Podcast: For meget elektronik? - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Podcast: For meget elektronik?

Det ser vi nærmere på i dette afsnit af MagaCins podacast
Mikkel Sølvkjær & Nicolaus Johansen
20/12-2020 kl. 13:20

For nyligt bragte vi nyheden om den opdaterede BMW R 1250 RT, som er læsset med udstyr blandt andet adaptiv fartpilot. Det fik en læser til at komme med følgende kommentar:

Ikke alle er glade for meget teknik på motorcykler

Ansporet af kommentaren ovenfor besluttede vi, at temaet for dagens podcast skulle være: Er der for meget elektronik på moderne motorcykler? Konklusionen på det spørgsmål må du lytte til podcasten for at få, men det er så sikkert som amen i kirken, at hver gang producenterne sender en ny model på gaden, har den mere elektronik end sin forgænger.

To kategorier
Vi har valgt at opdele elektronikken i to grupper; det sikkerhedsmæssige og alt det andet. Til første kategori hører ting som adaptiv fartpilot, ABS-bremser, wheelie-control, corner-TC og hvad fabrikanterne ellers kalder deres smarte systemer.

Selv mindre MC’ere er læsset med elektronik – her KTM 390 Adventure

I den anden kategori finder vi ting som Bluetooth-opkobling, integration af Go-Pro, navigation direkte i displayet, data om dine ture og meget andet. Indtoget af elektronikken kan betragtes fra flere vinkler. Nogle vil sige, at connectivity i virkeligheden afkobler os fra vores maskiner, mens andre betragter det som en naturlig del af motorcykeloplevelsen.

Med mange motorcykler følger der en app

Når det gælder sikkerhedskategorien, er det de færreste, som ikke kan se fornuften i mere sikre motorcykler. Du kan dog mene, at vi bliver for afhængige af teknologien, vi glemmer vores egen rolle i at køre motorcyklen sikkert.

Hvad mener du? Er der for meget elektronik? For lidt? Eller er det lige tilpas? Giv din mening til kende i kommentarfeltet.

Del med en ven

3 personer snakker om “Podcast: For meget elektronik?

  1. Er stor fan af næsten alt elektronik, næsten, på motorcykler. Dog er det nye med adaptiv fartpilot ikke det jeg syntes bedst om. Motorcyklister er meget bedre i trafikken end bilister. Vi er bedre til at følge og holde øje. Det er faktum. Så adaptiv fartpilot, får pt. ikke den store stjerne hos mig.
    MVH Steven

    1. Uden at have nogen form for videnskabelig undersøgelse foran mig er jeg tilbøjelig til at give dig ret i, at man selv er den bedste herre over maskinen.
      Det store spørgsmål er vel, om man har lyst til at lægge livet i hænderne på elektronik, og i virkeligheden er den adaptive fartpilot vel mest en luksus ting, som man heldigvis bare kan lade være med at bruge hvis ikke man er til det.
      Under alle omstændigheder bliver det sjovt at prøve af når varmere luftstrømme rammer landet igen.
      Ind til da ønsker vi her fra redaktionen en rigtig glædelig jul og et formidabelt nytår.

  2. Er generelt enig i at elektronik er fint – men skal det være så meget komfort, så skal man måske overveje om det overhoved er mc man skal have.

    Jeg har selv købt min gamle mc retur, som er fra 2002 og solgt min “nye” fra 2017, da jeg synes det blev for kedeligt.

Skriv et svar

Giver børn en ny start