Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Lov om vanvidskørsel vedtaget med lille ændring

Køretøjer kan fra i dag konfiskeres ved vanvidskørsel

CO
31/03-2021 kl. 15:23

23. Marts blev loven om vanvidskørsel – som vi flere gange tidligere har omtalt her på MagaCin – vedtaget med et stort flertal i Folketinget, og loven træder i kraft allerede i dag d. 31. Marts.
Men det er med en lille væsentlig ændring eller opblødning i forhold til det oprindelige lovforslag.

Lovforslag nr. L 127
Hvis du vil vide mere om optakten til den netop vedtagne skærpede lov for vanvidskørsel, kan du eventuelt kaste et blik på artiklerne Straf for vanvidskørsel skærpes samt Gå direkte i fængsel – og andre konsekvenser af lovforslag, hvor du i sidstnævnte finder Lovforslag nr. L 127 i pdf format i den oprindelige udformning.

I det oprindelige lovforslag ville landets politikere groft sagt konfiskere og bortauktionere køretøjer der blev anvendt til vanvidskørsel, og uskyldig tredjemand måtte efter konfiskation se, om han kunne få køretøjet tilbage ved en retssag.
Men bevisbyrden bliver nok lidt lettere at løfte for ejeren med den endelige lov.
For i den beskrives som formildende omstændighed, at ejeren ikke på forhånd ved, at føreren har til hensigt at benytte køretøjet til vanvidskørsel.
Det fremgår af tillæg H til lovforslag nr. L 127, der blev andenbehandlet 16. Marts og endeligt vedtaget i Folketinget med et stort flertal 23. Marts.
Se tillæg H til lovforslag nr. L 127 i pdf’en liger nedenunder.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

I tillæg H til lovforslaget kan du se den lille ændring teksten.
Det fremgår af formuleringen nederst i 16. § 133 a, stk 2. hvor der nu står:
“I tilfælde, hvor køretøjet føres af en anden person end køretøjets ejer og føreren har gjort sig skyldig i en eller flere af de i 1. pkt. nævnte overtrædelser, skal konfiskation ske, medmindre konfiskation må anses for uforholdsmæssigt indgribende, navnlig henset til ejerens mulighed for at kunne vide, at køretøjet ville blive anvendt ved en eller flere af de overtrædelser, der nævnes i 1. pkt., og for at tage alle rimelige skridt til at sikre sin økonomiske stilling i anledning af overdragelsen af køretøjet til den anden person.”

Større chance for at beholde køretøjet
I henhold til den redigerede tekst i tillæg H skulle den uskyldig ejer af køretøjet altså have lidt bedre chancer for at få konfiskation af køretøjet annulleret.

Håndhævelse af loven?
Hvordan den nye lovgivning kommer til at fungere i praksis bliver interessant at se, da etatens udsendte formentlig først skal instrueres i en praksis vedr. håndhævelsen af loven, og der sandsynligvis også skal dannes præcedens ved landets domstole.

Telefonopkald til Transportministeriet.
Dagens telefonopkald til Transportministeriet kunne måske have skabt lidt klarhed over relevante spørgsmål, men vi var desværre lidt for sent ude med vores opkald, da en del af personalet angiveligt er på vej til velfortjent påskeferie.
Men både i det oprindelige lovforslag nr. L 127 og nu også i tillæg H kan vi under 10. I § 119 læse, at “i sager om konfiskation efter § 133 a, stk. 2, 2. pkt., skal retten efter begæring beskikke køretøjets ejer en offentlig forsvarer. Forsvareren skal bistå ejeren i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt konfiskationen er uforholdsmæssigt indgribende, og eventuelle erstatningskrav som følge af konfiskationen, jf. stk. 7. Køretøjets ejer skal vejledes om adgangen til forsvarerbeskikkelse.”

Køretøjer kan konfiskeres fra i dag.
Vi forstår uden den store juridiske ekspertise den nye lov således, at køretøjer der anvendes til vanvidskørsel umiddelbart kan konfiskeres, og efterfølgende kan den retmæssige ejer så med assistance fra en beskikket forsvarer forsøge at få sit køretøj returneret.
Og chancen for at få sit køretøj tilbage er størst, hvis ejeren ikke anede at det ville blive brugt til vanvidskørsel.
Det bliver formentlig både lidt tidskrævende og bøvlet, men nu ved du det.
Køretøjer kan fra i dag konfiskeres efter de nye definitioner for vanvidskørsel.
Så nu er det måske en god ide med en tro og love erklæring inden køretøjer udlånes?
“Jeg sværger på, at jeg ikke kører vanvidskørsel”.

Hvad mener du om den netop vedtagne lov.

En person snakker om “Lov om vanvidskørsel vedtaget med lille ændring

  1. I min optik er det helt ude af proportioner at fart alene kan give den straf!
    At man ikke skiller til øvrig trafik mm. er helt galt – der er forskel på om man kører 100% for stærkt på en tom motorvej eller om der er traffik.
    Jeg forstår f.eks. ikke at politijagt ikke automatisk bliver katagorisret som vandvidsbilsme giver ingen mening….

Skriv et svar