
Video: Fra legende til konge med Indian Motorcycles
Mission King of the Baggers hvor deltagerne kyler rundt med store amerikanske pølsevogne fra Harley-Davidson og Indian Motorcycles på racerbane, lyder måske umiddelbart som et lidt bizart koncept. Men det er som en del af vores læsere ved ganske underholdende, og det har gennem de senere år vist sig, at der er seriøst knald på de kraftigt modificerede cruisere, der sagtens kan vippes på baghjul, og kørerne slæber knæ-klodserne i asfalten, når racerne kyles på skrå gennem svingene.
Begge de amerikanske mærker har da også en lang historie indenfor racing, og nu har Indian Motorcycles delt en både underholdende og informativ video, der fortæller om det amerikanske mærkes nære tilknytning til motorsport.
Se videoen Legends To Kings | The Legends længere nede i artiklen.
Efter at have læst artiklen, Klar til verdens første globale Bagger-racing mesterskab, her på MagaCin blev du klogere på, at Harley-Davidson og MotoGP har annonceret et nyt koncept i form af Harley-Davidson Bagger World Cup.
I samme artikel finder du referencer til Mission King of The Baggers, hvor amerikanske MotoAmerica er tovholder. Organisationen der promoverer og organiserer AMA Road Racing-serien, har siden 2020 har afviklet racerløb, hvor Harley-Davidson og Indian Motorcycles konkurrerer om det nationale mesterskab.
Løbsserien Mission King of the Baggers med de store modificerede amerikanske cruisere har vist sig at være et populært tilløbsstykke, og antallet af årlige løb er løbende udvidet.
Og Harley-Davidson satser altså nu på at udbrede kendskabet til den slag ræs på mc, med fremtidig deltagelse i forbindelse med MotoGP.
Løbsseriens anden deltager Indian Motorcycles hyrede i begyndelsen af indeværende år den tidligere franske MotoGP kører Loris Baz til, der sammen med den regerende champ Troy Herfoss og den dobbelte mester Tyler O’Hara deltager i 2025 udgaven af King of the Baggers på det amerikanske mærkes S&S® Indian Challenger.
Troy Herfoss har for nylig vist sit værd i den forbindelse.
I historisk perspektiv er det næste år 125 år siden år siden George M. Hendee og Oscar Hedstrom fandt sammen i en fælles ambition om, at bygge hurtige motorcykler og flytte grænserne for performance.
Det var den oprindelige ånd bag Indian Motorcycles, der blev grundlagt i 1901, som efterfølgende resulterede i en lang række fornemme resultater i racing, og som siden dengang også har spillet en fremtrædende rolle.
Med et hurtigt hop fremad i historien så vi i 2019 lanceringen af Indian Challenger, udstyret med mærkets dengang nye Power Plus 108 motor, og i 2021 havde MagaCin fornøjelsen af at trille en lille tur på den spændende nyhed.
I 2023 lancerede Indian Motorcycles en ny Indian Challenger RR (med 112 CID big bore cylinder/piston kit), der uagtet den var bygget til race var offentligt tilgængelig, mod slutningen af 2023 lancerede Indian Motorcycles den eksklusive Indian Challenger Elite, og nogle måneder senere fik MagaCin det første indtryk af 2025 Indian Scout i vores test af de nye modeller.
Sidstnævnte er som bekendt udstyret med mærkets 1250cc SpeedPlus 60° V-twin, som i de fleste af modellerne er god for 105 hestekræfter (111hk i 101 Scout), og begyndelsen af dette år så vi endnu et performance relateret tiltag fra Indian Motorcycles, hvor minus lidt overraskende blev til plus.
2025 Indian Chieftain og Roadmaster fik nemlig mindre motorer, men et imponerende løft i ydelse, da modellerne som tidligere var bestykket med Thunderstroke 116 motoren blev revitaliseret med PowerPlus motoren, der efter to års udviklingsarbejde var vokset fra 108 til 112 kubiktommer.
Og det er netop PowerPlus 112 motoren, der refereres til i opslaget med Troy Herfoss længere oppe, som Indian racerne i King of the Baggers er udstyret med.
Indrømmet… denne skribent blev grebet en anelse af stemningen ved gennemsyn af videoen fra Indian Motorcycles.
For ikke at trætte læserne unødigt afstår vi derfor fra en længere beskrivelse af historikken bag Indian FTR, som blev præsenteret i en kodyl dækbrænder i 2018, året efter i vores minitest af Indian FTR 1200 R viste sig at være en Flat-Track racer på krigsstien, men desværre tidligere på året viste sig at være lagt i graven.
En søgning på Indian her på MagaCin, resulterer i en overflod af resultater, og det samme er tilfældet på 123mc.dk, hvor det stadig er muligt at købe en Indian FTR 1200.
Holder vi snuden i sporet vedrørende den nye video fra Indian, så har den amerikanske motorcykelproducent midtvejs i denne måned gjort opmærksom på videoen via opslag på sociale medier.
I videoen medvirker blandt andet Indian Motorcycles’ svenske Design Director Ola. Som en indskudt bemærkning kan vi lige nævne, at svenskeren i virkelighedens verden er en rigtig flink og venlig mand, men ikke fatter en brik, hvis man taler dansk.
Derudover medvirker en lang række andre mere eller mindre prominente personer som Indian Motorcycle Company President Mike Dougherty, fabrikskørerne Loris Baz, Troy Herfoss og andre.
Det er ikke blot ret fascinerede at se klippene med historisk racing, men også indslagene med dækningen af King of the Baggers ræs, hvor der tydeligvis gives seriøst gas.
Tak til Indian Motorcycles for et lille kvarters tids både informativ og underholdende video, som gerne må udbygges med yderligere materiale.
Og herfra en opfordring til Indian Motorcycles om at finde vej til MotoGP ligesom Harley-Davidson, da det ellers så lovende samarbejde, der blev annonceret under stor ståhej i 2023 åbenbart ikke har vundet fodfæste.