Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Bliver næste Monster 821 uden rørgitterramme?

Vi kigger nærmere på ny skitse fra Ducati

Mikkel Sølvkjær
23/09-2020 kl. 05:00

Det nøgne Monster fra Borgo Panigale i Bologna var helt fra begyndelsen synonym for rå og karakteristisk køreglæde.
Alt fra den store bankende 90º Desmoduo L-twin til den klingende tørlagte kobling, og sidst, men ikke mindst, de smukke blotlagte rør omkring motoren, var med til understrege Monsterets stil.

Og sådan har det i grove træk været, siden modellen så dagens lys i 1993, men nu kan signaturstellet måske være på vej væk.

Den oprindelige Monster 900

En skitsetegning fra Ducati Design Center er sluppet løs uden for de italienske mure, og det har selvfølgelig sat flere spekulationer i gang.

Der bliver efter alt at dømme arbejdet på en ny version af Monster 821, og med henblik på den skarpe konkurrence i mellemklassen skal der optimering og ændringer til.

Skitsen viser en ny konstruktion i aluminium

Vi ved intet om teknikken og motoren, men tegningerne afslører tydeligt, at den ellers klassiske rørgitterramme er erstattet med formstøbte aluminiumskomponenter – måske for at blande lidt Panigale ind i opskriften, men sikkert også med vægtoptimering og køreegenskaber for øje.

Med motorcykler som Yamaha MT-09, BMW F 900 R, Kawasaki Z900, Triumph Street Triple, KTM Duke 790 , KTM Duke 890 og Aprilia Shiver 900 i baghovedet er der god sandsynlighed for, at Ducati er på krigsstien med mere agil og frisk Monster 821.

Designet af bagenden ser også nyt ud

Om Ducati gør alvor af at producere den første Monster uden rørstel, må tiden vise, men italienerne har overrasket os før, både da tørkoblingerne gradvist blev badet i olie og ved overgangen fra store V2’ere til V4.

 

Skriv et svar