Bundplade med indbygget støddæmpning - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Bundplade med indbygget støddæmpning

Amerikanske AltRider lover enestående beskyttelse til din R 1300 GS.
Nicolaus Johansen
19/05-2024 kl. 05:38

287.000 kroner er startprisen, hvis du gerne vil være ejer af den nyeste udgave af BMW’s store adventurebike, og sætter du lidt krydser på tilbehørslisten, kan du nemt få prisen til at ramme den festlige side af 400.000.
Ja, du kan faktisk godt krydse løs til tæt på en halv million.

Derfor er det helt naturligt, at du gerne vil beskytte din motorcykel. Og amerikanske AltRider mener at have det ultimative produkt, til at passe på bugen af din R 1300 GS.

Jævnfør firmaet fra Seattle er deres Energy Absorption System, eller EAS, det eneste af sin slags på markedet, og er unikt idet det optager en del af energien, når din tunge BMW, selvom den har slanket sig, får kontakt med verden underneden med sin mave.

Grundlæggeren af AltRider, Jeremy LeBreton, kalder den nye bundplade med EAS for en kondisko til din GS’er.
Han fortæller ligeledes, at vi kan forvente at produktet bliver tilgængeligt for til andre premium adventurebikes den kommende tid.
Men hvad begrebet premium dækker over, lader han være usagt.

Vi gætter på, at det nok kunne være maskiner som Ducati Multistrada V4 S, KTM 1290 Super Adventure og Triumph Tiger 1200.

EAS er fremstillet af såkaldte elastomer med høj elasticitet og strækningsformåen, og befinder sig på tre nøje udvalgte positioner på AltRider-bundpladen, hvor de er monteret i CNC-skårede beslag af rustfrit stål.

Når din BMW går helt i knæ, og terrænet under dig rammer bundpladen, flekser EAS så meget at energien optages her, og ikke i GS’erens motor.
EAS’en er angiveligt også med varierende densitet, så nogle områder er relativt stive, og andre er mere fleksible, så der opnås optimal absorbering af energien fra stød og slag.

EAS er fordelt ud over hele bundpladen

AltRider har gjort sig umage med at få hver del af den stødabsorberende bundplade til at passe til hver en kringelkrog af den nye R 1300 GS’ motor.
Således er hele undersiden, inklusiv den dyre katalysator beskyttet.

Ideen er også, at du hermed får en større overflade til at sluge energien fra de stød og slag som kan opstå, når du er på eventyr udenfor alfarvej.

Som materiale til selve bundpladen har AltRider valgt fire millimeter tykt anodiseret aluminium, for at ramme et godt kompromis mellem styrke og vægt.

Mange bundplader lader dig vælge mellem netop bundpladen og centralstøttefoden, men hos AltRider har man valgt at gøre centerpoten til en integreret del af designet.
Således er bundpladen fastgjort sammen med centerstøttebenet i et tolags beslag af rustfrit stål og aluminium, hvilket jævnfør producenten resulterer i stærk befæstelse lige der hvor maskinen har den største styrke.

Som et lækkert lille kirsebær på toppen af kagen lover AltRider, at du ikke kan finde en bundplade som efterlader lige så meget frihøjde som deres.

Med EAS fra AltRider skal du ikke frygte terrænet under dig

Den innovative bundplade med indbygget støddæmpning er naturligvis ikke det eneste som AltRider har programmet. Således er der hele omtrent 30 forskellige specifikke stumper til R 1300 GS lige fra en skærm til støttebenskontakten, over varmeskjold til en udvidelse af bremsepedalen.

Sidstnævnte har vi faktisk prøvet og testet.
Godt nok til en anden voluminøs eventyrer, men ikke desto mindre var oplevelsen god.

Ligesom en BMW R 1300 GS ikke er helt gratis, gør det samme sig gældende for AltRider EAS bundpladen.
Du skal nemlig befri muldvarpen for 446 amerikanske dollars plus fragt samt told moms, og bundpladen er desværre ikke tilgængelig på AltRider’s europæiske salgsside endnu.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start