Fem fra EICMA du ikke kan få fingrene i - MagaCin
FacebookYoutubeTwitterInstagram
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fem fra EICMA du ikke kan få fingrene i

Her er fem maskiner fra årets EICMA der fortjener lidt ekstra opmærksomhed
Nicolaus Johansen
27/11-2022 kl. 05:28

8. november sad det meste af MagaCin’s redaktion i flyveren med kurs imod Italien, for at bringe vores læsere de nyeste og hotteste nyheder fra den store motorcykelmesse, EICMA i Milano.

For de helt utålmodige sendte vi live via vores Facebook side, og efter hjemkomsten har du kunnet læse i mere dybdegående detaljer om blandt andet de to nye modeller fra Suzuki, nemlig GSX-8S og V-STROM 800DE.

Honda havde også en masse at vise frem på årets EICMA, hvor vi blandt andet så en ny Transalp og en fræk scrambler i form af CL 500.
Vanen tro blev der også præsenteret fede koncepter på messen, som Damon HyperFighter Colossus, og andre vagte at afholde eget arrangement ude i byen, hvor eksempelvis MV Agusta trak klædet af den vildt spændende konceptmodel 921S.

EICMA er også leveringsdygtig i nyheder og koncepter, som vi normalt ikke levner så megen opmærksomhed, da de umiddelbart ikke har en fremtid på det danske marked. Men i år vil vi det dog være anderledes – så herunder er der fem nyheder og koncepter som fortjener lidt opmærksomhed.

Spansk eventyr
Her i Danmark er der ikke mange som er bekendt med det spanske mærke Rieju, medmindre de kører knallert, men Rieju producerer meget andet en motoriseret transport til teenagere.
Faktisk har de alt fra 125 kubiks gademaskiner og supermotards til hardcore endurojern på programmet. Men den helt store nyhed fra spanierne på dette års EICMA, var afsløringen af Aventura, der som du ud fra navnet nok kan gætte, er en adventurebike. 

Aventura kan prale af et 21″ forhjul

Aventura ligner i store træk en Honda CB 500 X der har været en tur i en outdoor butik, og hjertet i maskinen er angiveligt også en kopi af drivværket i Hondas 500-serie, bygget på licens af Loncin i Kina.
Det burde være lig med 48 hk, så den passer til et A2-kørekort, og mellemklasseeventyreren er udrustet med alt hvad en adventurehund kunne ønske sig.

En 21/18” hjulkombination, trådegerfælge, langslaget affjedring, bundskjold og motorbøjler ab fabrik.
Den helt store attraktion er den samlede tankvolumen, der med sine 29 liter er fordelt på to tanke, hvor den ene er placeret på den traditionel vis, og den anden monteret på bagrammen.
Hvis forbruget bare minder om det som kan opnås af Honda’s 500 familie, burde Aventura kunne køre over 700 mellem hver optankning. 

De færrest vil savne rækkevidde på Aventura

Udenlandske medier har spekuleret i, om Aventura bare er en ny version af en allerede eksisterende kinesisk maskine, og blot udstyret med nye klistermærker. For motorcykler med navne som Chongqing Hengjian HJ500, Takasaki TKR 500, Dahaidao 500 GS og HJmoto ADV 500 ligner den nye spanier en del, men vi kan hverken be- eller afkræfte om det har noget på sig. 

Gadekrydset
Hvad får du hvis du krydser en enduromaskine med en supermortard, en scrambler og en cafe racer? Det gav den italienske producent, Vent, sit på bud på, ved det netop overståede EICMA.

Resultatet hedder X-Rude, og det er tydeligt at se, at maskinen er blevet formgivet med inspiration fra de nævnte stilarter.
De runde forlygter skriger formgivning af den gamle skole, mens plasticskjolde og den dobbelte oplagte udstødning, hilser fra enduro- og motardverden.

Jævnfør Vent, er X-Rude en maskine, der gør det lige godt i byens smalle gader såvel som i støvede spor uden for byskiltet.

X-Rude ser fræk og sammensat ud

Maskinen drives af en 125-kubik motor, så indehaverne af et A1-kørerkort også kan være med i hulen, men udover det er det lidt småt med informationer.
Vi ved dog, at modellen er udstyret med en 41 mm USD-forgaffel, er udrustet med en 290 mm bremseskive foran og en 220 mm skive bagtil.

Prisen ligger på rimelige 5.000 €, men desværre er det ikke isenkram, som vi danskere kan få fingre i. 

Kinesisk BMW
Var det noget med en tysk adventurebike i kinesisk forklædning?
Hvis du kan svare ja til det spørgsmål, må du ærgre dig over, at du som dansker for svært ved at svinge skinken over Voge 900 DS.

Mellemklasseeventyreren ligner til forveksling en BMW F 850 GS, og det er der god grund til. For Voge er nemlig ejet af Loncin, som er leverer motorer til det tyske mærke – mere specifikt til BMW’s 400 kubik scootere og til F 750 GS og 850 GS. 

Voge 900 DS

Voge 900 DS har samme kraftværk som netop 850 GS, hvilket vil sige en tocylindret sag med godt 95 hk og 92 Nm. Gearkassen er med quickshift, og en slipperkobling assisterer dig, hvis du sjusker med dine nedgearinger.
Maskinen skulle have alt det nyeste inden for elektroniske hjælpemidler, og naturligvis også ride-by-wire.

Skærmen på 900 DS ligner noget fra en BMW

Til at give et overblik over elektronikken, er kineseren udstyret med et TFT-display, som i høj grad minder om dem du kan finde på en BMW.
Som tiden kræver det, er eventyreren også udrustet med LED-lys, samt 12v- og USB-udtag til dine gadgets.

Slutteligt kan du glemme alt om elendige bremser støbt i en beskidt kinesisk baggård, for Voge 900 DS har nemlig åg prydet af Brembo logo. 

Scooter på steroider
Hvis en scooter gik i træningscenter, og samtidigt indladede sig på et massivt misbrug af steroider, ville den tage sig ud som Italjet Dragster 500 GP.
Maskinen er stadig kun på konceptstadiet, men den er så vild at se på, at det italienske mærke bare MÅ sætte den i produktion. 

Italjet er ret rundhåndede når det gælder de tekniske detaljer, så mon ikke konceptet er tættere på gader og stræder end som så?

Byens vildeste scooter

Hjertet i den maskuline scooter du ser på billedet ovenfor er en enstamper på 500 kubik, som leverer 43 hestekræfter ved 8.000 o/min og det samme antal Nm allerede ved 6.000 o/min. 

Forgaflen er 47 mm USD-sag, og bremsekomponenterne er leveret af Brembo. Foran sidder der to stk. 270 mm skiver, og bagude en på 230 mm.
Lakridserne der er monteret på et par 15″ fælge er, som resten af maskinen, med ophav i støvlelandet – det er nemlig Pirelli som står for denne del.

Sædehøjden skulle være på 820 mm og vægten på 180 kg, så begyndere og erfarne lige så, burde have nemt ved at tumle den potent udseende scooter. 

Rallyflugt
Vi lagde ud med en adventurebike, og vi lukker også festen med en EICMA-nyhed i samme kategori – dog én af en lidt mere kradsbørstig karakter.

Du kender måske allerede X-Cape fra Moto Morini? En rigtig frækkert af en eventyrcykel med et kompromissøgende 19” forhjul og en gigantisk 7” skærm som instrumenthus. 

På dette års udgave af EICMA fremviste den italienske producent en mere offroadorienteret version af X-Cape med efternavnet ADV-R, hvor det sidste bogstav dækker over ordet Rally.
Og for at få modellen til at leve op til det nye efternavn, har Moto Morini foretaget en del ændringer og udrustet cyklen med diverse dele af rallyagtig karakter.

X-Cape ADV-R ser rigtig kradsbørstig ud

Af ændringer kan eksempelvis nævnes en redesignet styrkåbe for et mere rallyagtigt udtryk, samt en god portion bøjede vandrør på hver side som beskyttelse i tilfælde af styrt, ligesom bunden af maskinen er blevet forsynet med et kraftigt skjold til nedefra kommende trusler.

Affjedringen står Marzocchi for, og den er naturligvis fuldt justerbar.
For enden af den ser vi, som vi så på Norden 901, da den stadig var et koncept, plastikbeskyttere til de forreste bremseskiver.

Om X-Cape ADV-R bliver virkelighed, ved vi endnu ikke. Men bliver den til noget, vil den ganske givet være drevet af producentens 649 kubiks motor, som i standardtrim leverer 59 hestekræfter. Men med den Rally-udgavens afgangsrør fra SC Project kunne der velsagtens blive plads til et par hypper mere i stalden?

Del med en ven

Skriv et svar