Honda vil introducere mere end 30 elektriske modeller før udgangen af 2030 - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Honda vil introducere mere end 30 elektriske modeller før udgangen af 2030

2023 Briefing on Honda Electric Motorcycle Business
CO
29/11-2023 kl. 18:07

Det er ikke nogen hemmelighed, at Honda lige som de fleste andre motorcykelproducenter også satser på udvikling af fremtidens elektriske motorcykler.
Det understreges blandt andet af artiklerne, Første glimt af elektrisk Honda nakedbike, Elektriske mc fra Honda i 2024, Stor elektrisk Honda i sigte, Mindst 10 nye elektriske Honda’er inden 2025 og senest Hondas elektriske prototype i mudderkamp, som MagaCin har bragt gennem indeværende år.

Hos Honda har der altså i nogen tid været pænt meget fart over feltet vedrørende elektriske motorcykler, men fremover giver det japanske mærke for alvor gas i den retning.

Det fremgår med al ønskelig klarhed af Honda i Summary of 2023 Briefing on Honda Electric Motorcycle Business, som Honda delte med omverden i dag.

  • Global annual sales target of electric motorcycles for 2030 is now set at 4 million units, up 500,000 units from 3.5-million-unit target announced last year
  • Honda will introduce 30 electric models globally by 2030
  • Honda will further accelerate cost reduction initiatives and reduce the current cost of electric motorcycles by 50%
  • Honda is investing 100 billion yen over the current 5-year period from 2021 to 2025, and will invest an additional 400 billion yen over the 5-year period from 2026 to 2030, for a total investment of 500 billion yen over the 10-year period before the end of the decade
  • Targets for operating profit margin for 2030 top 10% for the entire motorcycle business and more than 5% for electric motorcycle business, with more than 10% for both the overall motorcycle business and electric motorcycle business in 2031 and beyond

I dagens pressemeddelelse med undertitlen Accelerating electrification of motorcycles and strengthening business structure – leverer Honda Motor Co. Ltd. den opsummering af presseorienteringen, som kan ses herover, og uddyber til dels frit oversat som følger.

Increasing 2030 global annual sales target of electric motorcycles to 4 million units
I år indledte Honda salg af tre nye EB (elektriske cykler) i Kina – som inkluderer Honda Cub e grundet anderledes kinesiske regler – og den elektriske scooter EM1e i Japan og Europa.
Derudover vil Honda i 2024 globalt introducere en ny model baseret på SC e: Concept som for nylig blev udstillet på Japan Mobility Show 2023, og det efterfølges af globale introduktioner til “FUN-oriented” modeller og elektriske plug-in modeller i 2025.

Det fremgår også af pressemeddelelsen, at Honda fremadrettet vil introducere modul opbyggede elektriske modeller i forskellige kategorier som SuperSport, Naked, Offroad, Kid’s Bikes og ATV’er, med stadigt flere initiativer for at opbygge et fuldt line-up af elektriske modeller, og med en proaktiv tilgang til at introducere mere end 30 elektriske modeller før udgangen af 2030.
Og japanerne er allerede i fuld sving.

Further advancing motorcycle manufacturing with electrification
Honda er allerede ret velfunderet i udvikling og konstruktionen af motorcykler med forbrændingsmotor, og erfaringerne derfra vil i følge pressemeddelelsen blive videreført i udvikling af elektriske motorcykler, som naturligvis vil blive udstyret med connectivity features, som med elektrificeringen bliver endnu mere avanceret, og hvor motorcyklerne kan opdateres med nye funktioner enten via OTA eller andre metoder efter køb.

Honda vil derudover videreudvikle mærkets Honda RoadSync connectivity service, og nye modeller lanceret i 2024 vil blive udstyret med et IVI (in-vehicle infotainment) system som inkluderer forslags-baseret navigation, som er baseret på indsamlede data, og blandt andet kan lokalisere mulighed for opladning.
Nye modeller lanceret i 2026 vil få installeret en såkaldt telematics control unit (TCU) som forbedring af ovennævnte connectivity service.

Som en tilføjelse til markedets velkendte lithium-ion batterier, har Honda udviklet lithium ferro-phosphate (LFP) batterier, der planlægges indført i 2025.
Forskellige batterier med hver deres egne fortrin og ulemper vedrørende ydeevne og omkostninger, vil gøre det muligt for Honda, at tilgodese et bredere spektrum af anvendelse i forskellige applikationer og udvide repertoiret af varierede produkter.
Derudover sigter Honda på lidt længere sigt efter, at udforske muligheden for anvendelse af batterier med høj energitæthed, med et øje rettet mod udviklingen af de nye solid-state batterier, som er under udvikling.

New customer touchpoints in electric motorcycle business
Honda planlægger også, at tilgodese kundernes bekvemmelighed, og sigter efter at tilbyde online salg, så kunderne får mulighed for at købe en motorcykel uden at lette måsen for at besøge en af mærkets 30.000 forhandlere, som dog fortsat vil stå for autoriseret service.
Og som et nyt initiativ vil Honda etablere såkaldte “Experience Centers” i større byer i Indien, ASEAN og andre lande, hvor kunderne kan udforske Honda’s elektriske motorcykler.

Reducing the cost of finished electric motorcycles by 50
I 2030 vil Honda’s elektriske motorcykler efter planene kunne sælges til halv pris.
Forstået på den måde, at priserne på mærkets nuværende tilgængelige elektriske motorcykler med udskiftelige batterier til sammenligning vil være reduceret med 50% i 2030.
Honda vil i bestræbelserne på at reducere omkostningerne indledningsvis benytte eksisterende produktionsfaciliteter, men vil ydermere tage nye fabrikker i brug fra 2027.

På de nye fabrikker vil nye de effektive samlebånds længde med ny teknologi – herunder et kommende modulsystem for nye modeller – blive reduceret med 40% sammenlignet med konventionelle fabrikker.
Hver af disse fabrikker repræsenterer en investering på 50 mia. yen pr. fabrik, og disse vil hver især få en årlig kapacitet på 1 mio. enheder.

Investing approximately 500 billion yen over a 10-year period to maximize sales of electric models
Japanerne investerer over en femårig periode fra 2021 til 2026 100 mia. yen, og vil investere yderligere 400 mia. yen fra 2026 til 2030.

Fra 2031 og fremad vil Honda målrette en indsats på, at forbedre sin konkurrenceevne ved investeringer i produktionssystem og kapabilitet på global basis, og derudover fokusere på avancerede software teknologier, for at maksimere salget af elektriske motorcykler.

Aiming for more than 10% operating profit margin for electric motorcycle business in 2031 and beyond
Alle disse tiltag iværksættes naturligvis ikke for sjov, og Honda stræber da også efter at nå en profitmargin på 5% for mærkets elektriske motorcykler og 10% for hele deres motorcykelforretning i 2030.
Fra 2031 og fremad lyde målsætningen på 10% for de elektriske motorcykler, og derudover satser man generelt på at tjene flere penge.
“Honda will build a highly profitable structure for its electric motorcycle business, as it has with its current ICE motorcycle business, and increase profits for motorcycle business as a whole”.

Baseret på Honda Global Brand Slogan “The Power of Dreams – How we move you” og ved skabelsen af den mobilitet firmaet drømmer om, vil Honda blive The Power of Dreams for endnu flere mennesker, som skal være drivkraften der flytter folk og samfund fremad.
Sådan står der i hvert fald i pressemeddelelsen.

Og til aller sidst runder Honda af med en opfordring til, at vi skal have høje forventninger til de elektriske motorcykler, som Honda vil levere til kunderne i årene fremover.

Har man nogensinde tvivlet på, at Honda vil investere massivt i elektriske motorcykler, så burde tvivlen efter denne ret omfattende udmelding være manet i jorden.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start