Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

SV 650 afløser kan være tæt på

Nye patenttegninger viser en mere komplet motorcykel end tidligere

Mikkel Sølvkjær
31/10-2020 kl. 06:00

For et par måneder siden opsnappede vi en række detaljer om Suzukis nyeste motor, der med al sandsynlighed er tiltænkt et nyt indspark i mellemklassen.
Vi antog straks, at der måtte være tale om en gentænkning af den ikoniske og folkekære SV 650, men for ganske nyligt viste det sig, at japanerne røg gennem Euro5 nåleøjet med kompensation for de aldrende V2 motorer, og derfor må vi vente lidt endnu, før en afløser kommer.

Suzuki nærmer sig et færdigt produkt

Spritnye patentansøgninger fra Suzuki afslører en langt mere komplet motorcykel, og måske er en ny model tættere på at blive en realitet, end vi først antog efter Euro5-kompensationen.
De vigtigste komponenter som motor, stel og chassis ser relativt komplette ud, og vi ved, at udviklingen af den 700 kubik store paralleltwin har en del år på bagen – her ses den på Tokyo Motorcycle Show i 2015, som et projekt kaldet Recursion – så mon ikke, den er klar til produktion.

Motoren findes både med og uden turbo

De nye patenter løfter desværre ikke sløret for ret mange data omkring effekt, vægt eller elektronik, men vi kan nu være ret sikre på, at Suzuki med al sandsynlighed vil bruge motoren til at skabe flere niveauer af effekt.

Billedet ovenover viser motoren med turbo i venstre side og en normalt aspireret version i højre side, og det kan betyde to ting. Enten bliver det muligt at købe to versioner af samme motorcykel med forskellige effektkurver og kraftlevering, eller også udvikler de lyseblå japanere to sideløbende modeller med helt forskellige motoregenskaber.

Rørramme på en støbt rygrad under førersædet bruger motoren som bærende element – det er billigt og effektivt

Zoomer vi lidt ind på tegningen af den mere eller mindre samlede motorcykel i patentet, kan vi se, at detaljerne er koncentreret omkring stellets opbygning og både bagsvinger, bremser og affjedring stadig er under udvikling eller vil blive genbrugt fra noget, vi kender.

Vi får også et indtryk af tanken, der sidder højt og har det meste af sin kapacitet i forlængelse af sædet – måske for at give plads til en større luftfilterkasse.
Sæde og bagsæde ser også ret færdigbagt ud, og selvom der ikke er fodhvilere til hverken fører eller passager, må vi formode, at Suzuki har de mindre dele og detaljer klar i kulissen, og det kan ikke vare længe, før vi ser en ny model.

Vores gæt er dog, at Suzuki venter med at præsentere et færdigt produkt før næste år, da den gamle SV’er højst sandsynligt skal have en sidste svingom på markedet, inden den takker af.

Skriv et svar