Ny Triumph Trident 800 – Anytime, Anywhere
Du er garanteret fuldt opdateret på, at Triumph lancerer 29 nye og opdaterede modeller i det kommende halve år, hvor lancering af de mange nye modeller kommer til at foregå efter en opskrift med en længere fortælling i flere kapitler.
I det første afsnit af første kapitel konstaterede vi, at Triumph Scrambler 900 var helt i front ved 2026 opdateringerne af Bonneville serien for præcis en uge siden.
Triumph lovede for et par uger siden, at afsløre både modellerne vi så i sidste uge, og som en opfølgning på det første afsnit præsentere endnu en nyhed en uge senere under overskriften Made To Upstage.
Triumph Trident 800 præsenteret
Som det seneste led i den længerevarende føljeton har Triumph således nu præsenteret den spritnye Triumph Trident 800, der viser sig ikke bare at være en overdimensioneret 660’er.
Briternes nye mellemklasse-roadster er skabt til at upstage konkurrenterne – og det gør den angiveligt både med attitude, teknik og musik fra udstødningen, der får nakkehårene til at rejse sig.
Se præsentationsvideoen for den nye Triumph Trident 800.
Chief Product Officer hos Triumph Motorcycles Steve Sargent er i forbindelse med lanceringen af modellen frit oversat citeret for blandt andet følgende:
“Den utrolige popularitet for Trident 660 og Street Triple 765 RS har vist os, hvor meget kørere i dette segment værdsætter spændende tillidsvækkende kørsel, som er spækket med karakter og teknologi.
Med lanceringen af Trident 800 har vi taget en vinderformel, og opskaleret den til endnu mere gadeorienteret kapabilitet og spænding.
Med Trident 800 har vi fokuseret på, at levere den slags performance og karakter motorcyklister ønsker i den virkelige verden.
Den helt nye motor med triple throttle bodies giver maksimalt engagement på hverdagens veje, og vi har parret den med et højt specificeret letvægtsstel og Showa affjedring.
This bike is for riders who want maximum excitement, anytime, anywhere.”
Derudover understreger Steve Sargent, at kunderne stadig efterspørger moderne teknologi.
Således beskriver Triumph Motorcycles selv ganske kort dagens nyhed:
- Triumph unveils the brand new Trident 800, a naked roadster with exhilarating urban attitude
- All-new 798cc triple engine with triple throttle bodies, delivering instant throttle response, relentless torque and a spine-tingling top end
- High-specification, lightweight chassis with adjustable Showa suspension, delivering instinctive agility
- Performance-enhancing rider-focused technology including lean sensitive Optimised Cornering ABS and Traction Control, Triumph Shift Assist, Bluetooth Connectivity, three Rider Modes and Cruise Control
- Available to order now and in stores by March 2026
Hjertet i den nye Trident er en helt ny og særligt responsiv 798 cc trecylindret motor udstyret med såkaldte triple throttle bodies.
Motoren er god for 115 heste ved 10.750 omdrejninger og et solidt drejningsmoment på 84 Nm ved 8.500 snoninger. Og maskineriet der ifølge Triumph både har et ubønhørligt træk i mellemområdet – og masser af kræfter i toppen – giver ifølge Triumph føreren den fedeste køreoplevelse bakket op af det umiskendelige triple-soundtrack fra udstødningen, når omdrejningstællerens røde felt ved 11.500 omdr. rammes.
En såkaldt twist-forged krumtap samt den unikke knastaksel og balanceaksel, smedede plejlstænger og højkompressionsstempler er alle udviklet til at maksimere performance og pålidelighed.
Let på tå, tung på teknikken
Den nye Trident vejer 198 kg fuldtanket, hvilket burde kunne mærkes i virkelighedens verden på den fede måde.
For motorcyklen er bygget over et letvægtsstel, der hviler på en fuldt justerbar 41mm Showa USD SFF-BP forgaffel samt en fuldt justerbar bagdæmper af samme mærke, og som angiveligt er befordrende for knivskarp agilitet.
Firestemplede radialt monterede bremsecalipere der via stålarmerede bremseslanger napper om 310 mm bremseskiver indikerer, at mellemklasse ikke nødvendigvis er lig med middelmådighed.
Det todelte sæde hvor førersædet er 810 mm over underlaget, er udviklet til at fastholde føreren, men er smalt nok til, at flertallet burde kunne få sikkert fodfæste ved stilstand.
Triumph beskriver førerstillingen som assertive, eller frit oversat på godt dansk: Klar til ballade.
Rider modes, cornering ABS og meget mere
Triumphs udviklingsafdeling er ligesom Steve Sargent helt på det rene med, at moderne motorcyklister ikke vil nøjes med basale features.
Derfor byder Trident 800 på tidssvarende køreprogrammer i form af Road, Sport og Rain, nedlægningssensitiv Optimised Cornering ABS og traction control, Triumph Shift Assist for gearskift både op- og ned uden brug af kobling, og selvfølgelig fartpilot til de længere ture.
Instrumenteringens indeholder en rund 3,5” TFT-skærm, der traditionen tro kombinerer klassisk form med moderne funktion.
Musik, opkald og turn-by-turn navigation håndteres via Bluetooth og My Triumph app’en, og fuld LED lygteføring med kørelysets distinkte signatur sørger for, at Trident 800 både ses og ser godt ud.
Modellen er endvidere udstyret med selvslukkende blinklys, så man undgår at se tåbelig ud.
Design med britisk attitude
Triumph beskriver selv det visuelle udtryk på Trident 800 som “naked style with attitude”, og det er nok ikke skudt helt ved siden af.
Lidt mere uddybende fortæller Triumph, at modellens design handler om muskler og hensigt, og mikser skarpe overflader med bløde kurver for at skabe en autoritær profil og atletisk fremtoning.
Den brede skulpturelle 14-liters benzintank flyder naturligt over i sædet med integreret logo, som hviler på en kort bagende med minimalistisk nummerpladeholder. Det giver sammen med den korte potte motorcyklen et kompakt og muskuløst udtryk, som efter pressemeddelelsens beskrivelse signalerer både urban energi og finmekanisk finesse.
En farvematchende “sneplov” og den lille såkaldt flyscreen over forlygten tilfører både visuel sammenhæng og dynamisk kant, der understreger motorcyklen dynamiske fremtoning. De gyldne letvægtsfælge understreger ifølge Triumph modellens friske ubekymrede stil.
Se også videoen Trident 800 | Features and Benefits, hvor værten Chris fortæller om den seneste nyhed fra Triumph.
Triumph Trident der bliver tilgængelig i de tre farver Ash grey, Carnival red og Jet black, kan udstyres med en potte fra slovenske Akrapovič fra det omfangsrige katalog med ekstraudstyr, hvis man er til ren rock’n’roll på to hjul, og skillingerne alligevel ligger lidt løst i lommen.
De mere økonomisk tilbageholdende vil værdsætte, at serviceintervallerne er 16.000 km, og at der er to års ubegrænset garanti.
Den nye Triumph Trident 800 er som du kan se i denne sektion dedikeret til modellen på Triumphs danske website prissat fra kr. 129.995, – og der kan allerede nu forespørges på modellen.
Som ifølge pressemeddelelsen skulle begynde at lande hos europæiske forhandlere i Marts 2026.
Med Trident 800 har Triumph kreeret mere end blot en større 660’er, som kunne tænkes at være den britiske gadekæmper, der tager kampen op med alt fra MT-09 til Z900.
Lyder den bare halvt så godt i virkeligheden, som pressevideoen antyder, så skal der nok blive kigget lidt i sidespejlet, når Trident 800 kommer mosende bagfra.

