Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Indian barsler med avancerede sikkerhedssystemer

Fremtidige Indian motorcykler bliver muligvis udrustet med en perlerække af kameraer og radarer

Nicolaus Johansen
09/07-2021 kl. 08:55

Motorcykler med adaptiv fartpilot er efterhånden ikke et særsyn. KTM Super Advenure S, BMW R 1250 RT og Ducati Multistrada V4 er alle udstyret med teknologien, som mange kender fra bilernes verden. Ligesom mange biler, kan Ducatien også holde øje med køretøjer i dine blinde vinkler.

Amerikanske Indian har tænkt sig at tage skridtet videre. Jævnfør en patentansøgning, påtænker Indian at udstyre fremtidige modeller med en række af sensorer og kameraer, som ikke blot kan holde afstanden til trafikanter foran dig, men også holde øje med køretøjer der befinder sig ved siden og bag dig.

To bagudvendte kameraer ses på styrtbøjlerne

Intet mindre fem kameraer viser patenttegningerne. To kameraer sidder monteret maskinens styrtbøjler, pegende bagud og til siden, og ser ud til at dække det område, som kan ses i spejlene. Yderligere to kameraer, af vidvinkeltypen, befinder sig i sidetaskerne hvor de dækker broderparten af motorcyklens sider og bagende.
Endeligt er der et kamera, som peger lige bagud, monteret ved baglygten.

Som om det ikke skulle være nok, er der ifølge patentansøgningen, hele to radarer, også siddende i sidetaskerne, til at give et bredt “billede” af trafikken bagved.

Du undrer dig måske over, hvorfor man har valgt gå med både radarer og kameraer.
Angiveligt er ideen, at radarerne holder øje med andre køretøjers position og bevægelser. Skulle en bil, motorcykel eller andet bevæge sig ind i en bekymringszone, vil et af dem fem kameraer, sende et billede op i det store centrale display på motorcyklen.

Et stort display dominerer cockpittet

Det er ikke sikkert, at billedet i displayet giver dig en umiddelbar fornemmelse af, hvor det potentielt problematiske køretøj befinder sig i forhold til motorcyklen. Derfor vil en række lamper, enten i spejlene, eller i instrumentpanelet, vise dig i hvilken retning du skal orientere dig. Derudover, sidder der fire vibrationsmotorer i sædet, som via vibrationer giver dig fysisk tilkendegivelse, hvor du skal kigge hen.

Bare fordi din motorcykel er udstyret med avancerede systemer, som kan advare dig mod forestående farer, er det ikke sikkert at du kan gøre noget ved det. Eksempelvis hvis du holder for rødt, og en mindre varebil er på vej til at implementere dig som kølerfigur.

Her er Indian klar til at hjælpe dig.
I første omgang, beregnet ud fra afstand og hastighed, vil systemet blinke med blinklysene, for at fange varebilchaufførerens opmærksomhed. Er det ikke nok, vil bremselyset blinke og hornet give lyd automatisk.

Det ser også ud til, at der tænkes på automatgear hos Indian

Når det gælder den adaptive fartpilot, ser det ud til, at det bliver muligt for piloten, at tilpasse den til sin egen specifikke smag. Eksempelvis vil du måske gerne holde lidt længere afstand biler og lastbiler, end andre motorcykler, hvis nu du og dine kørervenner, suser afsted i forskudt kolonne.

Ifølge patentdokumenterne, kan systemet skelne mellem forskellige typer af trafikanter, og dermed holde afstand baseret på kategoritype. Dermed virker det også som en rimelig antagelse, at kommende Indian motorcykler, kan bremse for cykelister og fodgængere.

Patentdokumentet nævner ikke noget om automatgear, men nærstuderer du nogle af tegningerne, vil du bemærke fraværet af et koblingsgreb, hvilket indikerer, at kommende Indian maskiner, kan udstyres med automatgear. Det ville også give god mening, at kombinere automatgear med den avancerede fartpilot.

Patentansøgninger- og tegninger er ikke garanti for, at vi ser de avancerede systemer lige om lidt, men taget i betragtning af, at teknolgien der skal anvendes til dem, allerede findes og er implementeret i mange biler, giver en forhåbning om, at der ikke går længe, førend vi ser Indian maskiner, som passer ekstra godt på sine chauffører.

Skriv et svar