Ulovligt at køre stor motorcykel for nogle i Danmark
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ulovligt at køre stor motorcykel (Opdateret)

Om få dage bliver det ulovligt at køre på motorcykel

(DMC) Danske Motorcyklisters Råd - Rolf Skovløkke
11/01-2013 kl. 10:00

(Pressemeddelelse fra DMC www.dmc-org.dk – MagaCin.dk fraskriver sig ansvar for teksten)

De danskere, som har fået kørekort de seneste par år kan i princippet både skrotte den og deres eventuelt indkøbte motorcykel.

En passus i de kommende regler for kørekort til motorcykel medfører, at de danskere, som har fået et kørekort til lille motorcykel siden 19. januar 2011 reelt har spildt pengene, fordi et cirkulære fra Justitsministeriet indfører en regel om at personen skal have to års erfaring før kørekortet er gyldigt.

Det krav viser kalenderen, at ingen fra den periode kan opfylde hvis situationen er som beskrevet, og samtidig er kravet gældende for samtlige, der har taget kørekort til lille motorcykel efter gældende regler siden 1996. En model, der i de nye regler nu er døbt mellemstor. Det kommende cirkulære fortæller intet om, hvordan det er muligt at bevise hvordan man har opnået de to års erfaring inden det er muligt at opnå et kørekort til næste type motorcykel.

Det bliver dermed ulovligt for de personer, som måske har erhvervet motorcykelkørekort til A1 efter de gældende regler i efteråret 2011 og måske i foråret 2012 har købt en motorcykel som passer til kørekortet – op til 25 kW – at køre ud på de danske veje når sæsonen starter i 2013.

Til den tid må de nemlig kun køre den nye type lille motorcykel og ikke den type, som var gældende lov, da de var til køreprøve, og som de faktisk har kørt fuldt lovligt på i motorcykelsæsonen 2012.

Type A1 bliver max. 125 cc og 11 kw, mens den, de tog kort til, nu hedder A2 og er max 35 kw. Aldersgrænsen springer her fra 20 til 22 år uden dispensation.

Landsorganisationen Danske Motorcyklister – DMC – kan kun se dette som et eksempel på lovgivning med tilbagevirkende kraft. En metode, som landets regeringer ellers altid har sagt ikke må forekomme i et retssamfund som det danske.

De nye regler baseres på EU’s kørekortdirektiv og DMC anser det politisk som et problem, at en regering i den grad gennemfører stramninger, som rækker væsentligt ud over intentionerne i rammedirektivet og argumenterer for stramningerne uden relevant dokumentation. Blandt andet viser de nyeste uheldstal på de danske veje fra Vejdirektoratet, at man prøver at løse et problem, som ikke eksisterer.

Danske Motorcyklister vil sammen med andre relevante motorcykel- og forbrugerorganisationer at få folketingets politikere til at forstå, at denne fremgangsmåde ganske enkelt ikke er i orden, da ingen af regeringspartierne har ønsket at reagere på problemet.

(DMC) Danske Motorcyklisters Råd – Rolf Skovløkke.

Efterfølgende opfulgt af Asger Heinrich Nielsen – DKU (Dansk Kørelærer-Union)

0 personer snakker om “Ulovligt at køre stor motorcykel (Opdateret)

  1. Nu må de ansvarlige politikere og embedsmænd snart drages til ansvar for den fadæse dette er.

  2. Læs alle indlæggene under "meget uheldigt" her på 123. Er der ingen der tør henvende sig til justitsministeren og fortælle ham at det er en brøler omkring de nye kørekortregler for mc?

  3. Efterhånden er det himmelråbende tåbeligt hvad der besluttes i folketinget. De er uddannede på universiteter i statskundskab og har ingen what so ever forbindelse med det virkelige liv. Værst er det at de er beskyttede bag parti apparater, så vi kan ikke røre dem. I demokratiets hellige navn er der indført komunistiske tilstande hvor danskerne er umyndiggjort og underlagt politikernes forvaltning. Hvis vi er den del af EU bør vi følge samme regler som andre lande i samme forening. Det vil sige samme kørekortregler som S, N og D.

  4. DMC sludder som altid. Ved ikke helt hvad den organisation laver, men vrøvle det kan de. Ingen lov kan virke med tilbagevirkende kraft.
    DMC tekster bør læses med forsigtighed, bare et godt råd.

  5. Hvordan kan vi leve under kommunistiske tilstande når den nuværende regering viderefører den tidligere VK regerings politik? Og den lov er et levn fra VK.

  6. Jeg undre mig mere over at Magacin/123mc bringer denne artikel uden først at undersøge fakta….

  7. Mack Magacin kan vel ikke ændre og bestemme hvad andre skriver i deres presse udtalelser. Mener faktisk det er ulovlig. Den tekst må DMC vel selv ligge skuldre til?

  8. Det er en pressemeddelse Mack, altså ikke en artikel som magacin selv har skrevet. Endda en pressemeddelse som de fraskriver sig ansvar for, hvilket jo nok skal betyde at de ikke er enige i den. Men en pressemeddelse er stadig en nyhed og da den omhandler motorcykler så er det vel rimeligt nok at de lægger den ud, og så må DMC selv tage de øretæver der følger med.

  9. Ja men hvorfor ikke give deres eget med i teksten altså en reel udredning af de faktisk forhold….jeg kan godt læse det er fra DMC og det er en pressemeddelse men et magacin skal vel også forholde sig til faktum og ikke lade alt passere.

  10. Dette betyder at jeg ikke må køre på min ninja 250, da jeg er 19. Hvad fanden sker der?

    Jeg kører dælme videre, de kan rende mig med deres ligegyldige og åndsvage regler!!

  11. Jeg læser alle steder om denne artikel på Magacin som værende dybt utroværdig på alle måder.
    Hvad er grunden til den ikke er redigeret?

  12. Som kørelære må jeg desværre bekræfte det skrevne i pressemeddelelsen.
    Det værste er for de der har erhvervet A1 indenfor de seneste 2 år. Dette kørekort giver automatisk adgang til næste kørekorttrin 2 år efter udstedelsesdato. Nu er det bare sådan at næste trin efter A1 er A2, og ikke A som tidligere. Derfor skal dem med A1 kørekort nu igennem 2 år med maksimalt 48 hk efter deres 2 år med A1. Alle med A1 skal nu også til prøve før de kan få udstedt et A2.
    Synd for de unge mennesker.
    Mvh Køreskolen.

  13. Koereskolen
    Læs lige pressemeddelelsen grundigt igennem een gang til.
    Det er noget nonsens med flere tvivlsomme postulater og flere direkte usandheder.
    Hvis ikke du selv kan finde disse passager, så sig lige til.

  14. Carlos [email protected] Bliv dog voksen 😉
    Det er åbenbart skrevet pressetekst af vores eneste organisation der varetager vores interesser (Undskyld Touring Nyt men det er et faktum). Så kan Magacin sgu da ikke ændre teksten. Hvis ikke pressen kan trykke presseudtalelser mere uden at skulle validere alt så mister presseudtalelser deres værdi.
    Prøv da at rette henvendelse til DMC direkte. Det er jo åbenbart dem der ved noget om sagen. DMC er på http://www.dmc-org.dk

  15. Det sjove ved det er dels at jeg desværre er temmelig voksen og dels at den pressemeddelelse ikke er at finde på DMC's egen hjemmeside, blandt DanskeMotorcyklisters pressemeddelelser eller på nogen måde kan søges i sammenhæng med Rolf Skovløkke, DMC eller Danske Motorcyklister på internettet.

    Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvor MagaCin har fundet den henne og om DMC eller Rolf Skovløkke kan be- eller afkræfte indholdet i pressemedelelsen som værende hans ord?

    Det ville jo ikke være første gang der er blevet puttet andre noget i skoene i den danske motorcykelbranche hvis det er tilfældet at pressemedelelsen er hoax.

  16. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan reglerne kommer til at se ud? for efterhånden er der delte meninger her inde og hvordan lovgivningen den bliver?

  17. hvad skal jeg så gøre ? jeg tog kort til lille mc sidste sommer ; da kørelæreren ikke havde en mc der var i min højde. jeg kunne sagtens have taget til stor da jeg er over 50. han sagde at efter 2 år ville den automatisk gælde som stor. hvor står jeg så ??? Jeg spørger bare.

  18. #Væsel127

    Du er desværre havnet i situation hvor du skal til køreprøve i kategori A.
    På det tidspunkt har kørelæreren nok heller ikke hørt om reglerne og og du kan være helt sikker på at mange andre er i din situation.

    Jeg selv havde to års erfaring med lille mc d. 7. april i år som 20 årig men pga. de nye regler skal jeg nu venter til næste år når jeg fylder 22 og har været til køreprøve.

    Indtil videre har jeg ikke hørt nogle logiske grunde for disse nye regler….

  19. Hej alle jeg har lige tilmeldt mig denne side, fed side, jeg har brug for lidt hjælp, vil til og kører på mc, har prøvet en yamaha 1000, med er varm på en k 100 bmw, jeg ved ikke en dyt om mc, men skal bruge den til at kører 100 km om dagen, skal lige sige jeg er 51 år er der andre mc

Skriv et svar