Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Honda CT 125 Hunter Cub

Øget frihøjde, mere moment og trådegerfælge - Honda forvandler Super Cub til miniadventurebike

Nicolaus Johansen
14/04-2020 kl. 05:00

Honda har produceret Super Cub serien siden 1958, og i 2017 rundede produktionen 100 millioner eksemplarer! Det gør ikke kun den lille maskine til verdens mest solgte motorcykel, men også det mest solgte motoriserede køretøj nogensinde. 

Siden begyndelsen har den lille maskine gennemgået flere udviklingstrin og er blevet solgt i flere udgaver; bl.a. CT 100 Trail som primært blev produceret til det japanske hjemmemarked fra 1981 – 2000. Kortvarigt blev den lille MC også solgt i USA, og det australske postvæsen gjorde i udstrakt grad brug af den lille terrænduelige maskine. 

Nu tyve år senere er ”Big Red” klar med en ny offroad udgave af Super Cub. 

Modellen blev lanceret på Hondas virtuelle messe i slutningen af marts måned. 

Er Hunter Cub den ultimative begynder adventurebike?

Modsat standardversionen af Super Cub som er pænt pakket ind i plastik, ser Hunter Cub – som den nye maskine hedder – noget mere rustik ud med sin eksponerede motor og stel, og den manglende indpakning er blot én af mange forskelle mellem Super Cub og Hunter Cub. Eksempelvis er affjedringens vandring øget fra 125 mm til 165 mm, de støbte hjul er blevet erstattet af offroad-rigtige trådegerfælge, og en beskyttelsesplade er monteret under den lille 125 motor – alle tiltag som gør den lille maskine mere kapabel i terrænet. 

Motorkarakteristikken er også ændret en anelse, idet mængden af ponyer er dalet fra 9,5 til 8,7, men til gengæld er maskinens moment hævet fra 10 til 10,9 Nm ved 4500 o/min. Ikke den store forskel på papiret, men kombineret med 36 tænder på det bagerste tandhjul – i modsætning til 39 på Super Cub – skulle det give mærkbart bund.

Tromlebremsen som Super Cub er udstyret med bagtil, er på den lille jæger erstattet med en skivemodel. Foran finder vi ligeledes en enkelt skive, men her er det af den blokeringsfri type. 

Den kampklare vægt for Hunter Cub ligger på 120 kg, hvilket er 11 kg mere end ophavet, og alligevel lover Honda et nøjsomt forbrug på op til 61 km/l, hvilket giver en teoretisk rækkevidde på 268 kilometer. Aktionsradiussen er altså ikke en begrænsende faktor for at tage den lille eventyrmaskine med på langfart.

Der er masser af bagageplads 

Bagerst har den lille maskine rigeligt med plads til bagage. Du kan altså sagtens drage på længere eventyr på nakken af den lille Hunter Cub. 

På rejsen skal du heller ikke frygte for at batteriet løber tør for strøm; Honda har nemlig udstyret modellen med noget så gammeldags som kickstart, så du altid kan sparke liv i maskinen.

Umiddelbart sigter Honda mod hjemmemarkedet med CT 125 Hunter Cub, men vi synes den danske importør skulle gribe knoglen og ringe til Japan for at få en snak om, hvordan den lille sjove maskine skal finde vej til de danske forhandlere.

0 personer snakker om “Honda CT 125 Hunter Cub

Skriv et svar