Mindre adventurecykler der er tilgængelige, alsidige, økonomisk overkommelige og ikke mindst sjove er ikke noget nyt. Der har gennem en årrække været flere om buddet, men der har samtidig været en tendens til, at omtalte modeller har båret mere præg af adventure stil frem for anvendelighed. Så da KTM meldte sig på banen med den lille 390’er vi første gang så på EICMA, var forventningerne med det samme høje. Ikke nok med at modellens specifikationer lød ganske lovende, var det også tydeligt at se, at KTM havde netop anvendelighed for øje under udviklingen af denne model.
KTM har til 390 Adventure lånt motoren fra søstermodellen KTM 390 Duke; en yderst velkørende enstamper som leverer 43 respektable heste og har et drejningsmoment på 37 Nm. Desuden leveres modellen ab fabrik spækket med top-komponenter, hvilket langt fra er en selvfølge på de små eventyrere. Komponenter som TFT-display med Bluetooth integration, en USB-port i instrumentbordet, konisk aluminiumsstyr, håndtagsbeskyttere, skid plate, justerbar vindskærm, ByBre kalibre og justerbar WP-affjedring. Oven i hatten har KTM smidt en super fin elektronikpakke, som indeholder en imponerende corner ABS, køreprogrammer, traction control med nedlægningssensor, quickshifter og ride-by-wire.
Der er altså hevet en del ned af udstyrshylderne under produktionen af denne teenage-eventyrer, og netop betegnelsen teenager er passende, for KTM 390 Adventure føles – på trods af de relativt få kubik – som en voksen motorcykel. Ingeniørerne har valgt at udstyre modellen med 19” forhjul og 17” baghjul, men maskinen har en frihøjde som – på trods af de små hjul – fungerer perfekt til den danske vildmark.
KTM 390 Adventure
Er KTM 390 Adventure så en motorcykel som er sit orange ophav værdig, eller er det bare endnu en landevejsridder i eventyr-klæder? Det ser vi nærmere på i denne artikel, hvor du længere nede også kan finde ovenstående video i fuld længde.
Førstehåndsindtryk og førerergonomi Selvom 390 Adventure er baseret på Duke’en, kan man drage rigtig mange paralleller til 790 Adventure. De to ligner hinanden rigtig meget, hvilket nok er grunden til at mange af vores udenlandske kollegaer, vælger at sammenligne den med netop 790’eren. En sammenligning som på ingen måde er rimelig, men det vender vi tilbage til længere nede i artiklen.
To view the full article you must subscribe or buy access to this article