Helt tæt på Damon HyperFighter i morgen - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Helt tæt på Damon HyperFighter i morgen

Vi kommer helt tæt på Damon HyperFighter Colossus i morgen
Steffen F. Olesen
07/11-2022 kl. 08:12

Vi skal ikke ret langt ud over vores eget lands grænser før vi kan få øje på en lang række motorcykelproducenter, hvis navn måske ikke lige får en klokke til at ringe med det samme, men som i den grad har noget at byde på, og som uden tvivl kommer til at betyde noget for fremtidens vognpark.
Og det kommer vel ikke som nogen overraskelse, at der langt hen ad vejen er tale om udvikling af elektrisk drevne motorcykler.

Et stenkast herfra har vi svenske Cake, som går ind for at redde miljøet, ved at forske i et alternativ til brugen af plastik på motorcykler, men også at redde dyreliv i Afrika, ved at sende kamuflerede ellerter på jagt efter krybskytter.
Og har man set videoen af den yderst erfarne danske endurokører, Peter Weiss, i artiklen nedenfor, så er der vist ikke nogen tvivl om, at svenskerne har bygget et ret fornøjeligt stykke legetøj.

Rykker vi lidt længere mod øst støder vi på Verge Motorcycles i Finland, og dem har du måske hørt om.
For den rigtig meget orange batteri-kværn har givet anledning til overskrifter, som har fået kommentarsporet på MagaCin’s Facebook side til at springe i luften mere end én gang.

Et moment på 1.000 newtonmeter lyder fuldstændig absurd – ja faktisk nærmest som et eventyr – men det er ikke desto mindre hvad Spencer fra Finland bekræftede under sidste års EICMA, da vi fik os en sludder omkring hvordan det går med projektet.
Det kan du se 27 minutter og 16 sekunder inde i videoen fra sidste år.

Men en helt anden – og mindst lige så interessant – producent vi har fulgt lidt med i er Damon Motorcycles.

Starten
Første gang vi nævnte Damon Motorcycles her på siden var tilbage i maj måned 2019, hvor vi berettede om en nyopstartet canadisk virksomhed, som arbejdede på en række løsninger i forhold til at øge sikkerheden for verdens motorcyklister.

Har var der tale om kameraer, radarer og haptisk feedback fra motorcyklen, som jo alt sammen lød meget lovende.
Det udviklede sig ret hurtigt til en motorcykel som aktivt kunne justere førerergonomi under kørsel, men vi havde slet ikke forudset, at Damon Motorcycles ville vokse sig stor, og forholdsvis stærk, på så kort tid.

Nuvel, interessen for Damon Hypersport var enorm da modellen blev udsolgt på blot fire dage, og der gik da heller ikke længe før producenten teasede for nye modeller.
Men fra en stille og rolig opstart i 2019 til udvidelse af produktionen i 2021, og nu at præsentere den super fede nakedbike, Damon Colossus, på EICMA i morgen… Det må siges at være en virksomhed som har sat sig et mål for.

Første gang i Europa
I dag springer en stor del af redaktionen på et fly i Billund for at sætte kursen mod Italien, hvor vi over de næste par dage vil komme 2023-sæsonens nyheder en hel del nærmere.
Og en af de nyheder er Damon HyperFighter Colossus.

Den sprøde elektriske nakedbike, som huser 200 heste og er opgivet til en tophastighed på 274km/t, hvoraf de første 100 kilometer i timen nås på blot tre sekunder, vil nemlig være at finde på stand I71 i hal 24 i Fiera Milano.
Denne stand tilhører svenske Öhlins, som leverer bremsekomponenter til en lang række motorcykelproducenter; Herunder Damon Motorcycles.

Det er første gang Damon udstiller Colossus i Europa, og ifølge medstifter og CEO, Jay Giraud, er det én ting at se modellen på billeder, men noget helt andet at se den i virkeligheden.
Giraud udtaler:- “The HyperFighter Colossus is a motorcycle unlike any other,” og den påstand agter vi at dykke dybere ned i!

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start