Ulven kommer - Sig goddag til Stark Varg - MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ulven kommer – Sig goddag til Stark Varg

Ny producent klar med imponerende eldrevet MX-maskine til næste år

Nicolaus Johansen
18/12-2021 kl. 06:00

I bilernes verden er el-drift det nye sort, og dugfriske modeller kommer på markedet nærmest hver dag, men når det gælder motorcykler, går det knapt så snapt.
Amerikanske Zero har i en årrække været det eneste mærke med en bred vifte af eldrevne motorcykler, mens nogle få af de traditionelle mærker har en enkelt model på programmet, som Livewire fra Harley-Davidson. Andre skruer op for strømmen, og lover os nye modeller i den nære fremtid, og dusinvis af nye virksomheder står klar i kulissen, for at give de gamle mærker kamp til stregen, når det gælder motorcykler der kører på strøm – Sådan en virksomhed er Stark Future.

Stark Future
Virksomheden bleb grundlagt i Sverige i 2019 af Anton Wass og Paul Saucy (begge med baggrund i motocross), men nu holder firmaet til i Barcelona, og består af et internationalt hold som grundlæggerne har håndplukket.
Nogle af de ansatte har en fortid i MotoGP, og andre hos allerede etablerede motorcykelmærker.

Ifølge producenten er deres primære ambition at designe, udvikle og producere elektriske motorcykler, som bryder grænserne for præstationer og bæredygtighed. Vejen til at indfri det umanerligt ambitiøse mål, bliver at skabe produkter, som bliver det benchmark alle andre motorcykelproducenter stræber efter.

Stark Futures to grundlæggere; Anton Wass og Paul Saucy

Ulvens imponerende kræfter
Det første produkt som konkurrenterne kommer til skulle stræbe efter er Stark Varg. Oversat fra svensk betyder navnet “Stærk Ulv”, og kan ulven levere hvad Stark Future lover, bliver der noget at glæde sig til.

Der bliver tale om en MX-maskine der, fra sin vandkølede 360 volts elmotor, leverer op til 80 hk og intet mindre end 938 Nm på baghjulet (eller 275 Nm på udgangsakslen). Den imponerende mængde kræfter skal faktisk ikke slæbe på mere end 110 kg maskine, hvilket er det samme som en KTM Freeride E-XC, som blot har en tredjedel af hestene på lager.

Varg bliver en potent sag

Hvis 80 heste fra elmotor lyder for voldsomt, skal du ikke bekymre dig. Stark Varg får i princippet mere end 100 forskellige køreprogrammer, da du har fuld kontrol over hvordan motoren skal levere sine kræfter.
Har du lyst til, at den skal føles som 125 kubik 2-takter, som en 4-takter på 250 kubik, eller noget helt tredje, ja så programmerer du det bare således via appen der hører til maskinen.
Du kan justere effektkurve, motorbremse, traction control og “svinghjulseffekt”.

Appen der styrer de forskellige parametre kan downloades til din egen telefon, eller du kan bruge Varg-telefonen som følger med. Monteret på maskinen indtager den medfølgende enhed rollen som infodisplay, men afmonterer du den, kan du faktisk klaske et SIM-kort i og bruge den som din hverdagstelefon.

Batteriet indeholder 6 kWh

Rækkevidde er altid et tema når det handler om eldrevne køretøjer. Batteriet, som skal levere elektronerne til motoren, er et luftkølet af slagsen, som indeholder 6 kWh, og Stark Future lover, at det er det mest energitætte batteri i verden, hvilket må siges at være en modig påstand.
Samtidig loves der, at batteriet kan holde til et helt til MXGP-løb eller op til seks timers mere hobbyorienteret terrænkørsel. Fuld opladning tager én til to timer med laderen der følger med maskinen.

Nytænkning, kendte mærker og små detaljer
Folkene hos Stark Future har ikke bare taget en motor og et batteri og monteret det i et generisk stel. I lanceringsmaterialet fortæller de, at de har vendt hver en sten, når gælder om at kreere en maskine, der ifølge Stark Future skal sætte standarden.

Kayaba står for affjedringen

Japanske Kayaba står for affjedringskomponenterne, hvor kommende ejere kan glæde sig til 310 mm fjedervandring for og bag.
Ved bestilling angiver du din vægt, og så sørger virksomheden for, at fjederen på bagdæmperen rent faktisk passer til dig – det måtte andre producenter gerne tage ved lære af.

Når det gælder bremserne, er det kendte navne som Brembo og Galfer der står bag henholdsvis kalibre og bremseskiver.

Stark Varg har, ifølge producenten selv, skabt det letteste stel nogensinde set på en MX-maskine på blot seks kilo, og med den rette kombination af styrke og fleksibilitet. Bagstel og bagsvinger er fremstillet i aluminium, mens den største del af konstruktionen er produceret i kulfiber. Sidstnævnte tjener ikke blot som fastgørelse for bl.a. sædet, men fungerer faktisk også som lufttragt der leder kølende luft ned til batteriet.

Fraværet af benzintank og køler gør, at maskinen er særdeles smal omkring midten, og kombineret med et lavt tyngdepunkt skulle maskinen være ganske let at håndtere, uanset om du er nybegynder eller rutineret.

Stark skulle være let at håndtere for alle

Stark Future har ikke sprunget over hvor gærdet er lavest. Selv plastskjoldene er blevet tildelt gentænkning, og er ifølge den nye producent 15% lettere end konkurrenternes takket være et særligt design. I øvrigt er fem bolte alt der kræves, for at pille plastikken af maskinen, så du kan gøre den grundigt ren i et snuptag.

Af andre nyskabelser, fremhæver folkene bag MX-ulven også fodhvilerne, der skulle være stærkere og lettere end noget andre. Bundskjoldet er hvad Stark Future kalder for et “svævende” skjold, der ud over at beskytte bunden af maskinen, overflødiggør nødvendigheden for at stellet løber under motoren.

For at gøre det nemt for brugerne at justere kæden, har Stark Varg et såkaldt klik-system på kædestrammeren. Det er således ikke nødvendigt at måle sig frem, men blot dreje lige mange klik på begge sider af bagsvingeren.

På Stark Varg er kædejustering en leg

Bagerst på maskinen er der integrerede bærehåndtag, som gør motorcyklen let at tumle, uanset om du skal have den på en skammel eller blot skal rejse den op, hvis den er kommet ned på siden at ligge.
Den gyldne ring som findes forrest på maskinen er Stark Future’s logo, og er på ekstravagant vis udført i 24 karat guld.

Klar til bestilling nu
Stark Varg kommer på markedet i tredje kvartal af næste år, men du kan bestille et eksemplar allerede nu. For blot 1.000 kr. kan du konfigurere og reservere din egen Stark Varg, som vil blive leveret til din hjemadresse.

Du kan blandt andet vælge størrelsen på baghjulet, farve, angive din vægt, om bagbremsen styres pr. pedal eller håndtag, om maskinen have støtteben, og om du ønsker en 60 hk version til 89.000 kr. eller 80 hk udgaven til 10.000 kr. ekstra.

Uagtet hvordan du konfigurerer din Stark Varg, er det nødvendigt med en kassevogn eller trailer til at transportere den i – Den kan nemlig ikke indregistreres til kørsel på gaden.
Dog skulle fraværet af støj og udstødningsgasser helst betyde, at det bliver muligt at bruge sin tohjulede ulv flere steder, end det ville være tilfældet i dag.

Skriv et svar