Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Dunlop introducerer fjerde generation af Roadsmart serien

Roadsmart IV lover at levere sport-touring klassens bedste greb og holdbarhed

Mikkel Sølvkjær
21/08-2020 kl. 05:00

Konkurrencen mellem de forskellige dækproducenter bliver efterhånden hårdere og hårdere, og den generelle kvalitet af dæk til sportslig hverdagsbrug og langtur er steget voldsomt gennem de seneste år, til stor fornøjelse for de fleste motorcyklister, for der findes næsten ikke længere et decideret dårligt dæk.

Alligevel kommer der hele tiden nye gummiblandinger, mønstre og teknikker som driver udviklingen fremad i stor hast.

Roadsmart serien fra Dunlop har eksisteret i en del år efterhånden, og sidste udgave med navnet Sportmax Roadsmart III fik masser af ros for sit gode greb i regnvejr og en formidabel holdbarhed.

Roadsmart IV er nu forbedret på en række områder i forhold til 3’eren, og Dunlop lover, at dækket nu er endnu bedre på alle parametre.

Både materialer og mønster har fået en overhaling på Roadsmart 4

For at give dækket bedre egenskaber i vådt føre er gummiblandningen opgraderet med endnu mere silica, både i de blødere skuldre og den hårdere midterstribe, der skal håndtere de mange kilometer, hvor dækket køres i oprejst stilling.

De to compounds, et i midten og et andet på dækkets skuldre, er rimeligt traditionelle for tidens touringdæk. Lidt mere specielt er det, at blandingen også er tilført ultra fin kulfiber på molekylært niveau – ifølge Dunlop er det hemmeligheden bag en uovertruffen holdbarhed.

Til venstre ses en sammenligning af egenskaberne mellem Roadsmart III og IV

Det oprindeligt irske funderede dækfirma lover, at bagdækket kan køre 26% længere end forgængeren, hvilket er helt vildt.
På andre områder som styrrespons og svingvillighed er forbedringerne mere diskrete – helt præcist 5%, mens fordelene i regnvejr er løftet med 10%.

Hi Silica X, PCL, MT Mulit-Traed og Fine Carbon – der er i hvert fald ikke sparet på flotte fremmedord

Dunlop Roadsmart IV er en super fed nyhed, og det kunne være spændende at se om de gode egenskaber holder vand i praksis.
Sidste dæk vi testede fra Dunlop var det fantastiske SportSmart TT, det hører hjemme i kategorien rendyrket sport og sparkede seriøst røv på racerbanen.

Vi er allerede i fuld gang med to test af lækre nyheder, et potentielt nyt dansker-dæk i form af Metzeler Sportec M9 RR, og det lidt mere touring prægede Pirelli Angel GT II, der lover at bringe det fulde potentiale frem i motorcyklen – vi bringer selvfølgelig en opfølgning på vores sæson med de to forskellige dæk modeller, og overvejer kraftigt om Dunlop Roadsmart IV skal på ved næste dækskifte.

 

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere