Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Elektriske Damon udvider

Damon Motors har indgået samarbejde med en stor spiller på det latin amerikanske marked

Steffen F. Olesen
10/06-2021 kl. 10:01

Den canadiske motorcykelproducent, Damon Motorcycles, har annonceret en ny strategi, hvor de i alliance med en colombiansk baseret distributør af mærker som Kawasaki og KTM, vil rulle den elektriske hypersports-MC ud på det latinamerikanske marked.

Hvem er Damon Motors?
Sandsynligheden for at du har hørt om Damon Motorcycles er vel 50/50, da virksomheden er en ret lille spiller på en bane fyldt med MC-giganter.
Men har du fulgt lidt med her på siden de seneste år, er du måske stødt på en artikel eller to omkring den friske el-kværn.

For cirka to år siden, fortalte vi om producenten som var på forkant i artiklen, Fremtidens sikkerhedsforanstaltninger, og omkring et halvt år senere, kunne vi bringe en video af den futuristiske motorcykel der, der foruden at have styr på sikkerheden, også har aktivt justerbar førerergonomi.

Der var altså fart på den elektriske virksomhed, og blot et par måneder senere blev det faktisk muligt, at forudbestille et eksemplar af den skrappe tidsmaskine med 200 heste.

Fire dage skulle der gå før producenten måtte melde udsolgt, men sammen med den udmelding fik vi for første gang et indblik i Damon’s fremtidsplaner.
Godt nok blev der i første omgang ikke produceret mere end 25 eksemplarer, men de hurtige kunder gav altså Damon Motorcycles blod på tanden, og virksomheden blev overbevist om, at Hypersport’en har potentiale til masseproduktion.

Samarbejdet
Hvis vi koger det helt ind til benet, så går samarbejdet ud på, at colombianske Auteco skal stå for udviklingen af en salgsstrategi, som skal give latinamerikanerne blod på tanden efter elektrisk to-hjulet mobilitet.

Auteco har mange års erfaring i branchen, og deres arbejdsområder inkluderer som tidligere nævnt mærker som Kawasaki og KTM, men også deres eget mærke, Victory. Og inden forkerte tanker fastgror, så kan vi for en god ordens skyld sige nej… Ikke den Victory.
Hertil har Auteco, som står bag et netværk af 800 forhandlere, 500 service shops og 3.000 reservedelsbutikker, også stor erfaring i den elektriske afdeling; Auteco anses nemlig som ledende på markedet for elektriske scootere og cykler.

Et samarbejde skal gå begge veje, og derfor vil Auteco naturligvis også have lidt af godteposen fra Canada, og udover at få adgang til Damon’s sikkerhedsteknologi, er der også planer om at deltage i udviklingen af en helt ny model, som tager udgangspunkt i det latinamerikanske marked.
Det kan du høre mere om i videoen herunder.

Vi er lidt bagefter
Her i landet importeres der foreløbig kun et begrænset udvalg af elektriske motorcykler som eksempelvis den kåbeklædte Zero SR/S og Harley-Davidson LiveWire, men ude i den store verden hvor udvalget er mere mangfoldigt, har de elektrisk drevne motorcykler fået rigtig godt tag i forbrugerne.

Se bare den elektriske drevne Energica, hvor producenten sidste år fortalte om en ret imponerende vækst i ordrer. Men her er motorcyklerne jo også på snedig vis repræsenteret i MotoE klassen, og det bidrager velsagtens til øget opmærksomhed på elektriske motorcykler.

Forskellige holdninger til fremtiden
Man kan mene hvad man vil om elektriske motorcykler, men vi kommer nok ikke uden om at de bliver en stor del af fremtidens vognpark, og afslutningsvis kan vi lige så godt sige det som det er… Der måtte rigtig gerne lande et eksemplar fra Damon Motorcycles i MagaCin’s testgarage! Og med den udvidelse producenten har iværksat, virker det pludselig ikke lige så usandsynligt som tidligere.


MagaCin holder dig opdateret på de seneste MC nyheder!

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, videoer og tests på MagaCin.dk

Skriv et svar