Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

EU vil styre motorcyklens gashåndtag

ISA og E-Call skal være obligatorisk på motorcykler

CO
17/10-2021 kl. 11:34

I Europa Parlamentet ser man gerne, at antallet af trafikulykker reduceres drastisk.
Og den tidligere græske minister for turisme Elena Kountoura som nu sidder i Europaparlamentets Komite for Transport og Turisme mener ikke det er urealistisk, at halvere antallet af dræbte i trafikken inden 2030.
En absolut prisværdig målsætning.

Derfor er Elena Kountoura sammen med andre medlemmer af Europaparlament fortaler for implementeringen af en række tiltag som eksempelvis reduktion af hastigheden til 30 km/t i beboede områder, at få en større andel af europæerne til at benytte offentlig transport, skærpede regler for syn af køretøjer, en mere restriktiv lovgivning vedr. spritkørsel og meget mere.

Elena Kountoura mener, at europæerne for længe har levet med et uacceptabelt antal dødstal i trafikken.
Hun anbefaler at EU forpligter sig til en forbedring af trafiksikkerheden, med stærk politisk vilje og dedikeret finansiering.
Hun ønsker lavere hastighed i byerne, at borgerne skifter til offentlig transport, og selvom man allerede har ETSC etablering af et nyt European Agency for Road Transport.

Specifikt om motorcykler
Men i Europaparlamentet er man faktisk også lidt mere specifik, og omtaler ikke blot køretøjer, men er også leveringsdygtig i specifikke anbefalinger vedrørende motorcykler.
Komiteen for turisme og trafik har i begyndelsen af denne måned leveret rapporten Report on the EU Road Safety Policy Framework 2021-2030 – Recommendations on next steps towards ‘Vision Zero, der indeholder en række anbefalinger til de næste skridt i Europaparlamentets Vision Zero.
Blandt rækken af anbefalede tiltag ser vi også nogle, som er målrettet motordrevne tohjulere, og i enkelte tilfælde omtales motorcykler helt specifikt.
I rapporten der er linket til ovenover kan du under Safe vehicles punkt 18 se, at komiteen anbefaler Europakommissionen at se på, hvordan man i praksis kan gøre ISA til obligatorisk udstyr på motorcykler.

Medlemmerne i Europa-Parlamentet har ellers tidligere været lydhøre overfor, at det kan være problematisk hvis motorcyklen lige pludselig helt af sig selv reducerer hastigheden.
Men Intelligent Speed Assistance (ISA) er tilsyneladende stadig en foranstaltning Europarlamentet ønsker indført på vores motorcykler.

Obligatorisk ABS og eCall
Derudover fremgår det også under Safe vehicles punkt 20 , at ABS fremover skal være obligatorisk på alle L-kategori køretøjer – som motorcyklerne hører under.
eCall som er et automatisk alarmeringssystem i tilfælde af uheld skal også være obligatorisk på motorcykler.
Det ses også under punkt 20 hvor der står:- to extend the categories of vehicles for which installation of eCall is mandatory, with particular regard to powered two-wheeled vehicle.
Altså at EU vil udvide kategorien af køretøjer, for hvilke det er obligatorisk at være udstyret med såkaldt E-call til også at omfatte motordrevne tohjulede køretøjer.

Hvis anbefalingerne til Europaparlamentet ophøjes til lov, kan vi altså se frem til, at fartovervågningen / fartbegrænseren ISA samt eCall fremover bliver obligatorisk udstyr på vores motorcykler.

Gå ikke glip af de seneste nyheder

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, videoer og tests på DK’s hurtigste MC-medie

2 personer snakker om “EU vil styre motorcyklens gashåndtag

Skriv et svar