MV Agusta satser på ny platform - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

MV Agusta satser på ny platform

MV Agusta har store planer for fremtiden
Steffen F. Olesen
06/01-2022 kl. 05:30

En af de helt store show stoppere på EICMA 2022 var MV Agusta Lucky Explorer 5.5 og 9.5, og nu viser det sig, at motoren som ligger i 9.5 versionen skal på en rejse ind i en stribe modeller fra samme producent.
I et interview fortæller MV Agusta CEO Timur Sararov nemlig, at 950-motoren er state-of-the-art, og selvom den for nu er en adventure-spec motor, så vil den fremover kunne findes i sportslige og nøgne modeller i flere variationer.

Der tale om en 931 kubikcentimeters sag, med omkring 125 heste ved 10.000 o/min og et moment på 102 Nm ved 7.000 o/min. Lidt flere heste end eksempelvis KTM 890 Adventure, men knapt så meget moment.
Producenten har været ret smart i udviklingen af denne motor, da de har sørget for, at konstruere motorens fæstepunkter således, at den kan sniges ind i allerede eksisterende modeller. Men Timur Sararov afslører også, at MV Agusta arbejder på en endnu mere kraftfuld motor.

Se den officielle præsentation Lucky Explorer modellerne her:

Angiveligt arbejder MV Agusta på endnu en high-performance platform, som vi se dagens lys inden producenten for alvor giver sig i kast med elektriske motorcykler.
Timur Sararov snakker i interviewet kort om MV Agusta’s 800 og 950 modeller, og fortæller herefter, at den næste bliver større end 1.000 kubik.

Det lyder altså som om, at MV Agusta har store planer for fremtiden, og chefen siger også, at man har planer om at afsløre nyheder hvert eneste år, men at nogle af projekterne altså tager noget tid. Han kan dog fortælle, at vi i 2024/2025 uden tvivl vil se nogle meget specielle modeller fra MV Agusta.
Det kunne sagtens lede tankerne hen mod en relancering af F4-modellen. Måske med den nye 1.000cc motor?

Del med en ven

En person snakker om “MV Agusta satser på ny platform

  1. Lucky Explorer 5.5 kommer med en kinøjsermotor! Og så har den en tørvægt på 219,5 kg – hvilket er alt for tungt for en 550cc adventure med knap 47 hp. Til sammenligning har Yamaha Tenere 700 (2021) en vådvægt på 204 kg og 74 hp.

Skriv et svar

Giver børn en ny start