Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Kunstnerisk DR 800 Big

Den legendariske og gigantiske enstamper fra Suzuki ombygget til ukendelighed

Nicolaus Johansen
30/04-2021 kl. 08:50

Hvis vi siger motorcykel og Portugal, tænker du sikkert hurtigt på AJP-fabrikken, der blandt andet producerer PR7 Adventure, som Mikkel havde en fest i skoven med sidste år. Men i Portugal findes også entusiaster, som bare elsker at skrue i gamle motorcykler og give dem nyt liv.

Sådan nogle ildsjæle finder vi i custom-værkstedet Unik Motorcycles, der har til huse i Lissabon.
De to grundlæggere Tiago Gonçalves og Luis Gonçalves, som i øvrigt ikke er i familie, har ekstensiv erfaring med tilpasning og ombygning af motorcykler, og tager du et kig forbi deres hjemmeside, bliver det ganske åbenlyst.

Ofte når motorcykler bliver bygget om, kan du godt ane slægtskabet med donormaskinen. Andre gange er det temmelig udfordrende.
Eksempelvis med Kenzo – en Honda Goldwing ombygget til næsten ukendelighed.

Designet er langt fra det oprindelige

Stilen er en helt anden, men det samme gør sig gældende med “Big Suzy” fra Unik Motorcycles.
Donormaskinen er en Suzuki DR 800 Big, som ellers har et meget særegent design – genkendeligt på det store næb, det rallyagtige udtryk og en tidstypisk udformning.

DR 800 Big i originalt trim

Disse karaktertræk er væk på kreationen fra det portugisiske værksted, for ejeren af den originale og halvrustne donorcykel bad Unik Motorcycles om, at omforandre den gamle adventuremaskine til noget cool.

Den mission må siges at være lykkedes. Væk er al aura af 80’er plastik og styling, og tilbage står en scrambler så cool, at selv Steve McQueen ville køre på den.

“Big Suzy” i aktion

For at nå dertil har portugiserne fjernet al den oprindelige plastik.
Den oprindelige tank er blevet erstattet af en anden Suzuki-tank, nemlig fra en gammel GN-model, og som det sig hør og bør i scrambler-sammenhæng, er den bagerste del af stellet bortskaffet og erstattet med den obligatoriske bue.

Skærme og sidedæksler er nye og hjemmegjorte kreationer – det samme gør sig gældende for det lækre læderbetrukne sæde.
MX-styret er også nyt og er naturligvis også bestykket med nye greb.

Moderne blink og en klassisk lygte

Hjertet i maskinen, en enstamper på 779 kubik, er den samme som på donorcyklen, men også her er har man været i gang med den store vinkelsliber.
Modellen er udstyret med et helt nyt udstødningssystem, som er udført i hjemmesvejsede rør og afsluttet med tilpassede lyddæmpere fra en moderne Yamaha Super Ténéré.

Mange af jer derude har sikkert fået pulverlakeret en dims eller to til jeres maskine, og .et er der også mange af delene på “Big Suzy” der er.
Blandt andet fælgene, som i samme ombæring har fået en omgang nye eger.

En pæn omgang pulverlak var ikke nok for Tiago Gonçalves og Luis Gonçalves, da de skulle bygge den gamle DR 800 om. De lod kunstneren Vasco Costa gå ombord i maskinen med pensel og maling, og Costa er ikke bare en tilfældig fyr, som har været på et aftenskolekursus i akvarelmaling.
Han har før udsmykket køretøjer som blandt andet en Land Rover for et andet lokalt costum-værksted Cool ‘n’ Vintage, som gør sig i – ja gamle Land Rovere.

En helt særlig bundplade

Denne gang stod opgaven så på udsmykning af den ombyggede Suzuki, og det må siges, at maskinen har fået et helt særligt og unik udtryk – værkstedet hedder selvfølgelig også Unik Motorcycles.

DR 800 med et kunsterisk udtryk

Portugiserne laver ikke kun ombygninger for lokale, men tager imod ordrer fra hele verden, og som de skriver på deres hjemmeside, er eksport af motorcykler ikke noget problem.

Kunne du finde på at lade Unik Motorcyles kaste sig over din maskine?

Skriv et svar