Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Guldbelagt totakter på kun 112kg

En lille britisk producent går mod strømmen og bygger en lægtvægter med olie i benzinen

Mikkel Sølvkjær
13/07-2020 kl. 05:00

De fleste motorcyklister kender den nostalgiske duft af afbrændt totakts olie, en helt særlig dåselyd fra udstødningen i tomgang, der pludselig kan forvandles til en hidsig snerren fra en flok gale hvepse, når der lægges gas på rullen – det er dælme bred ymer! Ja, nærmest knæhøj karse.

Legendariske cykler som Yamaha RD 350, Suzuki GT 500 eller Kawasaki H2 750 – der senere har lagt navn til den vanvittige Ninja H2 – vil stå klart for den voksne genereration, mens det for andre vil være teenageårenes fiflerier med gamle og nye knallerter. Måske en crosser hist og her, der fylder mindernes benzintank.

Langen Motorcycles vil både hylde Café-stilen og de gamle totaktere

Desværre er totakternes dage talte, når det kommer til at opfylde kravene for emmission- og miljøkrav, og det har afholdt mange producenter fra at fremstille seriøse motorcykler i kategorien.

På det seneste er der dog begyndt at sprede sig spændende rygter om, at teknologien faktisk godt kan gøres mere moderne og forureningsfri; se bare Kawasaki’s nylige patentansøgning på en high-tech to-taktsmotor.

Måske er dette bud på en stilren og karakteristisk caféracer fra Langen Motorcycles et tegn på, at udviklingen kan vende inden for overskuelig fremtid.

Et aggressivt kunstværk med lækre detaljer i kulfiber

Det lille firma startede sidste år, og allerede nu præsenterer de et gennemført koncept med 250cc motoren fra italienske Vins vi kender fra Vins Duecinquanta, en masse kvalitetskomponenter fra Brembo og Öhlins, samt brug af letvægtsmaterialer som kulfiber og aluminium.

Den smukke 90 graders V2’er har sin oprindelse i Aprilia’s RS250GP racermotorcykel, og trækker derfor på teknik fra Moto3.

Med detaljer som baglæns roterende krumtap samt benzin- og olieindsprøjtning, yder det lille kraftværk 75 hk, og når juvelen pakkes grundigt ind i kulfiber, så er det til en vægt på sølle 112 kg.

Stellet ender med en temmelig dyr belægning af bladguld

Der er altså tale om en ekstraordinær og ikke mindst eksklusiv motorcykel, hvilket også afspejler sig i prisen på en lille kvart million danske kroner, uden afgift vel at mærke; men så får man også vilde detaljer i 24 karat blad guld på udvalgte dele.

Lad os håbe konceptet kan sive ned i mere økonomisk overkommelige projekter, da vi er flere der godt gad at se mere til totakterne.

 

Skriv et svar