoriserede tohjulere i EU.
Det kunne jo godt være, at nogle af vi europæiske motorcykelentusiaster rent faktisk giver vores kæreste eje en anelse mere kærlighed, end en gammel spansk 50cc knallert får?
Vi bemærker også, at FEMA i sin argumentation henviser til Motorcykelulykker, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (Denmark, 2009).
Derudover henviser FEMA også til en tysk statistik fra TÜV SÜD, som fortæller at man kun fandt få mindre fejl ved de inspicerede motorcykler, og at hjemmemekanikernes modifikationer af udstødningssystemer var rigtig pænt repræsenteret.
Egentlig lidt besynderligt da alle ved, at eftermarkedspotten legende let og lynhurtigt kan udskiftes før syn.
Tyske statistikker viser også, at der konstateres LANGT flere fejl på biler end på motorcykler.
Et billede vi nok med overvejende stor sandsynlighed vil kunne nikke genkendende til i Danmark.

Skyder gråspurve med kanoner
I brevet fra FEMA til EU konkluderer interesseorganisationen til sidst, at generne ved obligatorisk periodisk syn langt overgår fordelene.
Man skyder så at sige gråspurve med kanoner.
Periodisk syn af motorcykler pålægger efter FEMA’s opfattelse motorcyklisterne en ekstra unødvendig byrde i form af både tid og penge, uden beviseligt at opnå nogen betydelig trafiksikkerhedsmæssig effekt.
Anden effekt?
Tjah… øget beskæftigelse i synshallerne?

Fandt du denne artikel interessant?

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til alle nyheder og artikler på MagaCin.dk

4 personer snakker om “Periodisk syn af MC rent nonsens

  1. Periodisk syn af MC’er er rent nonsens. Der er meget forskel på landene i europa hvad MC’er bliver brugt til – daglig transport eller hyggekørsel, eller hvor mange dage om året de bliver brugt. Dermed må det være op til de enkelte lande at undersøge om det giver mening med periodesyn, og i givetfald hvor tit. I Danmark er det unødvendig og spild af penge. De fleste motorcykler køre så få kilometer, at de ikke engang når at slide et sæt bremseklodser op på 10 år. Periodesyn vil ikke komme til at rede liv eller tilskadekommende i trafikken i danmark. Hvad bliver det næste – periodesyn på campingvogne, både, knallerter eller cykler? Skulle vi MC-ister betale kr. 400,- mere hvert andet år, ja så overlever vi nok. Men de penge må kunne bruges smartere på sikkerhed, end periodesyn.

  2. Helt klart en ekstra skat. Og i røven på den. Kommer syn af trailer, campingvogne og knallerter.

  3. Jeg kunne nok ikke rigtigt hidse mig op over at skulle af med 4-500 kroner hvert 4. år (f.eks) hvis det betød at vi over en bred kam mistede færre motorcyklister. Jeg tvivler dog på at det gør den store forskel for trafiksikkerheden. Jeg kommer rask væk til at skifte ting hver sæson som teknisk set kunne holde meget længere. Bremser, kæde, tændrør, olie.. og jeg bruger også rask væk tusinder af kroner på grej. Handsker, støvler, Cardo-grej, osv. Så i den store sammenhæng måtte min MC da gerne blive synet når den alligevel står til Winter Wellness hos mit lokale værksted i vintersæsonen. Men hvis ikke der er noget reelt sikkerhedsmæssigt argument for det (der er nok flere der ryger i asfalten pga. et misforhold mellem talent og ambitioner når vi sidder i sadlen, end der ryger pga defekte bremser..) – så virker det godt nok mest som en snedig måde at holde beskæftigelsen oppe.

  4. Der vil sikkert være nogen i regeringen og dens støttepartier, der synes det ville være en dejlig måde at please EU på.

    Faktum er blot at dæk, bremser og lys er ret essensielt for os motorcykliser og vores sikkerhed, så 99,9% vil altid være klar til syn, da det (som også en af de andre har kommenteret) er meget hobby/fritidsbetonet.

    Jeg tror tilgengæld de har ret i forhold til knallerter, da en del af brugerne nok hellere vil prioritere en kasse øl over nyt gummi – mendet er jo en helt anden snak.

Skriv et svar