Hybrid Yamaha MT09 ved Japan Mobility Show - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Hybrid Yamaha MT09 ved Japan Mobility Show

Yamaha fremviser koncepter for en plug-in hybrid naked bike og en elektrisk kåbeklædt sportslig model, hvor sidstnævnte får verdenspremiere ved Japan Mobility Show.
CO
28/10-2025 kl. 01:29
Anslået læsetid: 5 Minutter

I artiklen om Yamaha og Suzukis mærkelige fremtid fik vi for at par uger siden et lille indblik i, hvad de to motorcykelproducenter går og sysler med af pudseløjerlige koncepter.

Dengang nævnte vi blandt andet Suzukis brintdrevne Burgman samt den bizarre MoQBA 2 og en bioethanol-version af Gixxeren, imens det for Yamahas vedkommende blot blev til omtale af seneste version af den spøjse Motoroid, som kunne ses i version 2.0 ved Japan Motorshow i 2023.

Men Yamaha har meget mere og andet med til årets Japan Mobility Show, der afvikles i perioden 30/10 – 9/11 2025, og som finder sted i Big Sight i Tokyo, som MagaCins udsendte besøgte tidligere på året.
Og der er faktisk et par interessante motorcykler blandt godterne Yamaha medbringer.

Den elektriske Yamaha hvor “forbrændingsmotorens” eneste formål er at bevare vibrationer og den traditionelle lyd, er ikke med, men så er der til gengæld både en verdenspremiere, og et gensyn med en model vi så tidligere på året.

Yamaha PROTO BEV

Yamaha PROTO BEV som nu får verdenspremiere, er en fungerende prototype, hvor ideen bag konceptet med Yamahas egne ord er, at sjov kun kan opleves med et elektriske køretøj med stort batteri.

Yamaha Proto BEV

Yamaha beskriver selv, at modellen på billedet herover kombinerer den velkendte håndterbarhed og stabilitet – kendt fra mærkets motorcykler med forbrændingsmotor – med et elektrisk køretøjs lineære gasrespons og kraftfulde acceleration.

Et såkaldt human-machine interface er dedikeret til at hjælpe føreren med udelukkende at fokusere på sporet med simple kontroller ved fingerspidserne og en såkaldt instrument display visualizer samt en lydenhed, der kommunikerer motorcyklens status både visuelt og med lyd.

Yamaha PROTO PHEV

PROTO PHEV er tydeligvis inspireret af Yamaha MT09 MT, hvor udstødningsrørene leder tanken hen på mærkets 890 cc triple.

Yamaha beskriver frit oversat prototypen således:

Denne R&D prototype fusionerer fordelene ved forbrændingsmotoren med EV teknologi, og udvider områderne kørerne kan nyde store motorcykler på.
Ved skift mellem køreprogrammer for forbrændingsmotor og elektrisk drift, kan PROTO PHEV opereres enten som et fuldt elektrisk køretøj eller i hybrid-tilstand, alt efter hvad omstændighederne kræver.
Den kombinerer miljøvenlig performance med bevarelsen af den velkendte fornøjelse ved sportslig kørsel på motorcykel, og knytter forbrændingsmotorens stadig uforløste potentiale til fremtiden.

Det er måske tankevækkende, at modellen som du kunne læse om og se video med her på MagaCin i artiklen Fremtidens Yamaha MT-09 er Hybrid tidligere på året, nu skal med til Tokyo.
En snarligt kommende færdigudviklet officiel nyhed fra Yamaha?

Yamaha PROTO HEV

Udover de to ovennævnte modeller medbringer Yamaha også en såkaldt series-parallel hybrid prototype til Tokyo, der på en og samme tid er både fredfyldt og livlig.

Man kunne måske betegne den som en motorcykel/scooter hybrid, men denne series-parallel hybrid (SPHEV) prototype byder med Yamahas ord på den specielle fornøjelse frit at kunne skifte mellem to distinkte performance karakteristikker: Serene (fredfyldt?) og Spirited (livlig?).

Den elektriske motor og forbrændingsmotoren er integreret i et effektivt kompakt design, som gør et miks af køreprogrammer muligt. Motorcyklen kan både være rolig og lavmælt på byens gader, og levere kraftfuld og pålidelig performance på landevejen.
Kombinationen af kræfterne og energistyrings teknologi forbedrer brændstoføkonomien med over 35% i forhold til andre køretøjer i samme klasse.

PROTO HEV kombinerer angiveligt Fun to Ride med excellent miljøvenlig performance.

Men dermed er det sidste ord ikke sagt fra Yamaha, der som nævnt i indledningen har pladen fuld med nyheder til årets Japan Mobility Show.
Se nedenstående liste.

World Premiere Models: Models making their world debut at the Japan Mobility Show

  • MOTOROiD:Λ (Concept vehicle)
  • TRICERA proto (Concept vehicle)
  • PROTO BEV (Concept vehicle)
  • H2 Buddy Porter Concept (Concept vehicle)
  • Y-00B: Base / Bricolage (Concept vehicle)

Other display models

  • e-Axle (Special exhibit)
  • PROTO HEV (Concept vehicle)
  • PROTO PHEV (Concept vehicle)
  • NACTUS VS TRE-X (Special exhibit)
  • ONE-MAX Urban / Historical (Special exhibit)
  • Sound xR (Special exhibit with cooperation from Yamaha Corporation) 
  • FGDP-30 / FGDP-50 (Special exhibit with cooperation from Yamaha Corporation)
  • AvantGrand N3X (Special exhibit with cooperation from Yamaha Corporation)
  • DTX10K-X BLACK FOREST (Special exhibit with cooperation from Yamaha Corporation)
  • TRACER9 GT+ Y-AMT (Production vehicle)
  • Fazzio (Upcoming production vehicle)
  • YZF-R1 (Suzuka 8 Hours-spec) (Competition machine)
  • TY-E 3.0 (Competition machine)

Yamaha Displays Outside the Booth

  • DIAPASON C580 Fork 105 (Tokyo Future Tour 2035)
  • DIAPASON C580 Fork 516 (Tokyo Future Tour 2035)
  • DIAPASON C729 (Tokyo Future Tour 2035)
  • Y/AI (Tokyo Future Tour 2035)
  • MOTOLATOR_U (Tokyo Future Tour 2035)
  • VR TRAIL (Tokyo Future Tour 2035)
  • Firefighting motorcycle (Mobility Culture Area)
  • DRIVE H2 (Hydrogen-engine golf car) (Mobility Culture Area)
  • YZR500 (0W76) (Mobility Culture Area)
  • JOG (CE50E) (Mobility Culture Area)

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025