Solsikkeolie, skrotmetal og skræl fra frugter i vores dæk? - MagaCin
FacebookYoutubeTwitterInstagram
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Solsikkeolie, skrotmetal og skræl fra frugter i vores dæk?

Michelin satser på at kunne levere 100% bæredygtige dæk i 2050
Steffen F. Olesen
04/05-2022 kl. 06:11

Som du måske har hørt i flere tests af både motorcykler og udstyr her på MagaCin, så har den teknologiske udvikling i motorsport det med at dryppe ned på os helt almindelige motorcyklister.
Forskning i alt lige fra håndterbarhed til aerodynamik og optimal udnyttelse af brændstof, som alt sammen gør, at en Grand Prix-racer kommer hurtigere rundt på en racerbane, kommer i sidste ende menigmand til gode.

Indtil nu har italienske Energica høstet det meste af frugten fra den elektriske gren af motorsportens research-træ, da de sad på tronen som eneleverandør af MotoE-maskiner, men allerede fra næste år overgår denne høst til Ducati.

Med den relativt nye tilføjelse af elektrisk motorsport falder det – udover emner som nævnt ovenfor – også helt naturligt, at kigge på bæredygtighed; det er trods alt dét elektriske transportmidler handler om.

Før de hårde drenge tog hul på 2021-sæsonen i MotoE rapporterede seriens dækleverandør, Michelin, at fordækket på de elektriske racere bestod af 33% bæredygtige materialer, hvor bagdækket pressede det tal helt op på 40%.
Det er egentlig nogle ret flotte tal, men i den verden vi lever i skulle sådanne tal gerne stige år for år, og den franske dækproducent var ganske enkelt ikke tilfreds med udviklingen til 2022.
Derfor har de smidt lidt mere kul i kedlen hos den afdeling som står for netop bæredygtighed, og kunne for nyligt fortælle, at dækkene som fremover bruges i MotoE, nu er endnu mere klimavenlige.

Fordækket består fortsat af 33% bæredygtige materialer, men bagdækket er nu helt oppe på imponerende 46%.
Det har man opnået ved blandt andet at anvende mere naturgummi i produktionen, men faktisk også ved at smide en del appelsin- og citronskræl, harpiks fra nåletræer, solsikkeolie, skrotmetal og meget mere i gryden.

I videoen herover kan du se nogle af kørerne fra MotoE-klassen gætte på, hvad dækkene de kører på egentlig indeholder, samt underbyde på hvor genanvendelige de er.
Afslutningsvis kan man også læse, at målet er at et sæt dæk (for- og bagdæk kombineret) fra Michelin i 2030 skal bestå af 40% bæredygtige materialer, og at man sigter efter 100% bæredygtighed i år 2050.

Og for lige at vende tilbage til artiklens indledning, så gælder disse tal altså ikke kun for de dæk som bruges i motorsport, men den samlede produktion fra Michelin; altså også de Michelin-dæk som du og jeg køber.

Del med en ven

Skriv et svar

Leder du efter en motorcykel?

Giver børn en ny start