Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Prototype: Billig scooter holder selv balancen

Slip for at sætte fødderne ned ved rødt lys for ti procent merpris. Liger Mobility har lavet et meget økonomisk balancesystem

Mathias B. Høj
25/09-2019 kl. 09:56

Det lyder næsten for godt til at være sandt: teknologi til at få scootere (og på sigt motorcykler) til selv at kunne holde balancen, til en pris som kun øger indkøbsprisen med ti procent. Ikke desto mindre er det præcis hvad Indiske Liger Mobility hævder, med deres nye prototype. Og selvom teknologien måske synes irrelevant for motorcyklister, kan den gøre livet nemmere for nybegyndere og scooterkørere i tæt trafik, hvor der ofte er stop. Som eksempelvis i den indiske bytrafik.

Ser man nærmere på billederne, fremgår det tydeligt at der er tale om en prototype. Teknologien er bygget på en eksisterende scooter og Liger Mobility fremhæver selv at balancesystemet bliver noget som kan bygges på eksisterende elscootere.

Liger Mobility er naturligvis sparsomme med information om deres system. Men essensen er et gyroskopisk system, som holder scooteren lodret (ved stilstand). Ved hjælp af sensorer og lynhurtigt reagerende servomotorer kan ballasten forskydes i den ønskede retning. Bag alt dét ligger naturligvis en heftig algoritme, som Liger Mobility gennem de sidste par år har programmeret sig frem til.

Ud over de åbenlyse fordele i start-stop trafik, kan Liger Mobilitys prototype også selv bakke ind til parkering mellem to tæt parkerede biler, som det ses i videoen nedenfor. Styret af en fjernbetjening, kan det gøre scooterejerens liv nemmere, om end ejerne til bilerne som er parkeret ved siden af, sikkert ikke helt deler begejstringen.

Det er tvivlsomt om Liger Mobility selv vil fremstille scootere. Som en startup-virksomhed med kun to medarbejdere, vil det være oplagt for en af Indiens store MC- og scooterproducenter at opkøbe Liger Mobility for at få fingre i teknologien. Og dermed kan teknologien måske engang i fremtiden være at finde på motorcykler produceret i Indien.

Liger Mobility er ikke de første til at eksperimentere med tohjulere som selv holder balancen. Honda har allerede en fungerende prototype, ligesom også BMW har fremvist en selvkørende GS'er og Yamaha har sin Motobot. Forskellen ligger i prisen, hvor de store producenter helt sikkert har brugt betydelig flere ressourcer. Spændende om Ligers meget billigere tilgang kan lave disruption inden for selvbalancerende teknologi.

Skriv et svar