Gixxeren’s historie markeres med 40-års jubilæumsudgaver
Man har et standpunkt, til man tager et nyt.
Sådan lyder et kendt citat fra den danske statsminister Jens Otto Krag fra 1967, som man må sige jævnligt praktiseres over hele kloden.
Spoler vi næsten tres år frem i tiden, kan man med god samvittighed sige, at det samme er tilfældet for Suzuki.
For i artiklen, Suzuki GSX-R 1000 endeligt aflivet, beskrev vi i 2024 den ikoniske models endeligt, da Suzuki GSXR 1000 dengang på Suzuki’s website blev beskrevet som udgået.
Men man har jo et standpunkt, til man tager et nyt.
Tidligere på året kunne du læse om den første bølge af 2026 nyheder fra Suzuki her på MagaCin, hvor både Suzuki GSX-R 600 og Suzuki GSX-R 750 var inkluderet, men hvor Suzuki GSX-R 1000 glimrede ved sit absolutte fravær.
Blot få dage senere kunne vi imidlertid fortælle, at Suzuki GSX-R 1000 genopstår, og endda i en EURO 5+ opdateret jubilæumsudgave.
Det er alment kendt, at den første Suzuki GSX-R 750 fra 1985, med aluminiumsstel og luft-oliekølet firecylindret rækkemotor, som blandt andet imponerede med lav vægt og kort akselafstand, revolutionerede sportsmotorcyklerne. Og at modellen blev forlægget til en række videreudviklinger, der i sidste ende resulterede i K-serien, som ramte markedet i 2000.
Se tidslinjen for de forskellige GSXR 750 modeller her.
Denne skribent havde i sin tid, efter at have erhvervet licens, fornøjelsen af, sammen med en kammerat, at boltre sig på et par knap så lette vandkølede 1993 og 1994 Suzuki GSXR 750 W på europæiske racerbaner, hvor vi hyggede os gevaldigt, men så os nødsaget til at modificere standardudstødningerne, der konstant skrabede i asfalten.
Vi udskiftede senere de bedagede racere med nogle lidt mere kompetente Suzuki GSX-R 750 K1 og Suzuki GSX-R 1000 K3, som aldrig slog en skid forkert.
Og selv om de jævnligt var en tur rundt på taget, så vi var ret begejstrede for vores gixxere.
Her på MagaCin har du da også jævnligt gennem årene kunnet læse om Suzuki’s gixxere i blandt andet Suzuki GSX-R 750 dødsdom en realitet og ikke mindst om Suzuki GSXR 1000 i eksempelvis artiklerne Test: Suzuki GSX-R 1000 – første indtryk fra 2009 og Test: 2021 Suzuki GSX-R 1000, hvor sidstnævnte havde underteksten, Superbike til super pris.
Derfor var det med en anelse vemod vi i 2022 kunne fortælle, at Euro 5 tvinger GSX-R1000 i knæ, og et par år senere så den store Gixxer udgå helt af modelprogrammet.
Men nu er Gixxerne altså fuldt tilbage i modelprogrammet både som 600, 750 og den genopståede 1000’er, hvor ikke blot litermodellen, men samtlige modeller bliver tilgængelige med en særlig detalje.
Det fremgår med al ønskelig klarhed i denne afdeling på Suzukis website, at samtlige modeller bliver tilgængelige i 40-års jubilæumsudgaver.
Se jubilæumsudgaverne blive fyret af på racerbane i videoen nedenunder.
Se også videoen, Legends Behind the GSX-R, 40th Anniversary Special | Suzuki, hvor seeren grundigt indføres i Gixxeren’s historie.
Vi forventer et stort opbud på Suzukis stand på ned snarligt kommende mc-messe EICMA i Italien, hvor samtlige Gixxere formentlig er repræsenteret.
Og vi har naturligvis allerede aftalt et interview med danske Suzuki, så du kan få et dybere indblik i modelprogrammet for 2026.


