PMS out... eller hvad? - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

PMS out… eller hvad?

Her skrues lidt endnu
Steffen Olesen
15/03-2017 kl. 12:20

Antallet af motorcykler på vejene anno 2017 er støt stigende, og man må antage at PMS (parked motorcycle syndrome), stille og roligt fortager sig blandt de danske motorcyklister.

I diverse fora på nettet står det klart, at danskerne har forskellige holdninger til, hvornår det er i orden at begive sig ud på årets første tur på cyklen.

Man kan som udgangspunkt dele de danske motorcyklister op i 3 grupper.

Nogle anser motorcyklen som blot et transportmiddel, andre går mere op i udseende men mener samtidig at rigtige ”bikere” kører i al slags vejr, og til sidst er der dem, som ikke vil udsætte cyklen for andet end tørre og så vidt muligt rene veje.

Hvis man som jeg har en del blankpolerede dele på cyklen, er det ikke tosset at holde sig til sidst nævnte gruppe.

Derfor holder jeg mig i skindet lidt endnu, og skifter ikke til ”læder-ham” før jeg er sikker på, at al salt er væk fra vejene.

Det fik jeg vinteren til at gå med.

Jeg har tidligere berettet om udskiftning fra Bandit 600 til Bandit 650, og med skiftet følger der som regel en del arbejde, hvis man som jeg sætter pris på en velholdt og præsentabel mc. Læs mere om mine erfaringer Bandit 600 vs. Bandit 650 her.

Derfor blev vintermånederne her i det nordjyske, fordrevet med en pudseklud i hånden, til lyden af en kaffemaskine på overarbejde.

Knofedt, sandpapir, polermiddel og lidt mere knofedt blev denne vinters mantra.

Alle lakerede dele fik en overhaling i form af dybdepolering, og herved blev flere sæsoners brugsridser elimineret.

Under processen måtte jeg konkludere, at ikke alle stumper stod til at redde med rengøring.

En del spor efter sjuskede dækskift, samt en mindre skade på højre motordæksel fulgte med i handlen.

Løsningen på disse skavanker blev en blankpolering af det skrammede motordæksel og højglanspolering af fælgene.

Til jer der kunne finde på at kaste jer over sådan et projekt, vil jeg lige komme med et lille tip.

Der kan med fordel afholdes 2-3 ugers ferie i forbindelse med dette. Hold da op et arbejde!

Men blod, sved tårer og især knofedt gav et yderst hæderligt resultat.

Mere vil ha’ mere.

Når man først er gået i gang, så er det sgu svært at stoppe igen, og poleringen gik ikke i stå efter lak, et enkelt motordæksel og fælge.

Jeg fandt ved et tilfælde hos en farvehandler i en provinsby autosol i kilo emballage.

Så kan man spørge om undertegnede julelys i øjnene? Ja, det tror jeg nok.

Den øverste gaffelbro med mærker efter tændingsnøglen, passager håndtag, fodhvilerbeslag, hæleplader, ventildækslets sider, yderligere et par motordæksler og andre småting fik derefter en kærlig hånd.

Nordjyden her blev dermed et par hundrede gram autosol fattigere.

Efter sådan et projekt har man fortjent en slapper på sofaen.

Det viste sig at være en idé med økonomiske konsekvenser, for naturligvis blev den bærbare placeret i skødet, og internettet blev trawlet igennem efter lækre sager, hvilket satte nye griller i hovedet.

Snart efter ankom pakker med ny kølergrill, et styk gyldent Supersprox bagtandhjul med sort nav, sorte møtrikker til bagtandhjul, en guldkæde, armerede bremse- og koblings slanger, samt nye sko til banditten i form af et par Bridgestone BT-023.

Derudover blev der indkøbt et læs rustfaste bolte og møtrikker, diverse beslag, og specialfremstillet lidt forskellige rustfri småstumper som naturligvis også røg en tur gennem poleringen.

Så for mit vedkommende har det været en særdeles produktiv vinter, og jeg dirrer i skrivende stund af utålmodighed efter et vejrskifte.

Tilbage til kørebanen.

Og hvornår skydes sæsonen så i gang.

Som man nok kan forstå, er jeg ikke meget for at udsætte de ubehandlede blankpolerede dele for overdreven salt/fugt blanding, så jeg må have tålmodighed indtil vejen er klar til Banditten.

Hvordan kan man så være sikker på at vejene er ”klar til brug”? Til det spørgsmål der et utal af forslag. Man kan eksempelvis på vejdirektoratets hjemmeside, (https://trafikkort.vejdirektoratet.dk/index.html?visiblegroups=GroupA,GroupG) og se hvor og hvornår der sidst er blevet saltet.

Vejret er også en god indikator, hvor der kræves lidt regnl før vejene er skyllet rene, så et par dage med kraftig regn op til sæsonstart er klart at foretrække.

Undertegnede tyr dog til en lidt mere primitiv men utrolig effektiv metode.

Kan man ikke med det blotte øje se om der er salt på vejen, må man smage sig frem til det.

Om man vil ned på alle 4 og labbe asfaltens overflade i sig, eller diskret bruge fingeren som instrument til denne aktion, er op til en selv.

Det skal dog påpeges, at man risikerer et undrende blik fra naboen samt forbipasserende, hvis den første metode anvendes.

Som sagt er der mange holdninger omkring hvornår, hvor og hvorfor og der er derfor intet facit.

Jeg venter nok nogle dage endnu, men i aften skal jeg jo også lige først have monteret det hjemmelavede polerede rustfri rør mellem kølevandslangerne under motoren, og det tilhørende naturligvis polerede hjemmelavede rustfri beslag… og så selvfølgelig de matchende specialfremstillede blankpolerede rustfri styrender. 😉

Er du allerede begyndt at køre, eller hvornår mener du at det er i orden at kaste sig over i sæsonen?

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start