Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

MagaCin springer ud i vinterkørsel

Hvad er den bedste løsning på et ønske om vinterkørsel?

Steffen F. Olesen
22/12-2020 kl. 06:00

Julen nærmer sig med hastige skridt, og vi skal ikke tænke længere end ti år tilbage, før vi støder på en tid hvor sneen lå på gader og stræder som var det en Disney film.
Efterhånden må vi kigge langt efter sne, og det årlige højdepunkt med at trække gutterne over fodboldbanen på kælk efter en tunet scooter er en saga blot, men klimaforandringerne byder til gengæld på noget som er mindst lige så sjovt som datidens drengestreger.

Sneens fravær og stigende temperatur betyder, at det i større grad er nemmere at praktisere motorcyklisternes svar på vinterbadning.
Som nævnt i videoen over artiklen har undertegnede aldrig været fan af vinterkørsel; primært fordi min gamle Bandit fremstår med usædvanligt meget blankpoleret alu, men også fordi at det er p**** koldt. Kulden kan nemt lukkes ude med beklædning af god kvalitet – som eksempelvis det Macna sæt der hænger ude i skuret – men salten er stadig den største udfordring.

Men hvad skal man så gøre hvis PMS (parked motorcycle syndrome) trænger sig på, og man på det groveste nægter at trække den fine ged ud i kommunens salt-helvede?
Man kan jo altid give sig i kast med at gøre hverdagscyklen endnu pænere – som et par stykker her på redaktionen gjorde i vinteren 2016 – men det giver bare ikke den forløsning som man inderst inde har brug for.

I virkeligheden har vi som passionerede motorcyklister bare brug for at køre på vores maskiner, og at der ikke er nogen – heller ikke vejrguderne – der skal sætte en stopper for netop det.

Når jeg selv har siddet lidt smådeprimeret i hjørnet og beklaget mig til kammeraterne, er det flere gange kommet på tale, om ikke bare jeg skulle købe mig en gammel havelåge, og bygge den om til en vinterkværn.
Har man ikke selv hænderne skruet sådan på, kan man alternativt betale sig fra, at få en maskine nummer to hjem på matriklen.

Men er det så det smarteste at slå et smut forbi 123mc.dk for at finde sådan en off-season bike, eller kan man gå ad andre veje.
Hvad nu hvis man for eksempel gerne vil køre på en spritny motorcykel, men selvfølgelig ikke vil satse alle pengene som ellers var afsat til konfirmationsfesten?

Umiddelbart passer Honda CB125F rigtig godt ind i lige præcis den kasse, og om det forholder sig sådan i virkeligheden vil to af redaktionens medlemmer forsøge at finde ud af den kommende måneds tid.

En person snakker om “MagaCin springer ud i vinterkørsel

  1. Jeg har praktiseret vinterkørsel på en mc scooter, en honda nsc 110 vision. Det kan anbefales. Man sidder i læ for vind med ben/knæ/overkrop og hænder. Varme i håndtag kunne da ha været lækkert, men ikke en absolut nødvendighed. Ikke noget kæde at servicere, og med indsprøjtning var det var tryk start og kør. De monteret 14″ heidenau m+s gjorde det fint. Hvad med acceleration og topfart? Tja 0~60km/t acceleration var overraskende hurtig i forhold til “hr og fru Hansen”, og med de ca 90~95km/t på toppen var grænsen jo alligevel nået mht landevejskørsel. Fordele / ulemper? Ja man skal være ekstra opmærksom på trafikken, da andre ikke forventer en kvik lille mc i bybilledet på den årstid. Kraftig vind har heller ikke været optimalt i forhold til små og lette scootere. Med den slags vinterkørsel burde den værste PMS være væk og når den varmere sæson starter, så er man jo knapt så rusten når de lidt flere kubik skal luftes =) Glædelig (h) jul =)

Skriv et svar