Stor elektrisk Honda i sigte - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Stor elektrisk Honda i sigte

Der går nok ikke uoverskueligt mange måneder før vi får noget elektrisk at se fra Honda.
Steffen F. Olesen
02/05-2023 kl. 07:11

Enigheden om at udfase forbrændingsmotoren, med et mål om en halvering af forureningen inden 2030 og endeligt nulemission i 2035, har gennem nogen tid været stor fra politisk side.
Samtidig har det været et emne, som på flere platforme – herunder MagaCin’s kommentarspor på Facebook – har været et solidt fundament for diskussion og deling af meninger og holdninger.
Men når disse lægges til en side, er langt de fleste – uagtet om man accepterer eller hader elektriske køretøjer – enige om, at det at forbyde forbrændingsmotoren helt, ikke er den rigtige vej at gå.

De fleste kan dog stadig også blive enige om, at den massive forurening fra traditionel afbrænding af drivmidler ikke ligefrem er fantastisk for vores klode, men måske vi burde lede efter alternative løsninger i stedet for bare at sætte foden i døren?

Det mener i hvert fald politikere fra blandt andet Tyskland, Italien, Polen og Bulgarien, som for nylig fik følgeskab af folk med samme holdning fra Tjekkiet, Rumænien, Ungarn og Slovakiet.

Fremtidens motorcykler
Selvom snakken primært går på biler når emnet er oppe at vende, så er det vel kun et spørgsmål om tid førend motorcykler også kommer på dagsordenen?

Derfor ser vi også flere og flere allerede etablerede motorcykelproducenter lege med modeller, der i stedet for en benzintank er udstyret med en batteripakke, som eksempelvis Suzuki der har planer om at lancere deres første elektriske model i 2024, eller Kawasaki der om ganske kort tid skiber den første sending elektriske modeller her til lands.

Dem kan du høre mere om via linket nedenfor, hvor MagaCin får en snak med den danske Kawasaki importør om Kawasakis grønne fremtid:

Men som du også kan høre Marck forklare i videoen fra EICMA 2022, så hopper Kawasaki ikke mere med på den grønne bølge end at de også har en ordentlig skovlfuld “almindelige” motorcykler undervejs, og samtidig arbejder med både hybrid- og brintmotorer.

Ej heller Stefan Pierer, som sidder i den absolut højeste stol hos både KTM, GASGAS og Husqvarna, er synderligt begejstret over slagtningen af forbrændingsmotoren.

Selvfølgelig er man nødt til at hoppe med på vognen og følge strømmen når man driver virksomhed, og det har KTM tilsyneladende også planer om. Men som du kan læse i artiklen der er linket til her over, så sætter KTM-bossen altså foden i jorden i forhold til helt at afskaffe forbrændingsmotoren.

Pierer mener nemlig, ligesom nogle af de ovennævnte politikere, at man bør kigge på hvilke alternative drivmidler man kan fodre forbrændingsmotoren med i stedet for traditionelle brændstoffer, og på den måde opnå ønsket om at mindske den skadelige udledning, uden at slagte forbrændingsmotoren og lade os underlægge de begrænsninger en elektrisk motorcykel nu engang har.

Honda stikker hovedet frem
Kawasaki, KTM, Husqvarna og Suzuki lister altså lige så stille en fod indenfor, men uden at lægge sig flad på ryggen og rulle rundt efter politikernes ønske; og Yamaha leger da også med tanken.

Ligeledes offentliggjorde Honda i sommeren 2022 deres planer om, at lancere ikke mindre end ti nye elektriske modeller inden 2025. Men da undertegnede fik en kop kaffe med Mads fra Honda i sidste uge lød det ikke som om, at vi kommer til at se en total omlægning af Hondas modelprogram lige med det samme; tværtimod.

Alligevel skal vi nok alligevel forvente, at der kommer mere elektrisk på programmet fra Honda inden længe; for nu er det mere end to år siden, at MagaCin kunne vise patenttegninger af en smart lille elektrisk Honda, og i januar måned i år dukkede der også en video op af hvad der godt kunne være den første elektriske nakedbike fra Honda.

Og det leder os hen til den seneste opdatering omkring Honda og elektriske motorcykler…

I et interview med japanske Young Machine snakker Shinji Aoyama – som siden 2021 har siddet i spidsen for Hondas elektriske udvikling på globalt plan – lidt om Hondas fremtidsplaner. Og en af de mest spændende emner i snakken går på, at Honda arbejder på en elektrisk motorcykel, som skal kunne konkurrere med motorcykler i størrelsen 500 – 750 kubik.

Indtil videre holder Honda de elektriske kort ret tæt til kroppen og afslører ikke andet end, at der bliver arbejdet intenst på såkaldte solid state batterier, og at vi efter planen kommer til at høre mere når kalenderen siger 2025.

Så vi må væbne os med tålmodighed indtil vi får at se, hvordan Honda har planer om at tackle udfordringerne med kombinere effekt, praktikalitet og rækkevidde i en samlet pakke.
Og så endda i en motorcykel som er af voksen størrelse, og angiveligt ikke bare en lille bypendler-maskine.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start