Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Adaptiv fartpilot på BMW R 1250 RT

Innovative features på 2021 BMW R1250 RT

CO
18/10-2020 kl. 10:00

“Vi har givet BMW R1250 RT et nyt udseende, en omfattende udvidelse af det standardmonterede udstyr, og mange tekniske opgraderinger for at levere en helt ny køreoplevelse. Som dynamisk Tourer med den usammenlignelige BMW ShiftCam motor, har modellen det perfekte maskineri med imponerende kraft over hele skalaen.”
Sådan lyder det frit oversat til dansk fra Project Manager Harald Spagl.
Udtalelsen kommer i forbindelse med den nylige præsentation af BMW R1250 RT, som til 2021 har fået en voldsom overhaling.

DCC, ACC og 10,25 split-screen TFT farveskærm
I Harald Spagls beskrivelse er det værd at hæfte sig ved omtalen af tekniske opgraderinger, og her tænker vi især på de elektroniske.
Du finder listen af Highlights for 2021 BMW R 1250 RT nederst i artiklen, og lidt længere nede i artiklen stiller BMW også en længere uddybende præsentations video til rådighed.

Men hæng lige på et øjeblik inden du ser videoen.
For udover ændret udseende med ny frontkåbe, fuld LED lygteføring og corneringlights, byder den nye BMW R 1250 RT på en del opsigtsvækkende nyheder, som er værd at lægge ekstra meget mærke til når du gennemser videoen.
DCC som er betegnelsen for BMW’s Dynamic Cruise Control kan aktiveres ved hastigheder mellem 15- og 220 km/t, og assisteres automatisk af motorcyklens bremser, når farten skal holdes ned ad de mest stejle bakker hvor motorbremsen er utilstrækkelig.
Instrumenteringens enorme 10,25″ TFT farveskærm kan konfigureres på flere forskellige måder – herunder en ‘split-screen’ funktion – hvor eksempelvis et navigationskort i enorm størrelse kan vises i kombination med ordinære elementer som aktuel hastighed, triptæller og andre informationer.
Instrumenteringen kan forbindes med brugerens mobiltelefon, som kan opbevares i et særskilt stænktæt rum med mulighed for både trådløs og kablet opladning.

Blot et enkelt eksempel på split-screen funktionen hvor navigationskortet er knap så stort


ACC er nok den mest innovative tilføjelse på 2021 BMW R 1250 RT, og her kommer BMW konkurrenterne en smule i forkøbet med en såkaldt adaptiv fartpilot.
Med den radarassisterede Active Cruise Control, der på BMW’sk er navngivet ACC, kan føreren kan ved hastigheder mellem 30- og 160 km/t med et tryk på en kontakt konfigurere den adaptive fartpilot i tre afstandsniveauer til forankørende, og det er også muligt at deaktivere funktionen.

Udover de tre eksempler herover, byder 2021 udgaven af BMW R 1250 RT på mange flere interessante opdateringer og opgraderinger.
Det bliver du meget klogere på, når du ser videoen nedenunder, hvor studieværterne også besvarer spørgsmål fra almindelige brugere.

Som du hørte i videoen planlægger BMW at dele yderligere en video, hvor man gennemgår modellen mere detaljeret.
Det ser vi frem til efter at have set de første billeder samt video, og i mellemtiden kan vi jo underholde os med de billeder og informationer der er tilgængelige på BMW’s hjemmeside.

The highlights of the new BMW R 1250 RT:

• Authentic boxer engine with BMW ShiftCam Technology for variation of the valve timings and valve stroke on the intake side.
• Powerful response across the entire engine speed range, exemplary fuel consumption, emission levels, running smoothness and refinement.
• Output and torque: 100 kW (136 hp) at 7 750 rpm and 143 Nm at 6 250 rpm.
• Knock sensor system for optimised travel suitability.
• New BMW Motorrad Full Integral ABS Pro as standard.
• Three riding modes as standard.
• New “Eco” riding mode for particularly economical riding as standard.
• Riding Modes Pro with additional riding mode “Dynamic” and new engine drag torque control (MSR) as an ex works option.
• Dynamic Traction Control DTC as standard
• Dynamic ESA “Next Generation” electronic suspension with fully automatic load compensation as an optional extra.
• Hill Start Control Pro (HSC Pro) with extended function as an ex works option.
• Newly developed front fairing with optimised aerodynamics.
• New LED headlamp as standard and new full LED headlamp with adaptive turning light as an ex works option
• Connectivity: New multifunctional instrument cluster with 10.25-inch full-colour TFT screen and numerous other features as standard.
• New “Comfort telephony with extended smartphone connection” option.
• New Audio System 2.0 option.
• New double tone fanfare as standard.
• Intelligent Emergency Call as an ex works option.
• Attractive basic paint finish along with the three Style variants “Elegance”, “Sport” and “Option 719” as ex works options.
• Extended range of optional extras and Original BMW Motorrad Accessories.

 

En person snakker om “Adaptiv fartpilot på BMW R 1250 RT

Skriv et svar