Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Baby-Harley’s fremtid ændrer retning

Nye lækkede strategidokumenter fra Asien løfter en del af sløret for planerne med små nye Harley-Davidson motorcykler.

Mikkel Sølvkjær
27/06-2020 kl. 20:08

Harley-Davidson’s planer fra 2018 med overskriften ”More Roads to Harley-Davidson” talte både ny strategi og nye planer om udvidelse af modelprogammet.
Et af de mere spektakulære vendepunkter var udmeldingen om et nyt samarbejde mellem den kinesiske Qianjiang fabrikant, der også producerer Benelli motorcykler, og den store traditionelle gigant fra USA.

Fællesskabet mellem de to producenter, skulle munde ud i en ny serie af små motorcykler, primært til det indiske og asiatiske marked, og ifølge en tidligere pressemeddelelse fra 2019 skulle projektet være klar til kinesiske forbrugere inden knap to år, altså til slutningen af 2020.

De fremviste skitser fra sidste år viste en spændende lille roadster

Qianjiang har lovet at udvikle en højkvalitetsmotor på 338cc for at placere den i et chassis med Harley-Davidson’s design, og skarpe øjne har luret, at det måske kunne være med udgangspunkt i Benelli 302S, da den deler bagsvinger, stel og andre detaljer med skitsetegningerne af den nye HD338.

Kombinerer man cylinderboringen fra 302S motoren med slaglængden fra den lidt større Benelli 500, så får man sjovt nok 338cc – netop derfor forventede vi alle en snarlig udmeldning omkring denne sammenblanding.

Seneste rygter og opsnappet nyt
Først på året kunne du her på MagaCin i artiklen 2020 Benelli modeller afsløret se et lækket billede fra Benelli’s udviklings- og strategiplanlægning som viste, at HD338 skulle have været præsenteret denne sommer – faktisk lige omkring nu – men vi har ikke set skyggen af en præsentation.

HD338’s lancering var planlagt til sommeren 2020

Det kan skyldes at motoren på 338cc slet ikke skal anvendes i modellen alligevel. Det tyder nylige informationer på, da lækkede dokumenter omfatter en del kinesiske dokumenter, hvor Qianjiang omtaler et helt nyt koncept med en motor på 353cc i stedet. Derfor starter projektet måske forfra, men nu med navnet HD350 i stedet.

Alt tyder på at den kommende lille Harley skal være en my større end først antaget

Den omtalte motor opgives flere steder i dokumenterne til at yde omkring 36hk, hvilket er 2 mindre end Benelli 302S, men med de flere kubik, må vi antage, at der er mere moment og mindre CO2 belastning fra den nye version.

Får vi så HD350 at se lige om lidt? Ja, det er stadig usikkert, specielt efter skiftet til den nye konstituerede Harley-Davidson Direktør Jochen Zeitz, der har kastet sin kærlighed på ”The-Rewire”, en plan med fokus på el-motorcykler.

Spekulanter mener dog, at den nye model fra Qianjiang med det mundrette navn QJ350-13, er en forsmag på en ramme til HD350 projektet, dog uden de typiske amerikanske rå designtræk vi ellers så gerne vil se.

Uden nogen form for lighed med stylingen fra Harley-Davidson, så kan QJ350-13 være grundlaget for rammen til HD350

Vi følger som altid udviklingen tæt, for hvad der sker på de store østlige markeder, har ofte stor betydning for, hvilke modeller og tendenser vi kommer til at se mere af i Europa.

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere