Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nyt Trackday slick behøver ikke dækvarmere

Producenten hævder at der ikke skal bruges dækvarmere på Metzeler RACETEC™ TD Slick

Steffen Olesen
27/06-2020 kl. 12:58

Dækproducenten Metzeler har til i år introduceret flere spændende nyheder. Herunder Metzeler SPORTEC™ M9 RR som er efterfølgeren til det prisvindende Metzeler SPORTEC™ M7 RR.
Som du kunne læse i artiklen Det nye dansker dæk?, blev vores interesse fanget af især løfterne om godt greb i underlaget i vådt føre, at dækket markedsføres under sloganet Ride the unexpected, samt videoen du også kan se i artiklen der er linket til.
I artiklen kunne du også læse, at vi satte os for at teste Metzeler SPORTEC™ M9 RR hurtigst muligt.
Vi er faktisk i fuld gang med at teste M9 RR på en helt almindelige gennemsnitlig dansk gademotorcykel – Suzuki Bandit 650 – hvor de sportsligt orienterede dæk foreløbig har imponeret på både gade og racerbane.
Men lange tørkeperioder her til lands samt travlhed med andre projekter – har desværre forhindret os i at teste dækkene på vådt underlag. Vi krydser fingre for nogle dages regnvejr i nær fremtid, så vi hurtigst muligt kan få testen gjort færdig og lagt på MagaCin.
Som en lille teaser for dæk-testen kan vi dog fortælle, at grebet i underlaget på tør asfalt er så imponerende og tillidsvækkende, at Suzukiens standardudstødning kradser i underlaget under nedlægning på racerbane.
Kørslen på racerbane har imidlertid henledt opmærksomheden på endnu en nyhed fra Metzeler.

Slicks uden dækvarmere
Metzeler RACETEC™ TD Slick er dækproducentens nyeste tilbud til trackday køreren eller den nystartede racerkører, der ikke gider bøvle med dækvarmere.
Jo… du læste rigtigt.
Metzeler har angiveligt udviklet dæk helt uden mønster, hvor brugen af dækvarmere iflg. producenten er overflødig.
Det fremgår af beskrivelsen på producentens hjemmeside, hvor du også kan læse, at dækket giver dig mulighed for Plug&Play racing fun, og at dækkene opvarmes så hurtigt, at der kan fyres allerede gennem det første sving uden at tænke over, om der er varme nok i trædepoterne.
Metzeler beskriver endvidere, at dækkene fungerer optimalt under et bredt temperatur interval, at den store kontaktflade muliggør fuld gasgivning ud af svingene, samt at “kold-rivninger” og ujævnt slid er et fænomen der hører fortiden til.
Derudover er bagdækket konstrueret symmetrisk, og det er hverken retningsbestemt eller retningsfølsomt, så bagdækket er faktisk beregnet til at kunne vendes, hvis den ene side er blevet lidt slidt og træls.
En ret imponerende salgstale, hvor især udsagnet om at dækvarmere er overflødige, får et øjenbryn til at ryge i vejret.
Mange trackday kørere har foretaget alternative parkeringsmanøvrer (styrt) på kolde slicks, og det her er en påstand vi fristes til at udfordre.
Men vi er dog en kende forbeholdne vedrørende meldingen fra Metzeler.
Derfor vil vi sandsynligvis benytte ældre godt brugt læder, støvler, handsker osv., hvis logistikken tillader os at gennemføre sådan et projekt. Derudover vil vi formentlig afstå fra at benytte en svinedyr ny sportsmotorcykel, og i stedet anvende en godt brugt mellemklasse MC.

Én str. fordæk og 4 bagdæk
Udvalget i størrelser er ikke det mest omfattende, for Metzeler RACETEC™ TD Slick fås kun i 120/70 R 17 NHS TL til forenden og bagdækket fås i følgende størrelser.
180/55 R 17 NHS TL
180/60 R 17 NHS TL
190/55 R 17 NHS TL
200/55 R 17 NHS TL

Læs mere om Metzeler RACETEC™ TD Slick på dækproducentens hjemmeside.

Skal, skal ikke? Du er med til at træffe beslutningen
Vi er indstillet på at give den en skalle, og give den seriøst gas i første sving på Metzeler RACETEC™ TD Slick.
Det betyder at der eventuelt kunne ryge et kraveben, samt at der måske går nogle timer med at flikke en bøjet MC sammen, hvis Metzeler’s nye fancy dæk ikke leverer som lovet.
Derfor lodder vi på forhånd stemningen for projektet.
Skal vi, eller skal vi ikke?
Smid gerne en kommentar.

2 personer snakker om “Nyt Trackday slick behøver ikke dækvarmere

  1. Balls to the wall.
    Gør det, ha evt. noget airbag læder dragt på der kan blive testet under reelle forhold, i tilfældet af at uheldet skulle være ude 😀

  2. Det er jo noget af en melding fra producenten – men i en test på et lukket anlæg skal der vel være fuld tillid til producenten, så efter første sving ved man om det bliver til mere en 1 stjerne.

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere