Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Cool offroad orienteret V85 TT

Moto Guzzis mellemklassemaskine V85 TT har været et salgshit, siden den kom på markedet i 2018 - faktisk i sådan en grad, at det italienske mærke måtte fordoble arbejdsstyrken sidste år.

Nicolaus Johansen
10/06-2020 kl. 10:50

Vi kan også godt forstå begejstringen for Moto Guzzi V85 TT, da den er tillidsvækkende og et godt kompromis mellem komfort og sport. Modellen kan bruges både på søndagssvingture, lange dagsrejser og tilmed også til daglig pendling, med den høje komfort det og rimelige forbrug; alt sammen til en pris, som ligger i den absolut lave ende.

V85 TT er den slags adventuremaskine, som godt kan klare grusveje og lettere terræn, men må strække våben, når udfordringerne bliver for voldsomme – blandt andet på grund af hjulstørrelse og manglende frihøjde. Men hvis du drømmer om en V85, som rent faktisk kan noget mere i terrænet, kan dine drømme blive halvvejs virkelige. Den italienske designer Oberdan Bezzis, har kreeret en konceptegning, som viser en mere hardcore version af V85 TT, som han kalder for V90 TTR.

Når vi betragter tegningerne fra Bezzi, er det først og fremmest egerhjulene på henholdsvis 21” og 18” samt en længere affjedring som springer i øjnene. Ud over at få maskinen til at se mere rå ud, er det lige præcis også den slags der skal til, for at gøre Guzzien mere kapabel i terrænet.

Moto Guzzi V90 TTR koncept

Den høje forskærm har Bezzi ladet udskifte med en lavere version, og han har tilføjet en styrkåbe, som smelter pænt sammen med tanken, der i sig selv ser uændret ud. Netop tanken på V85 TT er en af maskinens store plusser – den kan nemlig sluge hele 23 liter, og giver maskinen en teoretisk rækkevidde på 469 km. Men det ser ud til at Oberdan Bezzi synes det er for lidt, for bagerst på konceptegningen har designeren tilføjet endnu en brændstoftank. Vi kender ikke indholdet af denne, men kan den rumme blot ti liter, vil V90 TTR være en seriøs langtursmaskine.

Nu hvor fokus er rettet mod cyklens bagende, er det værd at bemærke hvordan rumpen af V90 TTR er markant slankere end på ophavet – dejligt når man flytter sig rundt på maskinen ved terrænkørsel, men måske knapt så lækkert for eventuelle bagsædepassagerer.

Desværre kan vi ikke se motorcyklen forfra på tegningerne, men det ser ud til, at karakteristiske dobbelte forlygte har måttet lade livet til fordel for en mere traditionel rund lampe.

Hvis vi skal tillægge benævnelsen, V90 TTR nogen betydning, er det nærliggende at antage en forøgelse af kræfterne. Med 90 – 100 heste i stalden ville maskinen kombineret med de forbedrede offroad-egenskaber, være en værdig konkurrent til Triumph Tiger 900 Rally, KTM 790 Adventure og den kommende Husqvarna Norden 901.

Om Moto Guzzi sysler med idéen omkring en mere offroad-orienteret maskine ved vi ikke, men vi krydser fingre, for med Oberdans flotte design, stærke offroad-egenskaber og en fornuftig pris, ville V90 TTR være et stærkt kort i klassen.

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere