Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Overtager Morbidelli efter Viñales?

Hvad skal der ske med det tomme Yamaha sæde

Steffen F. Olesen
28/07-2021 kl. 06:00

Da Maverick Viñales for kort tid siden meldte ud, at han ved udgangen af denne sæson ønsker at løsrive sig fra kontrakten med Yamaha’s fabriksteam et år før tid, var det lige før motorsportssektionen på internettet brændte sammen.
Alle skrev om den vilde beslutning, og nyheden fangede da også undertegnedes øjne.

På trods af, at kontrakten mellem Viñales og Yamaha løb til udgangen af 2022, valgte Yamaha alligevel, at lade racerkøreren smutte fra aftalen.
For som Yamaha’s Racing managing director (Lin Jarvis) sagde: “Efter det tyske GP, som var den mest udfordrende weekend i vores partnerskab, havde vi nogle vigtige diskussioner i Assen, og konkluderede at det bedste for begge parter ville være at gå hver deres vej i fremtiden.”.

Hvem overtager?
Disse nyheder skaber som regel en del ringe i vandet i form af spekulationer, og normalvis ville der ikke gå mange minutter, før diverse medier pumpede historier ud om, hvem der ville overtage Viñales’ sæde.

Sådan skulle det ikke gå denne gang; faktisk er det snart en måned siden Viñales smed stenen vi vandet, og først nu er fans og såkaldte analytikere kommet frem til, hvem der er den mest sandsynlige i “kampen” om fabrikssædet.

Langt de fleste forventer, at Valentino Rossi’s nuværende teamkammerat, Franco Morbidelli, bliver tildelt en forfremmelse, og derved vil være at finde i fabriksteamet næste år.

Kan ikke bevise sit værd, men…
Selvom Morbidelli misser de kommende to løb i det østrigske Gran Prix grundet en knæoperation, og derfor ikke kan “bevise sit værd”, mener folket og eksperterne alligevel, at han er det stærkeste kort i spil.

I 2020 sluttede den italienske kører meget tæt på toppen i kørernes mesterskab, og det var altså på trods af, at han kørte på forrige års model.
Sidste år sikrede Morbidelli faktisk sig selv og Yamaha tre sejre, yderligere to podieplaceringer og sluttede sæsonen bedre end både Rossi, Viñales og Quartararo på listen for førnævnte mesterskab..
Så mon ikke de mange timer under Rossi’s vinger på ranchen har givet pote?

Hvad så med Morbidelli’s gamle sæde?
Hvis Franco Morbidelli smutter over på en fabrikscykel, så står Petronas med nøjagtig samme problem som Yamaha har nu, og hvad gør man så?

De fleste tror på, at Rossi går på “pension” efter denne sæson, og World Superbike kørerne Toprak Razgatlioglu og Garrett Gerloff har netop underskrevet forlængelse af deres WSBK-kontrakter.

Det bliver super spændende, at se hvad der sker. Men intet er underskrevet endnu, og før Petronas for alvor skal sætte jagten ind efter et nyt talent, kræver det altså, at Yamaha trækker i Morbidelli’s ærme, og måske endda, at Valentino Rossi rent faktisk vælger at stoppe.

En person snakker om “Overtager Morbidelli efter Viñales?

  1. Yamaha ville simpelthen være tåbelige hvis de ikke trak Morbidelli over på fabrikscyklen. Han har vist at han er (mindst) lige så hurtig som de andre. Jeg kan ikke forestille mig at han vil være (sådan opfatter jeg det) til grin på en “ældre knallert” et år mere – og så taber de ham helt.

Skriv et svar